Alcanar

Discurs d'Alfons Montserrat en la presa de possessió com Alcalde

“Regidors i regidores; amics i amigues; canareus i canareves; casencs i casenques, que ens heu volgut acompanyar en aquest acte de constitució de l’ajuntament d’Alcanar, bon dia a tots i totes. Aquest és un moment de solemnitat institucional, i entendreu que també representa per a mi un moment d’emoció personal, i vull que aquestes primeres paraules com a alcalde del meu poble vagen dirigides als meus conciutadans i conciutadanes d’Alcanar. Primer que res, us vull agrair a tots i totes la vostra presencia a aquest acte de constitució de l’Ajuntament, perquè amb això demostreu el vostre interès en el seguiment de la vida pública d’Alcanar, i per tant, el vostre interès en el seguiment dels problemes del dia a dia d’Alcanar.

Vull també agrair als 4.646 canareus i canareves, casencs i casenques que el passat 22 de maig van i vau acudir a les urnes a expressar les preferències per les diferents opcions que hi havien. En aquest acte de declaració de preferències el que fèiem i el que fèieu era possibilitar aquest joc democràtic, possibilitar que avui estiguem aquí constituint aquest ajuntament, i també possibilitar que la nostra democràcia tingua la representativitat que té. I a més a més, ho vau fer d’una manera excel·lent, en el sentit que la participació a Alcanar va ser de més de 12 punts superior a la participació mitja del nostre país, Catalunya.

També vull aprofitar aquest moment per a recordar a tots aquells regidors i regidores que durant aquests quatre anys hem estat compartint moments bons i no tant bons, però que al final aquella valoració nostàlgica et fa recordar els bons.  Joan Matamoros, Batiste Beltran, Josep Bort i Maribel Selma i Mercè Fibla, des d’aquí us desitjo molta sort i molt d’encert en els nou projectes vitals que segurament fareu. I vull donar la benvinguda a tots els nous regidors, a Toni, a Ivan, a Tere, a Esteban, a Zoila, a Xavier de nou perquè és un vell conegut, a Miguel, a Mari Carmen, a Mercè, a Eva, a Joan, desitjant-los a tots moltíssima sort, molt d’encert en els vostre actes, perquè aquest encert també repercutirà amb la bona marxa d’Alcanar i per tant, desitjo de tot cor que durant els propers quatre anys, el balanç que puguen fer siga molt profitós.

Ja hem dit que és una renovació important, són onze persones respecte de desset, i això suposa per un cantó que augmenta la representació femenina de tres a sis, fet que enriquirà aquesta nova manera de veure les coses i per tant, ens anem apropant a aquesta paritat que té la societat. I d’altra banda, penso que és important que Alcanar recupera a l’Ajuntament una representació de gent de Les Cases d’Alcanar, amb Toni, Esteban i Mercè.

També vull celebrar i agrair les declaracions que han fet els portaveus de CiU i el PP de ser constructius en aquells punts d’unió, que estic segur que si ho diuen així serà, també es d’agrair la crítica en aquells punts de discrepància per saber resoldre qualsevol conflicte i/o discrepància.

I finalment, vull fer una menció especial d’agraïment al grup del PSC, el qual hem tractat aquest acord de Govern. Agraeixo sincerament la cordialitat de poder tancar aquest govern, i que us hagueu decantat per una opció de govern que no exclou a la llista més votada.

Per acabar els agraïments, vull agrair a les 1.734 persones que van donar la seva confiança a la nostra opció, en nom de tots els membres de la llista els ho agraeixo. I també vull dir-los que ens fan sentir molt responsables i molt compromesos per no defraudar aquesta confiança i expectatives que han dipositat, i de que intentarem estar a l’altura. I en aquest sentit em reitero amb la voluntat de ser l’Alcalde tots els canareus i canareves i casencs i casenques i de tota la gent que viu al nostre terme municipal.

Des de l’Ajuntament pensem que hem de fer un Alcanar encarat al futur; un Alcanar que forma part de projectes més grans com les Terres de l’Ebre o Catalunya, i que també té un propi projecte de futur. Un futur que ha de ser en il·lusió, en una gestió municipal basada en el sentit comú, lluny d’encarcaraments. Pensem que cal creure en les persones, en un projecte d’Alcanar valorat i posat el valor, i respectat i admirat pels veïns. Hem de fer un Alcanar fonamentat en el compromís i el respecte per les persones. Amb una administració basada en aquets valors i en la cultura de l’esforç. I guiats per aquests valors ens comprometem a encara aquests reptes que tenim al nostre poble, com han fet referència alguns del portaveus precedents.

Tenim oportunitats, i hem de convertir Alcanar en aquest pou d’atracció, en aquest referent comarcal... i amb això Alcanar ja en ve de raça, perquè si recordeu aquella dita que fa “Alcanar fa de bon anar i de bon tractar”. Per això volem que Alcanar cada vegada siga més digne d’aquesta dita i que tinguem un Ajuntament més àgil, més obert, més receptiu a tots aquells que puguen necessitar alguna cosa. Si em permeteu recordar una cita del conegut geògraf Pau Vila, que va ser un dels arquitectes de la distribució geogràfica en l’època de la República i que en el 1924 escrivia un article que es titulava Alcanar i els Canareus, que deia “son gent terrassana, capaç de fer afruitar les pedres, camallarg decidits, són homes de nervi" [...]. "L'abraonament que han posat a treure profit d'un terrer tan esquerp els ha portat a fer meravelles. Este afany, inconscient, els ha fet invasionistes. Comprant terres, obrint pous i aixecant casones han envaït el terme de Vinaròs,de manera que a la voluntat ferrenya d’aquest poble posada al treball, ha tingut el do de fer recular de fet, uns 5 quilometres la partició administrativa del principat”. Aquest és l’Alcanar que hem de reclamar, cada dia més fort, més decidit, i el qual des de l’Ajuntament ens apuntem a poder fer recular aquestes fronteres que deia Pau Vila, obrint camins i espais al nostre futur.

Alcanar sempre ha estat terra de poetes, des de Àngel Sancho, Joan Bta. Serra, Josep Matamoros, Fina Mar, Trinitari Fabregat, Estanislau Ulldemolins i tants d’altres. Poetes i poetesses canareus que han dedicat les seues millors expressions i les seues millors paraules a expressar el que sentien i el que coneixien del nostre poble, Alcanar. I aquest ha de ser el nostre repte, convertir aquests paraules en realitat. Fer que en l’Ajuntament al costat, l’àmbit del treball, de la cultura, de l’ensenyament, de l’empresa i de l’esport , reculin aquestes fronteres, obrint nous camins i obrint nous espais. Per tant, des d’aquí, estem il—lusionats per encarar el nostre futur amb el cap ben alt, amb espenta, amb tota la voluntat de fer recular aquestes fronteres que feia referència Pau Vila, i de treballar colze a colze tots els canareus i canareves, casencs i casenques. I ara és un moment d’escriure amb tota la voluntat les millors línies d’aquest nou capítol que ara encetem de la història d’Alcanar. Des de l’Ajuntament ens trobareu prop de tots vosaltres i a la vostra disposició.

Moltes gràcies a tots i totes i visca Alcanar!!”