Alt Penedès

Notícia

Esquerra Republicana exigeix a Renfe un pla de xoc per arreglar les estacions de la comarca i augmentar les freqüències de trens de la R4



Els republicans proposen la creació de l’Autoritat del Transport del Penedès per poder coordinar els diferents serveis públics, poder donar resposta a les necessitats de la ciutadania i impulsar un model propi de mobilitat

Les estacions de Renfe de la comarca estan en un pèssim estat. Aquesta és la constatació que Esquerra Republicana fa i demana a Renfe que impulsi un pla de xoc per garantir unes estacions i uns trens dignes a la comarca. Presentaran una moció al Consell Comarcal per fer pressió i aconseguir revertir una situació que penalitza al territori i als usuaris que cada dia utilitzen aquest transport.

Representants d’Esquerra dels pobles on hi ha estacions de Renfe, van detallar la situació actual i apuntar les dificultats que es trobarà la comunicació de la R4 a partir de la tardor. ERC va denunciar els constants retards, que ja són crònics, en el trajecte cap a Barcelona, uns retards que fan que la durada del recorregut sigui més llarga que ara fa 30 anys. Una situació que fa del transport públic una opció més lenta que el vehicle privat. El temps de durada del trajecte a més, pot patir un nou revers, ja que quan s’acabi de posar en marxa el túnel de Martorell, els trens de mercaderies augmentaran les freqüències de pas per la línia per on passa la R4.

A més, davant la presa de consciències de l’amenaça que representa la crisi climàtica i les accions cada vegada més ambicioses que es durant a terme per reduir el transit de cotxes cap a les gran ciutats,porten als republicans, tal com va exposar el regidor vilafranquí Pere Sàbat a considerar que l’aposta pel tren és clau per lluitar-hi i oferir una alternativa sostenible, útil i eficient de mobilitat per a la ciutadania. Per fer-ho però, consideren que cal una gran inversió de millora i una aposta clara de les institucions.

Pla de xoc per unes estacions dignes
Els republicans van exposar les mancances que tenen les estacions de Renfe de la comarca, principalment en dos àmbits: accessibilitat i seguretat.
En el primer, consideren que totes les estacions tenen mancances d’accessibilitat, ja que les andanes no coincideixen amb els trens i fa impossible que persones amb mobilitat reduïda puguin accedir als trens. Aquest tema és sobretot greu a les estacions dels Monjos, Sant Sadurní i Gelida. No només és molt complicat accedir als trens des de les andanes, sinó que molts cops ja és impossible arribar a l’andana, ja que l’ascensor de les estacions que ho fa possible generalment no funcionen.
Pel que fa a la seguretat, els representants d’ERC apuntaven que cal augmentar-la per evitar actes d’incivisme i per garantir la seguretat dels i les usuàries.

Per capgirar aquesta situació, volen promoure un pronunciament de la comarca per exigir a Renfe que dugui a terme un pla de xoc urgent per assegurar que les estacions són accessibles a totes les persones i s’acabi amb aquesta discriminació, ja que com va apuntar Pere Vernet, regidor de Sant Sadurní “si algú de Sant Sadurní amb mobilitat reduïda vol agafar el tren, ha d’anar a Vilafranca perquè a l’estació del poble és impossible”.

Més i millors freqüències
D’altra banda Mercè Villar, regidora de La Granada, va apuntar també per reclamar millors freqüències per la R4. Consideren que el Penedès per comunicar-se mitjançant el transport ferroviari ha d’utilitzar la R4 de Rodalies. Actualment la R4 possibilita que aquesta línia tingui trajectes d’una hora de durada fins a l’estació de Sants de Barcelona, amb una freqüència, depenen de l’estació, des cada 30 minuts i en hores punta de 15 o un cada hora.

Per acabar amb aquesta situació Esquerra Republicana creu que cal revertir aquesta situació. Apunten com a possible solució perquè els trens que s’aturen a Martorell arribessin fins al final de la línia; i els que s’aturen a Vilafranca arribessin fins a Sant Vicenç de Calders. Amb aquesta mesura es podrien doblar les freqüències de pas d’aquesta línia al Penedès, millorant substancialment la vida de la ciutadania que en fa ús.

Lluitar pels trens directes
Una altra opció que podria significar una millora important per la comunicació de les comarques penedesenques amb Barcelona i Tarragona, és que la R4 funcioni com un “metro” en les estacions de l’Alt i Baix Penedès, i que després de Martorell, així s’aprofitaria per enllaçar amb la línia que va fins a la Universitat Autònoma, enllaçar de forma directa amb Barcelona. Tal com va exposar Núria Calvet, regidor a Santa Margarida i els Monjos, el Penedès no té alternatives de transport ferroviari com poden ser els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya o el propi metro, per tant l’única via d’accés ràpid i és mitjançant el tren.

Impuls de l’Autoritat del Transport del Penedès
Finalment la diputada i alcaldessa de Gelida Lluïsa Llop va apuntar que des d’Esquerra consideren que amb els reptes que representa la mobilitat actualment, i sobretot de cara a un futur proper, cal que el tren sigui l’eina vertebradora de la comunicació i la prioritat en el transport públic.
Per fer-ho possible i dotar de coherències les propostes sobre mobilitat, apunten que aquestes polítiques haurien d'estar coordinades per un ens que pugui treballar i englobar-les. Un ens que pugui relacionar-se amb l'ATM, però que defensi i aposti per les polítiques fetes i pensades per donar resposta a les necessitats del Penedès. En aquest sentit caldria apostar per la creació i l'impuls de l'Autoritat del Transport del Penedès.