Alt Pirineu

Ferran de Noguera i Joan Santacana ens parlen de la pagesia, pensions i la renda garantida a Isona

Aquest dimecres 27 de setembre hem estat a Isona amb Ferran de Noguera i Joan Santacana.

El Director dels serveis territorials del Departament d’agricultura, ramaderia, pesca i alimentació, Ferran de Noguera ens ha parlat del futur de l’agricultura, ramaderia i pesca  en una futura Catalunya independent. Ha comentat que “la pitjor de les opcions que podem tenir en el futur de la agricultura i ramaderia catalana, és la de comunitat autònoma dins del govern espanyol”.

El Director dels Serveis Territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies a Lleida, Joan Santacana, ha explicat que les pensions estan garantides a la nova república.

Ha exposat que “Catalunya és un àmbit econòmicament fort, i generador d’economia. El sistema de pensions en una futura Catalunya independent és viable, a diferència de a l’estat espanyol, on seria possible una fallida de la seguretat social”.
L’explicació no ha anat només adreçada a explicar la garantia de les pensions, sinó que s’ha explicat també quina és la forma de recaptació i pagament de la seguretat social, quins mecanismes hi ha per al seu pagament, i quins són els condicionants.
A Espanya actualment hi ha un 20,42% de pensionistes enfront un 22.59% a Catalunya, certament més alt, però per altra banda a Espanya un 39,09% de la població cotitza i en canvi a Catalunya s’arriba fins al 43,87%, per tant, la diferència és més favorable a Catalunya.
Per altra banda, també ha esvaït pors i rumors pel que fa al cobrament de la pensió corresponent als anys cotitzats a la seguretat social espanyola.