Arenys de Munt

EN DEFENSA DE LA DIGNITAT DEL M.H. PRESIDENT HERIBERT BARRERA

Heribert Barrera, Arenys de Munt, 1979
Heribert Barrera fou una figura clau en la història recent de Catalunya, dedicant tota la seva vida a lluitar per la República Catalana i pels drets i les llibertats dels catalans. Va ser president i Secretari general d'Esquerra Republicana de Catalunya i durant la seva llarga trajectòria política va ser diputat al Parlament, diputat al Congrés i Eurodiputat. Tot i així, sovint és especialment recordat per haver estat el primer president del restaurat Parlament de Catalunya, després de la dictadura franquista.

Llicenciat en matemàtiques i enginyeria química a la Universitat de Montpeller i doctorat en ciències físiques per la Sorbona de París, va ser soldat voluntari de l'Exèrcit Popular als fronts d'Aragó i del Segre durant la Guerra Civil Espanyola. Tot i veure’s obligat a exiliar-se, va continuar la seva lluita contra el feixisme formant part de la xarxa Louis Brun de la resistència francesa. Un cop finalment va poder tornar a Catalunya, va emprendre una intensa lluita política contra la dictadura franquista.

És important destacar que Heribert Barrera va tenir una relació molt especial amb Arenys de Munt. El seu pare, Martí Barrera, que havia estat diputat al Parlament de Catalunya, conseller de treball de la Generalitat i secretari general d'ERC, havia estat amic personal del batlle arenyenc Josep Maria Soler (Martí Basí) durant la Segona República. Tots dos, a més, havien compartit exili a Montpeller, a la residència d'intel·lectuals catalans. Sens dubte, aquest vincle amb el nostre municipi va fer que, durant el seu mandat de President del Parlament, Heribert Barrera acceptés la invitació que li va fer arribar el govern arenyenc, liderat per ERC, per la inauguració d'un nou pavelló esportiu i de les obres d'ampliació de l’escola Sant Martí. Cal recordar que aquesta visita precipitaria els esdeveniments per l’enderrocament de la creu dels caiguts, convertint Arenys de Munt en el primer poble que ho feia després de la dictadura, tal i com vam explicar en el documental “La caiguda de la creu” (https://youtu.be/HB6q9ABuyrg).

Més endavant, Heribert Barrera tornaria a Arenys de Munt, l’any 2001, en un acte de desgreuge per posar en context les declaracions que precisament ara han estat utilitzades de forma partidista per retirar-li la medalla d’or de la ciutat de Barcelona.  Una Sala Municipal plena de gom a gom es va posar dempeus en veure’l entrar per la porta, dedicant-li una càlida i sincera ovació, que de ben segur va emocionar la figura de l’ex-president.

Aquest agraïments dels arenyencs contrasten clarament amb el menyspreu del consistori barceloní encapçalat per Ada Colau i els grups municipals dels Comuns, el PSC, Ciutadans i PP. És especialment trist el suport de partits suposadament republicans i d’esquerres a propostes dels partits de la dreta més rància, que només intenten generar malestar dins la societat catalana. És especialment greu la complicitat constant amb una figura com la de Manuel Valls, que com a primer ministre de França va fer mostra del seu racisme i autoritarisme expulsant del territori francès a més de 5.000 persones de la comunitat gitana. Un regidor que ara ens vol donar lliçons de xenofòbia, de la mà de l’alcaldessa Colau.

Per tot això, la secció local d'Esquerra Republicana de Catalunya d'Arenys de Munt vol retre un homenatge al Molt Honorable President Heribert Barrera, reivindicant els seus valors democràtics i la seva constant lluita contra el feixisme. Amb aquest objectiu, demanem a la Comissió del Nomenclàtor de l'Ajuntament d'Arenys de Munt que tingui en consideració posar el nom “Heribert Barrera” a un carrer, plaça o espai de la nostra vila.