ERC Badalona

Totes les notícies

ERC Avancem-MES proposa instal·lar llambordes en record a les persones de Badalona deportades als camps de concentració nazis

El proper 27 de gener se celebra el Dia Internacional de commemoració en memòria de les víctimes de l’Holocaust, que va ser instaurat per Nacions Unides amb l’objectiu de posar de manifest la memòria de les víctimes del nazisme. A Catalunya, segons un estudi del Departament d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern de la Generalitat, de la Universitat Pompeu Fabra i de l'entitat Amical Mauthausen, el nombre de deportats republicans als camps nazis s’eleva a 8.964. D’aquests, 7.347 van estar internats a Mauthausen, 751 a Dachau, i 638 a Buchenwald. La resta es va repartir entre altres camps com Neuengamme, Flossenbürg i Ravensbrück. Moltes d’aquestes persones deportades eren dones, de les que malauradament no ha quedat cap registre i no se’n sap el nom ni la procedència. El 59% de les persones deportades va morir i el 4% es van donar per desaparegudes. Un 37% van ser alliberades. En el cas de la ciutat de Badalona, hi ha constància que fins a una trentena de persones, o més, van ser assassinades en camps d’extermini nazis, i unes altres desenes en van ser supervivents. Per aquest motiu, el grup municipal republicà presentarà una moció al proper Ple municipal on proposarà instal·lar a Badalona plaques o llambordes de memòria, també anomenades Stolpersteine, una idea importada d’Alemanya que va començar a desenvolupar l’artista Gunter Demnig l’any 1992. Aquestes llambordes són fetes de formigó de 10 cm per 10 cm i estan cobertes d'una fulla de llautó en la qual es graven les dades essencials de la persona que va ser víctima del nazisme. Per tal que el projecte es pugui dur a terme, el grup d’ERC Avancem-MES, demanarà que l’Ajuntament, en col·laboració amb les entitats de la memòria històrica i les persones investigadores expertes en la matèria, actualitzi, elabori i publiqui un cens definitiu dels badalonins i badalonines que es van deportar als camps nazis. Alhora que es promouen activitats a les escoles, instituts o entitats de lleure per sensibilitzar als joves sobre uns fets tant terribles, educant-los en el respecte a la vida i el rebuig a les ideologies totalitàries.

Eduard Puig escollit per àmplia majoria nou president de la Federació Comarcal del Baix Besòs d’Esquerra Republicana de Catalunya

El passat dimecres 15 de gener de 2020 al vespre, la Federació Comarcal del Baix Besòs d’Esquerra Republicana de Catalunya va celebrar a Sant Adrià de Besòs el Congrés on va escollir la nova executiva que liderarà la comarca els propers quatre anys. L’única candidatura presentada, liderada pel doctor en història Eduard Puig Bordera, va rebre un suport ampli de la militància; amb un 96% de vots afirmatius i un 4% de vots en blanc. La nova executiva substitueix, així, a l’equip que ha liderat en Miquel Estruch en el mandat d’entre 2015 i 2019 del qual Puig en va formar part com a Secretari de Finances. L’executiva sortint va fer balanç posant en valor el fort creixement que ha experimentat el partit a Badalona, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet en el darrer cicle electoral. En aquest últim municipi aconseguint representació al ple municipal amb 3 regidors a les darreres eleccions municipals. El nou equip - paritari i amb representació dels tres municipis - té per davant els reptes de consolidar els bons resultats de la comarca, seguir creixent i esdevenir un element clau en la conformació dels governs locals a les eleccions municipals de 2023.  Puig ha afirmat que “el Baix Besòs té davant reptes importants on els tres municipis hauran de seguir enfortint les seves relacions i defensar polítiques conjuntes com el projecte de les Tres Xemeneies, la mitigació i resiliència al canvi climàtic, la protecció de la Conca del Besòs i de la Serralada de Marina, la reactivació econòmica amb una indústria de valor afegit o l’impuls de Can Ruti com a pol biomèdic i biotecnològic”, entre d’altres. Eduard Puig va néixer a Bellpuig (Urgell) el 1982 i ha viscut a Badalona durant la darrera dècada. És llicenciat en Història per la Universitat de Lleida i doctor cum laude en Història per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). És membre del "Grup d'Estudi de les Institucions i de la Societat a la Catalunya Moderna (segles XVI-XIX)" de la UPF i Membre de la Comissió de la Memòria Històrica de Badalona.

ERC Avancem-MES lamenta l’absència de la llengua catalana en la recepció protocolària dels Reis Mags per part de l’alcalde Pastor

Enguany, el discurs tradicional de l’alcalde de Badalona en la recepció protocolària dels Reis Mags al Pont del Petroli va ser majoritàriament en castellà. L’ús de la llengua castellana en les comunicacions públiques dels regidors i regidores de l’actual govern ha anat augmentat progressivament des de l’inici del mandat. Entre 2004 i 2005, a iniciativa d’Esquerra Republicana des de la Regidoria de Drets Civils, Badalona va impulsar el “Reglament d’ús de la llengua catalana”, que actualment segueix vigent, amb el suport de totes les forces de tradició democràtica (ERC, CiU, PSC i ICV-EUA). En particular, l’article 16 d’aquest Reglament diu “Els càrrecs de l’Ajuntament de Badalona s’han d’expressar habitualment en català en els actes públics i les actuacions fetes dins l’àmbit lingüístic català, quan la intervenció sigui per raó d’aquest càrrec”. Ja el primer Ajuntament democràtic de Badalona, l’any 1979 va iniciar actuacions en defensa i promoció de la llengua catalana i el 1982 es va adherir a la “Campanya per la Normalització de la Llengua” promoguda per la Generalitat de Catalunya. El grup republicà reclama, per tant, al govern del PSC-BCeP que faci compliment del “Reglament d’ús de la llengua catalana” que va tenir un ampli consens en el moment de la seva aprovació. El portaveu del Grup Municipal d’ERC Avancem-MES ha afirmat, en aquest sentit, que “No es tracta de cap problema amb la llengua castellana, la diversitat lingüística en enriqueix, però és el deure de tots els càrrecs públics vetllar per la protecció i normalització del català”.

Guanyem Badalona, ERC Avancem-MES i Junts per Catalunya demanen un ple extraordinari per tal que l’Ajuntament de Badalona exigeixi el compliment de de la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea

Els grups municipals de Guanyem Badalona, ERC Avancem-MES i Junts per Catalunya demanen un ple extraordinari per tal que l’Ajuntament de Badalona exigeixi a l’estat espanyol que faci compliment de de la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre la immunitat d’Oriol Junqueras, Carles Puigdemont i Toni Comín. El dia 19 de desembre a les 18:20 h., els tres grups polítics han entrat per registre la sol·licitud per convocar el Ple abans d’acabar l’any. Els 8 regidors que signen el document,. representen més d’una quarta part del ple municipal; requisit imprescindible per a convocar-lo. A partir d’ara, l’alcalde disposa de 15 dies hàbils per convocar la sessió plenària.

ERC Avancem-MES exigeix al govern municipal que solucioni el problema de l’enllumenat de les pistes de l’Escola Jungfrau

El grup municipal d’ERC Avancem-MES s’ha reunit amb pares i mares de l’Escola Jungfrau de Badalona, després de saber que no funcionava l’enllumenat de les pistes exteriors. Aquests fet impossibilita la realització normal de les activitats extraescolars dels nens i nenes, en tant que quan es pon el sol ja no s’hi poden desenvolupar les habituals pràctiques esportives. Les pistes són de titularitat municipal i, per tant, és l’Ajuntament qui s’encarrega del manteniment. L’escola ja fa setmanes que es va posar en contacte amb l’administració per trobar una solució ràpida i efectiva. Després que un tècnic municipal revisés el problema, es va saber que la companyia elèctrica havia renovat els comptadors amb una potència menor a la que subministrava anteriorment, fet que provoca que no sigui capaç de sostenir les necessitats elèctriques dels focus de les pistes. Des del grup republicà no s’entén que l’Ajuntament sigui incapaç de trobar una solució efectiva i en un plaç de temps breu, a un problema que hauria de ser menor. Si, tal com sembla ara, es pot solucionar canviant les llums actuals per unes bombetes LED, que consumirien menys i podrien funcionar amb l’actual potència contractada, exigim al govern de PSC-Comuns que ho dugui a terme ben aviat i que doni les explicacions pertinents tant a l’escola com a l’AMPA de la Jungfrau.

ERC Avancem-MES exigeix al govern municipal que compleixi el compromís adquirit al ple de setembre i repari les rampes de Sant Crist

El passat mes de setembre es va aprovar una partida de 68.000 euros, a proposta d’ERC Avancem-MES, per tal de reparar les rampes mecàniques del carrer Cuba, al barri de Sant Crist. Aquesta partida es va incorporar als més de 400.000 euros que es dedicarien a la reparació i manteniment de diversos equipaments esportius de la ciutat.  Ara, arribem a finals d’any i el govern de PSC i Comuns continua sense acomplir l’acord i ni tant sols ha posat en marxa la necessària licitació.  Es tracta d’una mostra més del bloqueig i ineficàcia del govern encapçalat per l’alcalde Pastor, que continua sent incapaç de tirar endavant temes de ciutat importants per a la qualitat de vida dels veïns i veïnes. I més al barri de Sant Crist, on hi viu un elevat nombre de persones grans que tenen dificultats de mobilitat i on les fortes pendents en compliquen encara més el normal desplaçament a peu. ERC Avancem-MES exigeix que, atenent les justes i persistents demandes veïnals, el govern municipal compleixi l’acord del mes de setembre i posi en marxa la licitació per tal que, finalment, es puguin començar les obres de reparació de les rampes del carrer Cuba i els usuaris en puguin gaudir ben aviat.

ERC Avancem-MES condiciona el vot favorable al Pla Econòmic i Financer 2019-2020 a que el govern de PSC i Comuns prioritzi les inversions als equipaments escolars i a les escoles bressol

L’Ajuntament de Badalona es veu obligat a aprovar un Pla Econòmic Financer pels exercicis 2019-2020 com a conseqüència d’haver superat la regla de despesa en 17.4M€ durant el 2018, malgrat tenir un líquid d’uns 135M€. ERC Avancem-MES condiciona el vot favorable al Pla Econòmic Financer 2019-2020 a que el govern de PSC-BCeP prioritzi el 2020 les inversions referents a la redacció dels projectes (1M€), el manteniment i millora dels equipaments educatius (400.000€), l’ampliació i millora de les àrees de gossos (100.000€) i la reurbanització de la plaça i carrer de l’Oli i el passatge de Barberà (100.000€). A la partida per la redacció de projectes ERC Avancem-MES considera essencial no perdre un any en els projectes de les escoles bressol (Progrés, Canyadó, Llefià i Sant Crist), de la consolidació de Ca l’Andal, de la cobriment de les pistes de Can Cabanyes i de l’alberg i menjador per a persones sense llar.  El grup republicà ha obert la porta que el Pla Econòmic Financer també incorpori partides del pressupost ordinari, com per exemple, la partida destinada a la Comunicació i Publicitat valorada en 700.000€ el 2019. En un context de reajust de la despesa, el grup republicà exigirà una disminució significativa d’aquesta partida de cara a la negociació del pressupost ordinari de 2020, entre d’altres supèrflues. La regla de despesa està regulada per la Llei Orgànica d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, conseqüència de la modificació de l’article 135 de la Constitució espanyola l’any 2012 per part del PP i el PSOE. Es tracta d’un instrument fiscal per controlar l’equilibri de les finances públiques. L’objectiu de la regla de despesa és mantenir un equilibri entre les despeses i els ingressos esperats. Quan una administració pública supera la regla de despesa es veu obligada a presentar un Pla Econòmic Financer que afecta els dos exercicis següents. En el cas de l’Ajuntament de Badalona ja es va aprovar un Pla Econòmic Financer l’any 2012 durant el govern de Xavier Garcia Albiol.

El Grup d’ERC Avancem-MES de Badalona manté la seva activitat el dia de la constitució

El grup municipal d’ERC Avancem-MES no comparteix la celebració d’una constitució que va consolidar un règim polític monàrquic. ERC Avancem-MES, condemna les limitacions a la llibertat d’expressió i la consolidació d’una democràcia de baixa qualitat, sovint amb l’argument de les limitacions constitucionals, que permet l’existència de persones empresonades i exiliades per les seves idees polítiques. Per això avui, dia festiu a l’estat espanyol, el grup municipal republicà de Badalona manté la seva activitat normal, treballant de la mateixa manera que ho ha fet els dies precedents.