ERC Badalona

ERC Avancem-MES exigeix al govern que adopti mesures orientades a l’habitatge de cara a l’aprovació de les ordenances fiscals de 2020

El grup republicà mostra la seva preocupació davant la paràlisi del govern de PSC-Comuns per l’aprovació d’unes ordenances fiscals que no arriben

L’aprovació dels ingressos a través de les ordenances fiscals i de les despeses mitjançant el pressupost ordinari són dos dels moments més rellevants de l’any polític. Enguany el govern del PSC-Comuns encara no s’ha decidit a portar-ho a Ple.

ERC Avancem-MES proposa implementar un recàrrec, de fins el 50% sobre la quota de l’IBI, als habitatges buits. La Llei d’Hisendes Locals ho recull des de l’any 2002, però no s’havia pogut aplicar per la manca d’un reglament estatal que ho havia de permetre i que mai es va arribar a aprovar.

En diverses ocasions, el grup d’ERC al Congrés ja havia demanat incloure -a través de les successives lleis de pressupostos- una modificació del redactat per tal que el recàrrec es pogués aplicar fent referència a un reglament municipal o bé a una normativa pròpia de la Generalitat. Finalment, via decret, el govern del PSOE va obrir la porta a aplicar aquests recàrrecs en base als criteris de desocupació definits la Llei catalana 14/2015 i de l’impost sobre els habitatges buits de la Llei 3/2012, donant així plenes garanties jurídiques.

Durant el mandat 2015-2018, el govern on ERC Avancem-MES va participar, juntament amb Guanyem Badalona en Comú i Iniciativa per Catalunya, va implementar aquest recàrrec. Malgrat això,  va quedar suspès per la inexistència d’un reglament estatal. Avui, però, es podria implementar si es modifiqués el redactat per adaptar-lo a la Llei de Pisos Buits de la Generalitat.

Aquest 2019 altres municipis metropolitans ja han implementat aquesta mesura a les seves ordenances fiscals pel 2020. Com, per exemple, Barcelona, Lleida, Tarragona, Terrassa o Mataró, entre altres.

Finalment, el grup republicà també demanarà que el govern adopti una bonificació de fins al 95% per als habitatges llogats amb renda limitada, a la recaptació de l’IBI, en base al preu del lloguer, sempre que aquest estigui per sota de l’índex de referència de la Generalitat de Catalunya.