ERC Badalona

ERC Avancem-MES proposa instal·lar llambordes en record a les persones de Badalona deportades als camps de concentració nazis

El proper 27 de gener se celebra el Dia Internacional de commemoració en memòria de les víctimes de l’Holocaust, que va ser instaurat per Nacions Unides amb l’objectiu de posar de manifest la memòria de les víctimes del nazisme.

A Catalunya, segons un estudi del Departament d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern de la Generalitat, de la Universitat Pompeu Fabra i de l'entitat Amical Mauthausen, el nombre de deportats republicans als camps nazis s’eleva a 8.964. D’aquests, 7.347 van estar internats a Mauthausen, 751 a Dachau, i 638 a Buchenwald. La resta es va repartir entre altres camps com Neuengamme, Flossenbürg i Ravensbrück. Moltes d’aquestes persones deportades eren dones, de les que malauradament no ha quedat cap registre i no se’n sap el nom ni la procedència. El 59% de les persones deportades va morir i el 4% es van donar per desaparegudes. Un 37% van ser alliberades.

En el cas de la ciutat de Badalona, hi ha constància que fins a una trentena de persones, o més, van ser assassinades en camps d’extermini nazis, i unes altres desenes en van ser supervivents.

Per aquest motiu, el grup municipal republicà presentarà una moció al proper Ple municipal on proposarà instal·lar a Badalona plaques o llambordes de memòria, també anomenades Stolpersteine, una idea importada d’Alemanya que va començar a desenvolupar l’artista Gunter Demnig l’any 1992. Aquestes llambordes són fetes de formigó de 10 cm per 10 cm i estan cobertes d'una fulla de llautó en la qual es graven les dades essencials de la persona que va ser víctima del nazisme.

Per tal que el projecte es pugui dur a terme, el grup d’ERC Avancem-MES, demanarà que l’Ajuntament, en col·laboració amb les entitats de la memòria històrica i les persones investigadores expertes en la matèria, actualitzi, elabori i publiqui un cens definitiu dels badalonins i badalonines que es van deportar als camps nazis. Alhora que es promouen activitats a les escoles, instituts o entitats de lleure per sensibilitzar als joves sobre uns fets tant terribles, educant-los en el respecte a la vida i el rebuig a les ideologies totalitàries.