ERC Badalona

cinefòrum al teatre del Círcol en honor i memòria del president màrtir

Lluís Companys
El departament de Cultura i Patrimoni Cultural de l'Ajuntament de Badalona, ha fet també el seu particular homenatge al president de la Generalitat, Lluís Companys, en un cinefòrum que s'ha realitzat al teatre del Círcol.

En aquest s'ha projectat la pel·lícula "Companys, procés a Catalunya" de Josep Maria Forn. La pel·lícula reflecteix amb força fidelitat la trajectòria del president des del moment en què va agafar el camí de l'exili conjuntament amb el Lehendakari Aguirre i es va establir a França. La seva detenció, la seva deportació a l'espanya feixista amb el beneplàcit francès, les tortures a Madrid i finalment el sumaríssim encara no anul·lat i el seu assassinat final, és el darrer recorregut vital d'un president que, enguany, ha complert 70 anys de la seva execució. De la seva execució només perquè Companys era el president de Catalunya. D'aquí també el subtítol de la pel·lícula "procés a Catalunya".

Posteriorment hi ha hagut un col·loqui al voltant de la pel·lícula i de la figura de Companys amb el regidor de Cultura, Mateu Chalmeta, i la recentment escollida directora de la revista Sàpiens, en el seu primer acte com a tal, Clàudia Pujol. En aquest col·loqui amb els assistents a l'acte, s'han pogut tractar qüestions com ara què se'n va fer del fill esquizofrènic de Companys, si realment va haver-hi algun jutge que defensés el president en el moment de dictar sentència, i d'altres curiositats dels assistents. "Espanya es torna a quedar a la cua, quan tant Alemanya per la seva actuació amb la Gestapo, com França, amb la connivència amb aquests, han demanat perdó a Catalunya, i Espanya no ha estat capaç encara ni d'anul·lar els sumaríssims", afirmava Mateu Chalmeta que va recordar també el paral·lelisme existent amb la figura del també assassinat Alcalde Xifré a Badalona. "Xifré va ser allò que fou Companys, però a Badalona. La màxima autoritat de la ciutat assassinada pel franquisme".