ERC Badalona

ERC-Avancem-MES denuncia que els acords amb empreses subministradores en matèria de pobresa energètica suposaran una sobrecàrrega difícil de suportar pels Serveis Socials municipals

L’Ajuntament de Badalona acaba d’anunciar la signatura d’un conveni amb Agbar en matèria de pobresa energètica. En aquest sentit, ERC-Avancem-MES considera que és positiu que el nou govern continuï buscant la millor manera de col·laborar en benefici de la ciutadania, tal com va fer l’anterior, però en paraules de l’exregidora de Serveis Socials Agnès Rotger, «ens preocupa que això suposarà una sobrecàrrega als Serveis Socials, que els condemnarà a fer més tasques burocràtiques». I tot plegat sense canviar res de cara a la ciutadania amb problemes de vulnerabilitat, que ja estaven protegits dels talls per la Llei d’Habitatge.

Els darrers tres anys la defensa dels drets als subministraments bàsics com la llum, l’aigua o el gas han estat incessants per part de l’Ajuntament de Badalona, tan a nivell tècnic com polític. Entre gener de 2016 i març de 2018 s’han evitat més de 1600 talls de subministrament a famílies vulnerables amb impagaments. El Govern municipal va vetllar perquè les empreses complissin la Llei de l’Habitatge (llei 24/2015), exigint que informessin a l’Ajuntament de les persones que hi tenien deutes per saber si els constava la seva vulnerabilitat, i aturar així el procediment de tall.

Acompanyament i prevenció

«La pobresa energètica no és res més que un aspecte de la pobresa», puntualitza Agnès Rotger, «i per tant, sempre hem tingut clar que la nostra principal funció com a administració pública és acompanyar les famílies, no pas gestionar el deute de les empreses privades que tenen guanys enormes amb el subministrament de recursos bàsics». Per això es van prioritzar accions preventives, com la que va impulsar juntament amb el departament de Consum: una campanya d’auditories energètiques a famílies vulnerables, per millorar l’estalvi energètic i prevenir la pobresa. Se’n van beneficiar 119 famílies entre 2016-17, amb un balanç molt positiu. Enguany se’n preveien 30 més.
Igualment es va començar a estudiar, amb l’ajut de l’AMB, la possibilitat d’obrir una oficina municipal d’atenció en matèria energètica, per a orientar la ciutadania que tingui dubtes o dificultats en aquest àmbit.

La punta de l’iceberg

Rotger, però, adverteix que «la situació és molt pitjor del que indiquen les xifres oficials de pobresa energètica, que ja són terribles. El que veiem només és la punta de l’iceberg: sota la superfície hi ha centenars de persones vulnerables que no poden viure en situació regular i per tant no tenen ni tan sols la possibilitat de tenir un comptador. I punxar la llum implica una gran inseguretat i perill». Per això, indica, no es pot desvincular aquest tema amb el de la necessitat d’un habitatge digne per a tothom. La regidora ha recordat que hi ha un projecte destinat a Badalona Sud, anomenat Bloc a Bloc, orientat a la regularització, que només estava pendent de l’aprovació del pressupost municipal d’enguany, i que per tant ara està aturat. ERC-Avancem-MES demana al govern de Pastor que a més d’arribar a acords amb empreses, avanci en la prevenció i el combat de la pobresa, i en la defensa política de la Llei d’Habitatge.

Les dades

Més de 1600 talls es van evitar entre gener 2016-març 2018