ERC Badalona

Totes les notícies

Durant el primer trimestre de 2017 s’han evitat el tall de llum, aigua o gas a més de 1.000 famílies en situació de vulnerabilitat

L’Ajuntament de Badalona insta les empreses subministradores a assumir la seva part de responsabilitat social per a fer front a la pobresa energètica. En aquest sentit avaluarà la possibilitat d’aturar els pagaments a les empreses fins que subscriguin el conveni amb les administracions públiques contra la pobresa energètica i es facin càrrec d’almenys el 50% de les despeses.   El conveni el van impulsar el passat mes de gener la Generalitat de Catalunya, les 4 diputacions catalanes i les dues entitats municipalistes, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya. Segons aquest document, les subministradores haurien de cobrir com a mínim la meitat del cost de la pobresa energètica, inclosa la despesa que suposa per a les administracions la gestió d’aquestes situacions.   La regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament de Badalona, Agnès Rotger, ha manifestat que “la prioritat dels ajuntaments és garantir els drets bàsics de la ciutadania, i no pas treballar perquè algunes empreses redueixin la seva morositat gràcies als diners públics”. El que sí que continuaran fent des de Serveis Socials de Badalona és informar a les companyies de quines famílies amb impagaments són vulnerables, de manera que no se’ls podrà tallar el subministrament segons la Llei d’Habitatge 24/2015. Aquestes notificacions han permès evitar 1.090 talls durant els 3 primers mesos de l’any 2017 a Badalona. L’Ajuntament garanteix que no hi ha cap família en situació de vulnerabilitat que no disposi del subministrament d’aigua potable, electricitat o gas   En aquests moments totes les empreses subministradores informen els Serveis Socials abans d’efectuar un tall, tal com indica la llei. Gas Natural ha estat l’última a complir aquest requeriment. “Gràcies a la pressió intensa i la denúncia pública hem estat un dels primers ajuntaments que hem aconseguit que Gas Natural enviés la llista i, per tant, complís aquesta llei que defensa les persones més vulnerables”, ha afirmat Rotger.

L’Ajuntament de Badalona reclama a Gas Natural que informi als serveis socials abans de fer talls de subministrament

L’Ajuntament de Badalona ha traslladat el seu malestar a Gas Natural per “incompliment reiterat” de l’obligació d’informar els serveis socials municipals abans de procedir a tallar el subministrament del servei per impagament. L’Ajuntament recorda que cal complir aquesta mesura, inclosa en la Llei de l’Habitatge, per garantir la protecció de les persones i famílies en situació de vulnerabilitat.   El Govern municipal considera que “els poders públics estan obligats a vetllar per la dignitat, la seguretat i la protecció integral de les persones, especialment d’aquelles més vulnerables com són les qui poden patir situació de pobresa energètica”. Per això, en un burofax enviat el 20 de gener a la direcció de l’empresa, l’Ajuntament sol·licita una reunió urgent amb Gas Natural a fi de corregir la situació.

L’Ajuntament insta Fecsa Endesa a adoptar solucions urgents per garantir el subministrament elèctric davant l’onada de fred

Davant l’onada de fred que s’està registrant aquests dies, l’Ajuntament de Badalona insta la companyia elèctrica FECSA ENDESA a adoptar solucions urgents per garantir el subministrament elèctric a totes les famílies afectades pels talls que s’estan produint a diferents punts de la ciutat. Algunes famílies han patit talls continuats aquesta mateixa nit.   A banda dels problemes que s’han produït aquesta setmana, des de fa mesos hi ha alguna estació transformadora que té problemes de sobrecàrregues fet que ocasiona talls intermitents de subministrament. L’Ajuntament ha demanat l’adopció de solucions urgents que assegurin el subministrament elèctric durant aquest hivern i no deteriorar les condicions de vida de les famílies dels habitatges afectats on hi ha persones malaltes, gent gran i infants.   L’Ajuntament, com ha fet fins ara, vol continuar treballant coordinadament amb els veïns, Serveis Socials, Generalitat de Catalunya, Mossos d’Esquadra, Policia Local i la mateixa companyia Fecsa Endesa per resoldre aquests problemes. Però des del Govern municipal es demana a l’empresa que no eludeixi la responsabilitat per les conseqüències que es poden derivar amb les baixes temperatures d’aquests dies.   A l’espera de trobar una solució definitiva a un problema que s’arrossega des de fa mesos, el Govern municipal creu que “hi ha solucions tècniques viables i urgents per garantir el subministrament elèctric sense talls”. El Govern adverteix dels riscos de deixar sense electricitat en ple hivern una important quantitat de famílies. Per al Govern “el dret a l’habitatge digne implicar tenir accés a subministraments bàsics i el que és prioritari ara és resoldre l’emergència social, sense excuses”.

L’Ajuntament de Badalona té a punt el dispositiu de l’Operació fred per atendre les persones sense sostre durant aquests dies de baixes temperatures

L’Ajuntament de Badalona, a través de la regidoria de Serveis Socials, ha preparat un dispositiu durant aquest hivern per poder oferir aixopluc a les persones sense sostre en episodis de mal temps. Es tracta del dispositiu Operació fred que s’activa en aquestes dates amb motiu de la situació de risc que pot representar la baixada de temperatures per sota dels zero graus per a les persones sense sostre.   L’operació fred es porta a terme a Badalona amb la col·laboració d’entitats de la ciutat com Creu Roja, Folre, Càritas, Fundació Roca i Pi i també amb el Centre d'Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB). En aquest centre d’emergències podran passar la nit aquelles persones sense sostre que hi acudeixin de forma voluntària o be acompanyats per qualsevol dels serveis municipals o entitats socials col·laboradores.   Per tal de facilitar que les persones sense sostre arribin fins les instal·lacions del CUESB a Barcelona es proporciona un punt de trobada al vespre, a l’entitat Folre de Badalona. Creu Roja, per mitjà dels seus voluntaris, acompanyarà aquestes persones a les instal·lacions del CUESB amb el seu vehicle o transport públic. Cal destacar com a novetat que aquest any l’Ajuntament de Badalona ha posat en marxa la campanya "Ajuda'ns a ajudar" per contribuir a la protecció d'aquest col·lectiu. L’objectiu de la campanya és fer una crida a la ciutadania demanant que si veuen una persona sense sostre a la ciutat n’informin al telèfon de Guàrdia Urbana 934 832 901.   Guàrdia Urbana també informarà a les persones que estan al carrer sobre el dispositiu de l’Operació fred i donarà suport a la ciutadania en el cas que es registrin incidències a causa de la situació climatològica.   Davant el preavís del Servei Meteorològic de Catalunya d’un episodi de fred intens amb glaçades a tot Catalunya http://www.meteo.cat/prediccio/general, l’Ajuntament de Badalona té a punt el dispositiu de mitjans humans i tècnics per actuar a la via pública en el cas que es produeixi alguna emergència causada per les baixes temperatures.

Entra en funcionament un nou centre de Serveis Socials que augmenta la capacitat operativa del servei

Aquesta setmana entra en servei un nou centre de serveis socials al carrer de Jaume Solà amb l’objectiu de reunir en un mateix edifici els equips dels Serveis Bàsics d’Acció Social que fins ara donaven atenció als districtes 1 i 5.   L’objectiu d’aquest canvi d’ubicació és millorar l’atenció als usuaris que s’estava donant per part dels equips dels Serveis Bàsics d’Acció Social situats a la plaça de La Plana (districte 1) i a les oficines del Palau Municipal d’Esports (districte 5). Les instal·lacions de la Plana presentaven problemes d’accessibilitat i d’espai per atendre la ciutadania. En el cas del districte 5, els problemes també eren de manca d’espais adequats.   El trasllat a l’edifici situat al carrer Jaume Solà permet comptar amb un nou centre de Serveis Socials que augmenta la capacitat operativa del servei ja que s’ajunten els dos equips de professionals procedents dels districtes 1 i 5. Comptar amb aquest equip més ampli permetrà millorar l’atenció als usuaris, augmentant la capacitat d’atenció i també la rapidesa.   Cal destacar que l’edifici del carrer Jaume Solà és un equipament totalment accessible al públic, amb espais amplis per atendre als usuaris i amb un fàcil accés amb transport públic, ja que es troba al costat de la plaça de Pompeu Fabra amb l’estació de la línia L2 i parades dels autobusos B1, B17, B25, B27 i B30 als carrers d’Anselm Clavé i al carrer de la Creu.   La regidora de Serveis Socials, Agnès Rotger, ha fet aquest matí una visita a les instal·lacions del centre.

Constituïda la Taula d’Infància i Adolescència de Badalona (TIAB) per millorar les respostes als infants i adolescents de 0 a 18 anys de la ciutat

Aquest passat dijous 10 de novembre es va realitzar a l’Espai Betúlia la sessió de constitució de la Taula d’Infància i Adolescència de Badalona (TIAB). L’objectiu general del projecte és millorar les respostes als infants i adolescents de 0 a 18 anys de la ciutat, a partir del treball conjunt de tots els agents que configuren la xarxa de serveis i entitats que intervenen en aquest àmbit. La sessió va estar presidida per l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, i per la regidora de Serveis Socials, Agnès Rotger, que assumeixen respectivament la presidència i vicepresidència de la TIAB.   Aquesta iniciativa, a més d’un mandat normatiu, és fruit de la voluntat del govern de Badalona de prioritzar l’atenció a aquest col·lectiu poblacional, generant més i millors respostes, en complicitat i de forma cooperativa amb la resta de la xarxa de la ciutat.   Després d’una fase de treball intern, per part de diferents àmbits i organismes municipals, el passat mes de juny es va realitzar una presentació pública del projecte, obrint un període d’adhesió d’aquells serveis, entitats i estructures de treball en xarxa o participatives motivats en implicar-se en aquest. S’han adherit a la TIAB un total de 50 agents que treballen amb infants i adolescents a l’àmbit social, socioeducatiu, educatiu, esportiu, cultural i de salut.   La regidora de Serveis Socials, Agnès Rotger, ha afirmat que “cal valorar molt positivament l'arrencada de la Taula, per la feina que ha fet fins ara el grup impulsor intern, i pel compromís de les primeres 50 entitats de la ciutat que s'hi han adherit”. “Esperem que la Taula creixi i que ens ajudi, amb aquest coneixement multiplicat per la diversitat d'enfocaments, a tenir una idea realista de la situació de la infància i adolescència, amb un enfocament imaginatiu i valent de les respostes que hauríem de donar”, ha afegit.   En el marc d’aquesta sessió celebrada el passat dijous, a més de la constitució formal de la TIAB, es van aprovar el “Marc organitzatiu i de funcionament de la TIAB” i les línies d’acció que hauran d’orientar l’elaboració del pla de treball de la Taula per a l’any 2017.

Ajuntaments i el Tercer Sector escenifiquen un front comú en la lluita contra la pobresa energètica

Prop de 400 persones i 80 ponents nacionals, estatals i internacionals participen, entre avui i demà, en el I Congrés Català de Pobresa Energètica, que té lloc a la Fira Sabadell. El Congrés està organitzat pels ajuntaments de Sabadell, Barcelona i Badalona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’associació Ecoserveis i la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya. El I Congrés de Pobresa Energètica s’ha organitzat com un espai de debat i reflexió entorn de la lluita contra la vulnerabilitat energètica i s’ha convocat amb l’objectiu d’oferir solucions a problemes concrets. Ofereix diverses activitats de debat i reflexió paral·leles, en què es tracten els reptes i dilemes que es presenten al voltant de la problemàtica de la lluita contra la pobresa energètica. Aquest dijous, les 7 institucions organitzadores del Congrés han fet pública una declaració institucional en la qual escenifiquen un front comú en la lluita contra la pobresa. En la presentació de la declaració institucional hi han participat: Juli Fernàndez, alcalde de Sabadell; Ada Colau, alcaldessa de Barcelona; Dolors Sabater, alcaldessa de Badalona; Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona; Jaume Collboni, vicepresident de l’Àrea Metropolitana de Barcelona; Marta Garcia, presidenta d’Ecoserveis, i Oriol Illa, president de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya. La declaració institucional denuncia que durant els últims 8 anys els indicadors socioeconòmics referents a les desigualtats i la qualitat de vida de la població han empitjorat a resultes de la crisi econòmica iniciada l’any 2008. En són un clar exemple la pobresa material severa, que ha passat d’un 2,3% el 2008 al 6,7% el 2015 (segons l’Idescat), o la taxa d’atur, que se situa en el 15,9% a Catalunya (segons l’EPA). Segons dades de l’Idescat, el 2015 a Catalunya hi havia 645.000 persones que manifestaven tenir dificultats per mantenir l’habitatge a la temperatura adequada.

L’empresa municipal Engestur aplica per primera vegada clausulat social en les seves licitacions públiques

L’empresa municipal Engestur aplicarà per primera vegada clàusules socials en les seves licitacions públiques de contractes. El clausulat social són tots aquells mecanismes que permeten incloure aspectes de les polítiques socials i mediambientals en la contractació pública que realitzen les administracions, entitats i empreses públiques com ara Engestur. Aquesta iniciativa s’emmarca en els objectius que el Govern municipal té d’incloure les clàusules socials en els seus contractes públics.   Unes clàusules que consisteixen en la inclusió de criteris i/o condicions especials d'execució en els plecs administratius que regulen el procés d'adjudicació d'un contracte públic que pot ser d'obra, servei o subministrament, amb l'objectiu social i/o mediambiental que per a cada licitació s'estableixi.   En aquest cas, Engestur està en procés de licitació del contracte de serveis auxiliars per al servei d’aparcaments de rotació i grua municipal. En aquesta licitació s’han aplicat criteris socials a l’hora de valorar les ofertes presentades. No només l’oferta econòmica serà important, sinó que les condicions salarials i laborals dels treballadors tindran un pes específic molt rellevant.   L’objectiu és aconseguir unes condicions de treball més dignes per a un sector laboral que pateix les conseqüències de la reforma laboral, al perdre la capacitat de la negociació col·lectiva, i un sistema de contractació pública on, fins ara, només es prioritzava l’oferta econòmica més baixa per sobre de les consideracions socials.   En aquest sentit el gerent d’Engestur, Christian Carneado, ha valorat que “en el sector públic local s’han de garantir que els treballadors directes i indirectes gaudeixin de bones condicions laborals”. “Engestur vetllarà perquè tota la contractació pública que realitzi l’empresa municipal sigui sota criteris de Responsabilitat Social Corporativa i protegeixi els treballadors i el medi ambient”, ha afegit.

Reforç als Serveis Socials de Badalona

La Regidoria de Serveis Socials de l’Ajuntament de Badalona s’ha vist reforçada amb la incorporació de 23 persones que han estat contractades gràcies a un Pla d’Ocupació subvencionat per la Diputació de Barcelona, vinculat al Programa complementari de foment de l’ocupació i de suport a la integració social en el marc del Pla “Xarxa de Governs Locals 2016-2019”. Aquests treballadors i treballadores en situació d’atur han estat contractats per un termini de sis mesos amb una jornada laboral completa. Aquest procés s’ha dut a terme conjuntament amb l’Institut Municipal de Promoció de l’Ocupació (IMPO). Es tracta principalment d’informadors que treballaran en tasques d’integració social, administratius i també un parell d’agents comunitaris que actuaran en el pla de prevenció i control del mosquit tigre i que ocuparan places no estructurals de la Regidoria de Serveis Socials. Una de les funcions d’aquest programa de foment de l'ocupació és donar suport a plans locals d'ocupació per a la contractació de personal administratiu i/o informadors/es dels serveis socials municipals amb la finalitat última de reforçar la tasca d’aquests equips. Aquest mateix pla d’ocupació també ha permès la contractació de gairebé 40 treballadors i treballadores més que estaven a l’atur i que des de principis de juliol s’han incorporat a diversos serveis municipals sense ocupar en cap cas places estructurals. Sumant les incorporacions a Serveis Socials, en total són una seixantena les persones que han estat contractades a través d’un pla d’ocupació que finalitza el 31 de desembre. Aquestes persones estan en seguiment als serveis socials. A causa de les seves característiques de vulnerabilitat (discapacitat, majors de 55 anys, dones amb càrregues familiars, atur de llarga durada, problemes de salut, etc.), els tècnics d’integració sociolaboral dels serveis socials han dissenyat un pla d’acompanyament per garantir l’èxit de la inserció laboral.