Baix Llobregat

Totes les notícies

6 de desembre, res a celebrar

Esquerra Baix Llobregat i l'Hospitalet no té res a celebrar avui 6 de desembre i per aquest motiu ha demanat a totes les seccions locals i càrrecs electes de la comarca que treballin, com la resta de l'any.  Així, els ajuntaments on governem romandràn oberts amb atenció a la ciutadania per part de les regidories, com són els casos de Collbató, Corbera, Castelldefels i Sant Vicenç dels Horts. També seguiran l'activitat habitual la resta de regidors i regidores a l'oposició, realitzant trobades amb associacions, veïns i veïnes, i qualsevol col·lectiu que així ho demani. A la tarda es realitzarà una reunió de coordinació amb els càrrecs electes, i també es reunirà la permanent comarcal.  La seu comarcal, així com diverses seus locals, romandràn obertes en el seu horari habitual.

25 de novembre, dia internacional per l'eliminació de la violència envers les dones

Avui 25 de novembre, dia contra la violència envers les dones, volem parlar d'una de les formes de violència masclista que estan més en el punt de mira: les violències sexuals. Darrerament, s’ha fet evident amb més intensitat l’existència de violències sexuals als espais d’oci però malauradament encara continuen essent presents també en els àmbits simbòlic, de la parella, familiar, laboral i comunitari a través de diferents manifestacions.  A dia d’avui estem immersos en una cultura heteropatriarcal que acaba en una idea de masculinitat molt concreta i acceptada majoritàriament, que es tradueix en hegemonia de la dominació, i  és aquí on ens cal incidir i reescriure la masculinitat, la deconstrucció del concepte de relacions home i dona des de la llibertat i igualtat. Les dones i els homes d’Esquerra Republicana de Catalunya i de les Joventuts d’Esquerra Republicana de Catalunya denunciem amb motiu del 25 de novembre, dia internacional per a l’eradicació de la violència masclista, que les violències sexuals són una forma de violència masclista i que suposen una greu vulneració dels drets de les dones i un impediment perquè les dones puguem assolir la plena ciutadania, l’autonomia i la llibertat. Les violències sexuals, com la resta de manifestacions de la violència masclista, són una violència que pateixen les dones pel sol fet de ser-ho, en el marc d’unes relacions de poder desiguals entre dones i homes. Les violències sexuals en les seves diferents manifestacions són presents a diferents espais i àmbits de la vida de les dones, en l’àmbit social i en l’àmbit de la parella, però també a l’àmbit laboral i simbòlic. Les dades demostren que es tracta d’un problema encara àmpliament present i estès.  Concretament, l’Agència Europea de Drets Fonamentals (FRA) va concloure que l’any passat a Europa gairebé 4 milions de dones van ser violades. Les dades també demostren que el 80% dels autors de les agressions sexuals formen part de l’entorn de la víctima (parelles, exparelles, familiars o amistats).

Dones invisibles

Sovint la informació i difusió entorn el maltractament de la dona, no s’aborda de forma adient. D’acord amb el Codi Penal vigent,  es recullen totes les tipologies  de maltractaments  i els corresponents agreujants  en  matèria de gènere (art. 153 i 173) i en paral·lel hi ha una consciència social i sensibilitats creixents, a cop de veure drames familiars en un degoteig imparable, que ens colpeixen i remouen la consciència; és el cas de la violència envers la dona tant física com psicològica. Emperò n’hi ha un altre tipus, molt més subtil que es podria anomenar la violència silenciosa, que s’associa a la precarietat econòmica  que pateixen  moltes dones dins el nucli familiar i que limita  o anul·la de forma dramàtica la llibertat d’acció i d’elecció;  això atempta clarament a la dignitat i integritat de les persones. Aquesta situació arriba al seu límit, a l’extrem de vulnerabilitat, en aquell col·lectiu de dones que ja han passat la barrera dels 50 anys i, que davant d’una ruptura del “nucli familiar tradicional”, es troben sense recursos i possibilitats de reincorporar-se al mercat laboral, que, en els millors dels casos havien deixat per tenir cura dels fills i facilitar la promoció laboral de la parella. Si a totes aquestes circumstàncies s’hi afegeix la greu crisi econòmica de la darrera dècada, ens trobem amb un percentatge significatiu de dones que no podran tornar  a obtenir rendiments generats pel treball, que són massa grans, en fills encara al càrrec, i amb una formació i experiències laborals que han quedat obsoletes pel pas del temps...dones que s’han tornat invisibles. Les possibles compensacions econòmiques previstes en aquestes situacions són insuficients i no faciliten en cap cas el trànsit cap a l’autonomia personal. Estem parlant doncs d’un col·lectiu que per raó de gènere i edat es troba en precari  fins i tot del sistema de cobertures socials. Cal promoure canvis legislatius que s’adaptin a aquestes realitats i alhora reforçar l’educació en els valors i la igualtat des de les escoles i instituts del nostre país si realment volem aconseguir que les dones, tinguem l’edat que tinguem siguem ciutadanes amb plena igualtat de drets i deure dins la societat del segle XXI.

Productes de primera necessitat i no de luxe

A l'Abril, Esquerra Republicana es va comprometre a demanar a Madrid i Europa rebaixar l'IVA dels productes d'higiene femenina i bolquers per a infants i adults. Complint amb aquests compromisos, el passat 25 d'Octubre, la iniciativa d'Esquerra al Congrés dels Diputats d'aplicar l'IVA superreduït del 4%, va ser aprovada a la Comissió d'Igualtat amb 19 vots favorables i 14 en contra. Tots els grups van votar a favor a excepció del Partit Popular que, com de costum, s'hi va oposar. A Europa, l'eurodiputat d'Esquerra Josep M. Terricabras, conjuntament amb altres eurodiputats del grupVerds-ALE, ja ha presentat iniciatives en aquest mateix sentit. El passat juny, l'eurodiputat va entrar una pregunta parlamentaria per saber quina serà la posició de la Comissió Europea a la futura reforma de la Directiva que regula aquest impost. Ara, impulsa una campanya per forçar el posicionament del Parlament Europeu davant la reducció de l'IVA d'aquests productes i pressionar a la Comissió Europea per donar via lliure als Estats a aplicar un baix nivell impositiu; de 10% a 4%, en el cas de les compreses, tampons i copes menstrual i del 21% al 4%, en el cas delsbolquers. Al món local també ens hem compromès amb aquesta iniciativa i per això, a municipis de la comarca com El Papiol, Sant Boi de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, i Cervelló s'han transaccionat mocions presentades per Esquerra. Celebrem aquestes accions i lluitarem perquè tiri endavant. Els productes de primera necessitat han d'ésser considerats com el què són i molt més quan, més de la meitat de la població, els necessitem en diferents etapes de la nostra vida. Montserrat Mancera Secretària de les Dones Esquerra Baix Llobregat i l'Hospitalet

El Parlament exigirà a l'Estat el soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu de Llobregat.

El grup Junts pel Sí ha presentat una proposta de resolució que demana el soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu de Llobregat. El text, que ha rebut el suport de la cambra en el marc de la comissió de Territori, demana al Govern de l'Estat la inclusió urgent de les partides pressupostàries necessàries per iniciar l'execució del projecte, així com que aquesta qüestió s'inclogui en les negociacions bilaterals de les inversions ferroviàries de l'Estat a Catalunya. Aquest soterrament suposaria una millora en el transport públic de la ciutat “ja que facilitaria una millora de freqüència de pas que sense el soterrament no es pot fer i també permetria que seguissin les obres del Trambaix que ha d'arribar fins a Pallejà”. Jordi Albert, president comarcal d'Esquerra, ha recordat que aquesta és una demanda històrica del territori. Un territori amb una altra densitat de població com el nostre, cal que la mobilitat diària de la seva població sigui segura i es àgil.  Esquerra Baix Llobregat i L'Hospitalet s'ha manifestat a favor de la millora de les infraestructures territorials així com del soterrament les vies al seu pas per Sant Feliu i l'Hospitalet de Llobregat que millorarien la seguretat de la ciutadania.

ERC presenta al·legacions per millorar el PDU Granvia-Llobregat

ERC Baix Llobregat i l’Hospitalet defensa la preservació total de Cal Trabal i la seva incorporació al Parc Agrari del Baix Llobregat.   Esquerra Baix Llobregat i l’Hospitalet dóna ple suport a Esquerra L’Hospitalet, que avui ha registrat al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya les seves al·legacions al PDU Granvia- Llobregat.   Des d'ERC ja es va manifestar que les propostes del nou PDU, presentat el juliol, eren insuficients i no responien a les demandes dels republicans.   ERC valora positivament alguns aspectes del PDU, com el soterrament de la Granvia i el pol biomèdic, però no comparteix en absolut la planificació del 'sector 2', tal com ja es va manifestar reiteradament en els darrers anys i en les al·legacions presentades en l’anterior procés d’exposició pública.   Jordi Albert, president d’Esquerra Baix Llobregat i L’Hospitalet, ha manifestat que amb aquestes al·legacions Esquerra busca millorar l’actual PDU preservant un espai natural i patrimonial de l’Hospitalet com és el de Cal Trabal.   En aquest sentit, les al·legacions d’ERC proposen suprimir els edificis projectats en el 'sector 2' del projecte del PDU, i substituir-los per un parc urbà que connecti el Parc de Bellvitge amb Cal Trabal i el riu Llobregat. ERC també demana la incorporació de Cal Trabal al Parc Agrari del Baix Llobregat.   També s’ha reiterat la demanda de la creació d’una taula de diàleg entre les entitats, associacions i administracions per tal de consensuar i millorar el PDU actual. Una demanda que no ha estat contemplada part del conseller Rull i, especialment, de l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marin, que s’ha negat a constituir una taula de diàleg entre les entitats, associacions i administracions per tal de consensuar i millorar el PDU actual.

Esquerra Baix Llobregat i L'Hospitalet expressem el nostre rebuig per un nou cas d'assassinat masclista a Esplugues de Llobregat

Des d’ERC Baix Llobregat i l’Hospitalet manifestem el nostre suport als familiars afectats i denunciem els fets ocorreguts ahir a Esplugues de Llobregat. Un nou assassinat que ens mostra la cara més cruel i dura de la violència: el degoteig constant de morts, posa novament de manifest la necessitat d'incrementar els recursos en matèria de protecció i seguiment dels casos de violència. Esquerra continuem treballant per posar al capdavant de les agendes polítiques la lluita contra la violència masclista. També volem demanar a les institucions responsables posar atenció a aquests casos i revisar els protocols d’actuació davant les situacions de violència masclista per augmentar-ne l’eficàcia i la protecció de les vícitimes. Hem de treballar conjuntament per acabar amb aquesta xacra social que moltes víctimes pateixen en silenci dia rere dia. Tota l'organització expressem el rebuig a tots els tipus de violència i instem la societat a denunciar totes les situacions que atempten contra els drets fonamentals de les dones. Tolerància zero amb la violència masclista!

1976-2016 40 ANYS DE LA DIADA NACIONAL DE 1976 A SANT BOI ACTE ' QUE LA PRUDÈNCIA NO ENS FACI TRAÏDORS'

Divendres, 9 de setembre, 19 h Plaça Catalunya, Sant Boi de Llobregat.   Divendres 9 de setembre, a les 19h, Esquerra Republicana, les CUP i Podem organitzaran conjuntament un acte polític a la Plaça Catalunya de Sant Boi de Llobregat, en commemoració del 40è aniversari de la primera concentració popular després de la mort del dictador Franco, que va tenir lloc a la ciutat l’any 1976. L’acte, que ha estat impulsat per les seccions locals dels partits, comptarà amb el parlament d’en Miquel Sellarès, organitzador d’aquella multitudinària manifestació, amb la participació dels representants sindicals catalans d’UGT, CCOO, COS i Intersindical-CSC, i amb Albano Dante Fachín, Anna Gabriel i Oriol Junqueras en representació dels partits. El lema de la concentració serà 'Que la prudència no ens faci traïdors', frase del recordat Jordi Carbonell, ponent en aquell llunyà 1976, que ens ha deixat recentment.

EL SEXISME I LA PUBLICITAT

La publicitat i els mitjans de comunicació juguen un paper molt important en l’establiment de rols, estereotips i comportaments de gènere que sovint s'allunyen de la realitat. El paper de la dona en concret, encara manté una visió conservadora, simplista i discriminatòria. La dona és representada com un element d’atracció visual i de consum, com si es tractés d’un producte anunciat, susceptible de ser comprat. En aquest tipus de publicitat el desig no està en l’objecte sinó en la dona com a objecte de desig. A més, la supeditació a l’home segueix vigent.   Actualment es mostra el cos de la dona “a trossets” com a reclam publicitari i, el més greu és que ,sota un argument d’igualtat, enlloc d’aturar-ho s’està fent el mateix amb cossos masculins. Una dinàmica molt degradant.   A Sant Feliu de Llobregat ens trobem, una vegada més, davant d'anuncis sexistes i que promouen la desigualtat. Dic "una altra vegada" perquè comença a ser habitual. Considero greu que el reclam per anar a una discoteca sigui un missatge que promou conductes de desigualtat i sexistes. Ningú, en aquest cas les dones, és cap objecte. Imatges de pits o culs i frases com "premio a la chica más atrevida" m'esgarrifen. Què vol dir "la chica más atrevida"? Un altre fet habitual és que l'entrada a aquests establiments és gratuïta per les noies i amb cost pels nois...per què? Per una altra estratègia sexista al darrere.   Cal aturar aquesta mena de publicitat i penalitzar-la, sí, penalitzar-la. Qui regula aquests anuncis? O, qui no els regula correctament? Caldria dedicar més recursos a l’alfabetització audiovisual de la societat, especialment de la població adolescent, perquè hi hagi una majoria que s’oposi a aquesta mena de publicitat. Hem de treballar tots, homes i dones, perquè el sexisme i la desigualtat no s'utilitzin com a reclam. Ha de ser això el que mogui els joves? Passar estones amb amics, ballar o escoltar bona música poden ser altres reclams per anar a una discoteca.