Begues

Totes les notícies

Sobre el darrer Ple i el nou Cap de gabinet d'Alcaldia

Sobre el passat Ple de juliol a l’Ajuntament de Begues i el debat sobre la creació del/la Cap de gabinet d’alcaldia.

L’Alcaldessa de Begues i el seu Equip de Govern ha decidit que cal contractar amb els recursos públics de tots els beguetans i les beguetanes un/a CAP DE GABINET D’ALCALDIA per tal d’assistir-la en diversos temes municipals com ara l’agenda política municipal, la supervisió de tota la política de comunicació, d’imatge i de protocol municipal; el seguiment de les tasques de totes les regidories municipals; dirigir i gestionar el personal de l’ajuntament que depenen directa i indirectament d’alcaldia; i fins i tot assistirà al Ple Municipal i a les reunions de direcció com a representant dels temes d'Alcaldia. És per tot això que ja en la reunió prèvia al Ple vam demanar que es retirés de l’ordre del dia perquè, segons el nostre entendre, era i és un greu error polític i organitzatiu que tindrà conseqüències econòmiques i funcionals per a l’Ajuntament de Begues. En primer lloc, constatem que l’Ajuntament no hauria de redistribuir les despeses municipals per incorporar d’aquest lloc de treball directiu perquè té suficients regidores i regidors polítics a dedicació exclusiva i parcial, a més de la dedicació exclusiva de l'Alcaldessa, per fer front a la gestió del dia dia. En segon lloc, un municipi de les nostres característiques no necessita un lloc de treball com aquest. Aquests càrrecs són necessaris quan es dona un volum gran de gestió municipal. Tot i que Begues té una activitat social, econòmica i cultural elevades, un municipi de només 7.000 habitants no necessita aquesta figura marcadament política que tindria un cost de 44.715,86 euros anuals. En tercer lloc, malgrat la situació d’excepcionalitat marcada per la pandèmia de la Covid, aquesta no justifica, tal com van argumentar al Ple,  aquesta nova creació de lloc de treball. Estem convençuts que per donar un bon servei a la ciutadania beguetana cal millorar els serveis d’atenció directa a la ciutadania amb noves contractacions, com per exemple en l’àmbit dels Serveis Socials, els Serveis Esportius o l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania, entre d’altres.

Comunicat d'Esquerra Republicana de Catalunya - Begues

Comunicat referent a la nova composició de l'Equip de Govern municipal beguetà.

D’acord a la dimissió de la regidora Marta Roig i Segura com a membre del grup municipal d’ERC-AM a l’Ajuntament de Begues, comunicada al mateix consistori amb data de 4 de desembre de 2019, i de la baixa de militància a Esquerra Republicana de Catalunya, i havent transcorregut un temps de sis mesos d’acord a la voluntat de trobar una solució acordada que fos satisfactòria per ambdues parts, fa poques dies vam decidir sol·licitar-li  la renúncia formal de la seva acta de regidora. I d’acord a la seva elecció dins de la la candidatura d’Esquerra Republicana de Catalunya-Acord Municipal a les eleccions de 26 de maig de 2019, juntament amb el document de compromís que va signar amb la candidatura el passat 6 d’abril de 2019, entenem que procedeix a quė la següent persona que formava part de la llista electoral, la Sra. Lourdes Tenorio Sánchez, ostenti la condició de càrrec electe per a seguir representant la candidatura d’Esquerra Republicana de Catalunya - Acord Municipal a l'Ajuntament de Begues per la legislatura 2019-23. Lamentem profundament aquesta decisió de l'Alcaldia i de la regidora no adscrita a cap grup municipal perquè aquesta respon a interessos particulars i també a interessos partidistes.  En aquest cas, qui més perd és el conjunt de la ciutadania beguetana, la institució a qui representem i el bon govern municipal.  Afortunadament, tot error és pot esmenar. Des d'Esquerra Republicana Begues continuarem treballant per a què així sigui! Signem aquest article conjuntament tota l’Executiva de la Secció Local ERC-Begues formada per Jaume Cornelles, Hèlia Seguí, Josep Atsuara, Lourdes Tenorio,  Rosa Buñuel, Eduard Emeterio, Mònica Pujol i Jaume Olivella. Bon estiu! I ara més que mai, salut per a tothom!

Per un camí segur entre Begues i Torrelletes arranjat per a tothom: vianants, bicicletes i vehicles, tot preservant l'entorn natural.

PER UNA BONA PISTA FORESTAL BEGUES-TORRELLETES-TORRELLES

Des de la societat civil han sorgit moviments i peticions per convertir i també per NO convertir la pista forestal de Begues a Torrelles en una carretera, tots amb arguments totalment legítims. Tanmateix, després de ponderar la preservació del patrimoni natural de la zona amb les necessitats dels conductors de construir una carretera per fer més còmoda la mobilitat a través de la variant de Torrelletes, que segons estudis de la Diputació de Barcelona (DIBA) podria arribar a costar més de 2 Milions d’Euros, Esquerra Republicana Begues entenem que preval la preservació del medi ambient, evitant l’augment del trànsit, la qual cosa faria incrementar contaminació, soroll i molèsties al veïnat torrellenc així com a la zona escolar de Can Coll. Fins abans de ser tancat, hi havia particulars i professionals que utilitzaven aquest camí veïnal, amb una intensitat mitjana diària aproximada de 660 vehicles. Part d’aquests usuaris de la pista forestal demanden que hi hagi una carretera, tant per motius de seguretat vial com per evitar desgastar els vehicles. No obstant això, és més que probable que això incentivi el creixement del número de motos, cotxes, furgonetes i camionets de menys de 3500 kg per la zona, quan actualment  no tenen la necessitat imperiosa d’utilitzar-la. I també cal recordar que aquest camí ja forma part de la futura Xarxa Secundària Ciclable de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (ÀMB) anomenada Bicivia i que prioritza les bicicletes i els vianants per tal de fer realitat la mobilitat sostenible que tan necessitem. Per això, creiem fermament que cal alinear-se i cooperar entre totes les institucions implicades, ambdós ajuntaments, la DIBA i l'ÀMB, per tal que es treballi, colze amb colze, per  mantenir en bon estat i sense cap risc la pista forestal actual. Cal facilitar la circulació a les persones que no tenen més remei que utilitzar-la, i al mateix temps preservar el medi ambient, el patrimoni agrícola, la seguretat  de la zona, i el clima de pau i tranquil·litat del veïnat de Torrelletes.

Mesures d'ERC sobre el Covid19 sobre el recent Tribut Metropolità

Demanem l’aplicació d’un paquet de mesures econòmiques i socials al Tribut Metropolità per pal·liar la crisi econòmica derivada de la Covid-19.

Esquerra Republicana de Begues demana l’aplicació d’un paquet de mesures econòmiques i socials al Tribut Metropolità per pal·liar la crisi econòmica derivada de la Covid-19, així com la suspensió del cobrament d'aquest tribut als municipis de la segona corona fins a la concreció de totes les mesures proposades al seu dia per l'AMB. Des d’ERC sempre ens hem manifestat a favor d'un sistema tarifari únic i integrat per a tots els municipis metropolitans. És una reclamació antiga que també sabíem que comportava, lògicament, haver d'assumir un cost: el pagament del Tribut Metropolità. Després de divuit mesos des de l'aplicació del sistema tarifari únic, després d'haver-se girat i cobrat els rebuts del Tribut Metropolità de l'any 2019, encara, ara per ara, no estan integrats els títols socials, no s’han signat tots els convenis econòmics de traspàs dels transports urbans, no existeix cap compromís ferm per part de l’Àrea de Mobilitat i Transport per concretar el pla de xoc i de millores, ni s'ha fet un calendari per al seu desplegament i per acabar no tenim cap notícia de la disposició addicional tercera de l'ordenança fiscal del Tribut Metropolità que exigia per aquest any 2020 un nou càlcul del Tribut a aplicar. Per tot això, exigim de l'AMB l'assumpció de l'exclusiva titularitat i competència del servei de transport públic col·lectiu urbà de viatgers per carretera, i reclamem que procedeixi a elaborar en una taula de treball amb els municipis metropolitans, un calendari cert i concret de desplegament d'aquell servei i les seves millores, com exigim l'aplicació de tots els ajuts socials i títols tarifaris als 36 municipis, i un nou càlcul del tribut metropolità, més igualitari i just. Considerem que mentre no es compleixi amb tot allò anteriorment demanat, que es correspon amb les promeses que des de l'AMB es van fer als municipis prèviament a la integració, es vulnerarà els principis d'igualtat de tots els ciutadans metropolitans en l'accés als serveis públics, així com el de solidaritat, d'equilibri territorial i d'equilibri i de cohesió social entre els diferents municipis que en formen part.

Apostem per ajuts directes per a millorar la liquiditat del comerç local beguetà

CAL UN PLA DE XOC ECONÒMIC I SOCIAL PER ALS COMERÇOS DE BEGUES

El Grup Municipal d’Esquerra Republicana proposem la redacció d’un Pla de Reactivació Econòmica i Social per fer front als efectes provocats per la pandèmia del Coronavirus.  I, especialment, destaquem dues mesures destinades a l’activitat comercial amb incidència directa en el comerç de proximitat mitjançant l’obertura d’unes línies extraordinàries d’ajuts per a donar suport i liquiditat als establiments del municipi que han patit les conseqüències derivades d’aquesta pandèmia vírica: - Una primera línia extraordinària d’ajuts a fons perdut que comptaria amb un pressupost total de 25.000 euros (fins a 500 euros per sol·licitant) i podrien beneficiar-se aquells establiments comercials i empresarials amb seu fiscal a Begues que han hagut de cessar la seva activitat durant de l’Estat d’Alarma o que han tingut pèrdues econòmiques importants fruit de la crisi del coronavirus. - Una segona línia consistiria en què cada establiment hauria de posar a la venda un talonari virtual per l’import de 20 euros, 10 euros dels quals serien abonats pel client i els 10 euros restants serien aportats per l’Ajuntament amb un màxim de 400 euros per establiment beneficiari. I amb un màxim d’un talonari per client o unitat familiar en cada establiment. Un cop acabés l’Estat d’Alarma, el client tindria 20 euros per gastar a l’establiment que hauria expedit el talonari.  Per això, per tal d’ajudar a lluitar contra l’atur i els problemes de liquiditat en la petita i mitjana empresa, ara més que mai, cal actuar i prendre decisions valentes a nivell municipal. És per això que estem convençuts que cal una modificació profunda del pressupost municipal per fer front a aquests reptes socioeconòmics i aprofitar per millorar-ne el contingut. I ens posem a disposició de l’equip de govern municipal per consensuar i dur a terme aquestes mesures i d’altres que s’escaiguin en l’aprovació definitiva de l’Exercici General Pressupost 2020.

Pandèmia Sanitària CoronaVid19

Proposem mesures socials i econòmiques per a reduir l’impacte del Coronavirus

Estem davant d’un gran repte sanitari, social i econòmic com a conseqüència de la pandèmia del SARS-CoV-2, conegut com el coronavirus. És indispensable seguir totes les recomanacions de les autoritats sanitàries. I sobretot manteniu una actitud positiva! Quedar-se a casa és el millor que podeu fer per frenar la transmissió del virus i protegir la salut de les persones més vulnerables.  Cal recordar  que teniu a la vostra disposició el canal Salut de l’App STOP COVID19CAT, la  missatgeria instantània de Telegram al canal t.me/salutcat i el web gencat.cat/salut on trobareu tota la informació sanitària. Hem d’estar preparats perquè les mesures de confinament s’allarguin unes quantes setmanes i ens adaptem als nostres nous hàbits quotidians i socials. I també des de l’Ajuntament de Begues com a primera administració local hem de fer front aquesta situació establint mesures per a reduir l’impacte socioeconòmic sobre les famílies i l’economia local beguetana.  És per això que proposem les següents mesures: crear una línies d’ajut econòmic per cobrir la quota de l’IBI destinat al petit comerç que restarà tancat durant l’estat d’alarma; un compromís d’elaborar i aprovar un Pla de Reactivació Econòmica Local; i la congelació dels  procediments de cobrament iniciats per la via executiva, entre d’altres mesures que han presentat la Generalitat de Catalunya. És per això que estem convençuts que cal una modificació profunda del pressupost municipal per fer front a aquests reptes socioeconòmics i aprofitar per millorar-ne el contingut. I ens posem a disposició de l’equip de govern municipal per consensuar i dur a terme aquestes mesures i d’altres que s’escaiguin en l’aprovació definitiva de l’Exercici General Pressupost 2020. Salut i sobretot cuideu-vos! Ens en sortirem! #JoActuo #JoEmQuedoACasa

Cal participació directe a través d'una consulta popular.

Fem possible la consulta sobre el futur de les línies elèctriques!

El  passat mes de desembre va sortir a informació pública la declaració d’impacte ambiental corresponent a l’avantprojecte per a la modificació de la línia de transport d’energia elèctrica a 220 kV de circuit simple Penedès-Viladecans en els termes municipals d’Olesa de Bonesvalls i Begues. El document s’ha pogut consultar al tauler d'anuncis de la Generalitat fins al 28/02/20.   El traçat de desviament pel sòl no urbanitzable fa passar una nova línia de circuit doble, amb molta més capacitat de transport d’energia per la zona nord de Begues, una zona d’especial protecció ambiental (Xarxa Natura 2000) i que implica un allargament d’1 km entre la subestació del Montau i els camps agrícoles de la Plana de l’Alzina.   El desviament i el desmuntatge de la línia actual de l’av. Mediterrània té un cost de més de 3,7 M€ sense IVA.   Des d’ERC sempre hem defensat que una decisió tan important per al poble s’ha de sotmetre a una consulta popular vinculant, és a dir, un Sí o un No al projecte de desviament de les línies elèctriques d'alta tensió de l’av. Mediterrània.   La participació ciutadana a través d’una consulta popular és el mecanisme més directe i transparent per saber l’opinió de la gent. A més, durant el període d’exposició tant qui defensa el desviament com qui creu en altres solucions pot exposar els seus arguments polítics, socials, econòmics i mediambientals amb tota la llibertat, explicant el que hi podem guanyar o perdre.   Sempre hem defensat que les grans decisions sobre el desenvolupament del territori passen per donar la veu als beguetans i les beguetanes. Ningú pot decidir per cadascú de nosaltres, ni Red Eléctrica Española, interessada en el transport de l’energia, ni les diverses administracions implicades, com el govern espanyol o la Generalitat.   Fem-ho possible! Ens hi ajudeu?

Posicionament d’ERC Begues respecte el tribut metropolità

Esquerra exigeix que s’aclareixi el càlcul del tribut, hi hagi unitat de criteris a tots els municipis i s’esmenin els errors rescabalant, si s’escau, a qui ja hagi pagat de més. Cal més informació sobre aquest tribut i que el govern municipal continui reclamant a l’ÀMB per tal de rebre com abans millor les inversions que Begues necessita. El tribut metropolità (TM) és un impost de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (ÀMB) per a cobrir el cost que genera la prestació dels serveis públics de la seva competència. Alguns d’aquests serveis són els següents: la futura competència transport urbà i interurbà de viatgers, parcs urbans (per exemple el Parc de la Costeta), tractament de residus, inversions en els ajuntaments i plans metropolitans, entre d'altres. Entenem que el càlcul d’aquest impost és complex però exigim a les administracions competents, l’ÀMB i el govern municipal, que informin amb transparència de tot el procés i els criteris utilitzats. Si es detecten errors o diferències injustificades exigim que s’esmenin d’ofici retornant la diferència sense que les persones que han pagat hagin de fer més tràmits. També és imprescindible el treball i la pressió que ha de fer govern municipal en exigir les inversions més urgents que ara necessita Begues. Les més destacades són les millores del servei de transport públic urbà t interurbà, inversions en reducció i reciclatge de residus, construcció habitatge públic de lloguer. El Grup Municipal d’ERC estarà al costat del govern per tal de que aquestes millores es facin realitat, però en denunciarà també, si cal, la falta d’iniciativa o de planejament que bloquegin aquests projectes. També és cert que amb la polèmica generada aquests darrers dies s’han difós algunes informacions falses que cal desmentir. Per això volem puntualitzar alguns aspectes: El TM no és un tribut finalista per a pagar el transport públic, tot i que una de les conseqüències de la integració és una rebaixa immediata de les tarifes integrades: - Abaratiment de la T-Ususal  (el cost de viatjar per la zona 1 amb una T-Usual proporcionalment baixa.

Begues camina cap a una Fiscalitat Progressiva, justa i equitativa.

La fiscalitat progressiva a Begues, ara més a prop!

En el passat Ple Municipal del mes de novembre, el Grup Municipal d'ER-AM Begues ha donat suport a la proposta d'acord de l'aprovació de les Ordenances Fiscals per l'exercici 2020. I ha estat així gràcies a l'acord que s'ha arribat amb l'equip de govern municipal per realitzar un Estudi de Rendibilitat Social per tal d'aplicar la fiscalitat progressiva en Impostos i taxes públics. Aquesta ha estat la nostra reivindicació des d'inicis de la legislatura passada, l'any 2015. I és per això que n'estem molt satisfets de l'acord aconseguit. Què és la fiscalitat progressiva?  És un càlcul just i equitatiu d'algunes taxes municipals com ara la del Servei de la LLar d'Infants, el Servei de Piscina Municipal o el Servei d'àpats de la Gent Gran, entre d'altres serveis públics. Sempre tenint en compte la capacitat econòmica de cada família. Qui més té aporta més i qui menys té aporta menys al servei de forma equilibrada. Com es calcularà? Doncs primer es realitzarà un Estudi de Rendibilitat Social que aprofunditzarà en l'estructura econòmica de cada servei municipal i proposarà uns trams per renda familiar amb uns preus i taxes en funció de la Declaració de Renda de cada unitat familiar. I pel que fa als impostos públics? L'estudi també analitzarà la possibilitat d'establir ajuts econòmics i subvencions econòmiques directes a col·lectius especials com les famílies nombroses, famílies monoparentals o persones vídues a través de reglaments específics per a cada convocatòria. Amb el vot afirmatiu d'Esquerra Republicana en aquestes Ordenances Fiscals assegurem l'anhelat Estudi de Rendibilitat Social. I així poder d'aplicar un model integral de fiscalitat progressiva a Begues que inclogui impostos, taxes i preus públics amb l’objectiu de corregir les desigualtats i garantir l’accés als serveis públics. I que de ben segur també introduiran elements de responsabilitat ambiental en les diferents ordenances fiscals amb l’objectiu d’afavorir la transició cap a un model energètic basat en energies renovables i fer promoció de les polítiques de residu zero.