Caldes de Montbui

Totes les notícies

Comencem a recollir els primers fruits del PEC, a El Toc

Aquest mes de novembre posem en pràctica l’ampliació del servei d’El Toc, l’espai de dinamització juvenil de Caldes, una proposta que va sorgir en el I Fòrum d’Educació, que es va celebrar ara fa un any. Aquesta serà una prova pilot i així també donarem resposta a una de les demandes que van fer els joves calderins i que forma part del Pla Local de Joventut que hem treballat des de l’Ajuntament. El nou servei implica més dinamització, un reforç pels divendres a la tarda i l’obertura de l’espai els dissabtes a la tarda, de dos quarts de cinc a les nou del vespre. Tot plegat, complimenta la tasca professional de la dinamitzadora oferint monitoratge i programació d’activitats de lleure amb una vessant educativa. Aquests serveis que es coordinen amb la dinàmica habitual de El Toc i amb l’acció dels educadors de carrer. Tot això està complementat amb l’elaboració d’un estudi d’usos de El Toc i el recull del feedback constant dels joves i del projecte. Precisament, el 17 de novembre que ve se celebrarà el II Fòrum de l’Educació, espai on ara fa un any es va debatre aquesta necessitat dels joves. El d’aquest any portarà el lema: “Seguim? Ens necessitem!” i bàsicament servirà per posar al dia la tasca feta fins ara en els quatre àmbits del PEC (Projecte Educatiu de Caldes) que són: Escola, Fora Escola, Transició Escola-Feina i Formació Permanent i Poble Educador. Tota la feina que s’ha fet al llarg d’aquest any en múltiples sessions de treball serà exposada pels membres del Grup Impulsor i, més important encara, es presentaran les accions concretes que es faran d’acord amb els compromisos municipals adquirits en cada àmbit. Destaquem la implementació d’una treballadora social que fa de referent per a les famílies amb fills amb necessitats educatives específiques; accions que s’han dut a terme al Centre Cívic per tal de millorar els espais per a entitats i l’elaboració d’un projecte d’assessorament, orientació i acompanyament socioeducatiu per a alumnes que es desvinculen del sistema educatiu abans de qualificar-se (16-18 anys), entre d’altres.

Núria Carné, regidora de Comunicació i Informació Ciutadana, Desenvolupament Econòmic i Esports [ERC]

Exportem a Europa el patrimoni històric i termal de Caldes

El 4 d’octubre passat vam anar a Ourense, Galícia, a presentar la candidatura de Caldes de Montbui per formar part de l’EHTTA, que és la European Historical Thermal Towns Association, és a dir, l’Associació Europea de Viles Termals Històriques. Aquest era l’últim pas per incorporar-nos-hi com a membres, després de més de dos anys de feina des de l’Ajuntament, i concretament la Regidoria de Turisme i Termalisme. A l’Assemblea General vam fer una presentació del patrimoni calderí i també es va ratificar l’informe favorable que va emetre el Comitè Científic de l’Associació. És, doncs, un pas endavant, i som el primer poble termal de Catalunya que forma part d’aquesta xarxa europea, ja que complim tots els requisits com a vila termal amb tradició històrica. Aquesta entitat sense ànim de lucre està formada per 40 ciutats termals europees de 14 països diferents: Bèlgica, Croàcia, República Txeca, Hongria, França, Alemanya, Grècia, Itàlia, Portugal, Romania, Espanya, Turquia i el Regne Unit. Així doncs, des d’aquest octubre, també formem part de la Ruta Cultural Europea, validada pel Consell d’Europa, assolint així uns estàndards de qualitat com a vila termal. I què implica, això? Doncs, a grans trets, que entrem en estratègies de comunicació europees, que ens permetran intercanviar experiències per conèixer altres formes de gestió dels recursos termals i turístics i aplicar-les a casa nostra adaptant-les a les nostres singularitats, i que també entrem a formar part de projectes europeus de formació i de promoció turística subvencionats per la Comissió Europea. Per tant,  guanyem visibilitat i posicionament dins del mercat termal europeu. Caldes de Montbui, doncs, serà exportat fora de les nostres fronteres i serà present a fires termals, entrarem a una web internacional de l’EHTTA, apareixerem en totes les seves publicacions (guies turístiques, xarxes socials, conferències, jornades tècniques…), formarem part del projecte “The Thermal Atlas of Europe” (que es troba en la seva tercera fase), col·laborarem estratègicament amb l’Associació Europea de balnearis (ESPA), i assistirem a trobades i fires com Termatalia, per exemple.

Caldes de Montbui concedeix la Medalla d’Honor de la Vila a Raül Romeva

El passat dissabte 29 de setembre, a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, l’alcalde Jordi Solé, acompanyat pel Conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Ernest Maragall va fer entrega de la distinció a Diana Riba, companya del Raül Romeva. A l’acte hi van assistir, a més de la Diana i la Montserrat Rueda, mare de l’homenatjat, el delegat del Govern, Juli Fernández, la directora general de Memòria Democràtica, Carme Garcia així com la majoria dels regidors i regidores del Consistori, representants del Grup de Suport a Raül Romeva i més d’un centenar de veïns i veïnes de Caldes que omplien a vessar la sala de Plens i trencaren l’acte en diverses ocasions amb sentits aplaudiments per expressar el seu suport al Raül  i l’escalf a la seva família. Després del visionat d’un vídeo sobre la trajectòria de Raül Romeva i el seu vincle amb Caldes de Montbui, va intervenir Pep Gaspar, representant del Grup de Suport a Raül Romeva i  impulsors del reconeixement “hem d’estar orgullosos de la seva vàlua, valors i conviccions democràtics” Ernest Maragall va pronunciar unes emotives paraules adreçades al Raül i la seva família “Malgrat tot guanyarem i el Raül serà lliure” per, seguidament, fer l’entrega de la Medalla d’Honor de la vila a Diana Riba. La medalla es va representar amb una insígnia de solapa, entregada pel conseller Maragall, i una peça escultòrica de l’artista calderina Àngels Llop. Diana Riba va llegir una carta del Conseller on mostrava el seu agraïment pel gest que  “no l’entenc com un gest individual, sinó col·lectiu, i pel qual us dono les gràcies, també en nom dels meus companys i companyes empresonats o a l’exili”...”Vàrem fer un referèndum, sí. No ho neguem, ans al contrari. Ho reivindiquem. Mai, mai, demanar a la gent que s’expressi i fer-ho possible, pot ser considerat un delicte, de fet no ho és. La política ha de servir per escoltar la gent, i per canalitzar les aspiracions col·lectives.

Discurs de la Portaveu municipal d'ERC a Caldes de Montbui, Núria Carné. #Diada2018

Alcalde, regidores i regidors, senyores i senyors, amics i amigues, bon dia a tots. Com molts de vosaltres ja sabeu, sóc periodista de professió i tot i que des de fa uns mesos no exerceixo com a tal, al preparar el discurs vaig tirar d’hemeroteca per veure què havia dit en els anys anteriors. I aleshores hem vaig adonar que a diferència de les Diades anteriors, del 2015, 2016 i 2017, ens ha passat un fet molt important, transcendent, un fet que, al meu entendre, ha estat un punt d'inflexió per a molta gent, parlo de l’ú d’octubre. L’any passat, quan érem aquí mateix, encara no havíem viscut en les nostres pròpies carns la repressió de l’estat espanyol, la impotència de veure com la seva policia vinguda i posada en un vaixell de piolins ens venia a atonyinar per posar una papereta dins d’una urna i sobretot, veure com de gran, digne i pacífic és el poble català. I com units, el poble va vèncer i efectivament com deia el vicepresident  Junqueras -ara injustament empresonat- «hi haurà urnes, hi haurà paperetes i votarem en referèndum», mentre la Soraya anava dient que no n’hi hauria. Per cert, ahir ella va anunciar que es retirava de la política. Tornant a l’1 d’octubre, segur que molts de nosaltres tenim gravades a la memòria imatges dels col·legis electorals de matinada, plens de gent organitzada fent guàrdia, l’entrada de les urnes per l’ajuntament a mitja tarda amb els aplaudiments de la gent que va venir de tots els col·legis fins aquí per ajudar a custodiar les urnes, una plaça del Lleó plena de gom a gom com mai! Recordo també les hores de molta tensió esperant que arribessin les vuit del vespre ja per tancar i començar el recompte... les persones que feien guàrdia a les afores del poble controlant si venien o no les furgonetes, els centenars de missatges al mòbil amb amenaces... Però també recordo com queien les paperetes pel balcó de l’Ajuntament, al final del recompte, en el qual a Caldes es va imposar el SÍ al referèndum amb un 92%.

L’Ajuntament de Caldes de Montbui aprova en Ple la concessió de la Medalla d’Honor de la Vila al Conseller Raül Romeva

El Ple extraordinari celebrat a l’Ajuntament de Caldes de Montbui el passat dilluns 10 de setembre va aprovar per unanimitat la concessió de la Medalla d’Honor de la vila al conseller Raül Romeva. "Raül Romeva, vinculat a la Cultura de la Pau i la defensa del Medi Ambient i la Solidaritat, ha portat el nom de Caldes arreu. Caldes de Montbui és una vila amb una extensa trajectòria de la defensa de la pau, la solidaritat i els drets humans, valors que històricament han estat relacionats amb el nom de la vila i amb el tarannà de les seves entitats i la seva població..." Segons recull l’expedient que proposa l’atorgament de la Medalla "... la relació entre Raül Romeva i Caldes de Montbui afavoreix que Caldes esdevingui una vila universal en la defensa d’aquests valors i fa augmentar el prestigi de les accions solidàries, reivindicatives i compromeses promogudes per la ciutadania o per l’Ajuntament, i això el fa mereixedor d’un dels reconeixements honorífics que atorga l’Ajuntament". L’acte de lliurament de la Medalla d’Honor de la vila tindrà lloc el proper dissabte 29 de setembre, a l’esposa de Raül Romeva, Diana Riba. El Conseller continua empresonat des del passat 23 de març. Jordi Solé, Alcalde de Caldes de Montbui, explicava així els motius pels quals el grup municipal d’ERC hi votaria a favor: “Hi ha molts motius per concedir aquest reconeixement de la vila al Raül Romeva però en destacaria tres: Primer, per la seva trajectòria acadèmica i política on ha excel·lit com a professor en matèria de relacions internacionals i cultura de la pau; com activista sobre el terreny, a Bòsnia Hercegovina, en la construcció de la pau després del conflicte; com a polític en 10 anys d’eurodiputat en el parlament europeu on ha deixat molt bona imatge i record i després com a primer Conseller d’Exteriors de la història a la Generalitat de Catalunya. El segon motiu és més un agraïment pel seu compromís democràtic, amb la justícia social, amb la llibertat individual i col·lectiva i amb la llibertat del país; el compromís amb el mandat pel qual es va realitzar el referèndum del 1 d’Octubre, ara segrestat per un estat venjatiu i per uns poders que l’únic que volen és, a través dels presos polítics, que tots plegats estiguem escarmentats.

La Nit de les Idees 2018

A La Nit de les Idees brilla l’esperit emprenedor

Escoltàvem recentment en una entrevista a Lluís Llongueras, un dels perruquers amb més renom del país, que “l’èxit no és tenir una idea, perquè tothom en té, sinó que l’èxit és tirar-la endavant, materialitzar-la”. A la “Nit de les idees”, que se celebra el mateix dia que escrivim aquest article, el que valorem és aquest esperit emprenedor, d’empenta, de ser proactius, d’imaginar un projecte i ser capaços de buscar les eines i els recursos per fer-lo realitat. És a dir, que el que comença com un somni pugui acabar en negoci o empresa. Enguany, hem tingut menys projectes que a l’edició anterior però de molta qualitat. Per tant, hem valorat positivament que hi hagi un descens de la quantitat però una millora en la qualitat. Creiem que aquest fet també evidencia una nova situació relacionada amb el context social i econòmic. Fa uns anys, quan l’ull de l’huracà de la crisi econòmica estava sobre nostre, moltes persones que es van quedar sense feina van veure la necessitat de reinventar-se com fos i van crear petites empreses. Ara, la situació ha canviat. És cert que seguim tenint atur al municipi (taxa del 9,36% d’atur), però també és cert que ha baixat molt. Tot i això, des de la Regidoria de Desenvolupament Econòmic seguim fent moltes polítiques de treball i de promoció econòmica. Us convidem a donar un cop d’ull al nostre web:  Així doncs, podem dir que en general les persones que avui en dia es “tiren a la piscina” de crear una empresa acostumen a estar més motivades per aquest esperit emprenedor pur que no pas per una necessitat de trobar alguna sortida laboral. I això ho hem detectat en tots els projectes multidisciplinaris i empreses que s’han presentat als premis en aquesta edició, la tercera ja (2014, 2016 i 2018). Tots ells, orientats a la innovació industrial i tecnològica, als serveis de proximitat i comerç i també relacionats amb l’oci, la salut i el benestar.   Felicitats a tots, als guanyadors i als que us hi heu presentat; heu fet una gran feina! Fotografia: Ajuntament de Caldes de Montbui

Isidre Pineda

Isidre Pineda elegit candidat d'ERC Caldes a les eleccions municipals de 2019

L’actual 1r Tinent d’Alcalde agafarà el relleu de l’alcalde i eurodiputat Jordi Solé i liderarà el projecte republicà a les properes municipals.   L’Assemblea Local d’ Esquerra Republicana de Catalunya a Caldes de Montbui, celebrada ahir dimarts 26 de juny de 2018, d’acord amb els estatuts i el Reglament de Règim Intern, ha elegit Isidre Pineda com a candidat a les eleccions municipals de 2019. Pineda, de 31 anys, és actualment primer Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Caldes, responsable de les regidories de Cultura i Patrimoni; Turisme i Termalisme; Participació Ciutadana i Voluntariat i Cooperació, i forma part de l’equip de govern d’ERC liderat per l’Alcalde Jordi Solé des del 2011.   Després de presentar l’única candidatura que optava a encapçalar el projecte republicà a Caldes i d’obtenir un suport majoritari en nombre d’avals, els militants d’ERC han confiat en Isidre Pineda com a candidat per seguir liderant el projecte municipalista de transformació i millora de Caldes.   En la seva intervenció, l’ escollit com a alcaldable per ERC ha destacat “el millor cicle polític” que ha viscut la vila termal gràcies a l’ impuls de l’Alcalde Jordi Solé, i que ha de marcar el camí a seguir els propers anys. Pineda ha esbossat els eixos programàtics de la seva candidatura: Sostenibilitat i espais públics, cohesió social i igualtat d’oportunitats, promoció turística i cultural de la vila i Govern Obert i bona gestió dels serveis i, finalment, també ha posat de manifest “la maduresa del projecte republicà al poble” subratllant “l’estabilitat i fiabilitat dels nostres governs”. Per això ha animat a l’entorn d’Esquerra “a mantenir el nivell d’exigència que ha convertit Caldes en un referent en molts sentits”.   [Isidre Pineda i Moncusí (31 anys). Actualment és el primer Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Caldes i regidor del Govern Municipal des del 2011. Durant aquestes dues legislatures ha estat regidor de Turisme i Termalisme, Cultura i Patrimoni, Participació Ciutadana i Voluntariat, Cooperació, Acció Social i Habitatge.

Jornades Economia

Caldes presenta les millor dades d’ atur des del 2009

El 9,36% d’atur registrat a la nostra vila i l’11,21% de mitjana del Vallès Oriental són indicadors que el passat 6 de juny vam poder explicar a la XV Jornades d’Economia i Empresa Familiar en un clar missatge d’optimisme sobre l’estat de salut de l’economia calderina. Cada vegada menys gent és a troba sense feina i la reactivació econòmica convida a l’esperança després d’anys molt durs de crisi econòmica. És per això que hem de seguir treballant i concentrant els esforços de l’Ajuntament perquè les 776 persones de la nostra vila registrades a l’atur el darrer mes puguin aconseguir reincorporar-se al món laboral. Certament aquesta millora va acompanyada d’una preocupant tendència a nivell nacional que ens porta cap a un entorn laboral amb cada cop més precarietat i en evident estancament salarial. La feina cada cop és menys estable i els sous més baixos, per això cal seguir lluitant i reivindicant que aquest no és el camí òptim cap a la igualtat i la cohesió social. En aquest sentit és important destacar la tasca que es porta a terme des del departament de Treball de l’Ajuntament i concretament des de l’equipament de la Piqueta en matèria de formació, assessorament i cerca de feina. Precisament des d’aquest departament s’organitza «la 3a Nit de les Idees» el proper 29 de juny, on podrem descobrir el gran esperit emprenedor dels calderins i calderines a la festa destinada a les empreses del nostre poble. Aquest certamen, que té com a objectiu premiar les millors propostes empresarials dels darrers dos anys, és també un reconeixement als esforços a la promoció econòmica que molts emprenedors/es materialitzen a Caldes des de diferents àmbits. Serà una nova forma de comprovar la creativitat i esperit de superació de molts calderins i calderines que lluiten cada dia per sortir d’una crisi que volem deixar enrere definitivament. (Article publicat al Calderí del 19/06/18)

Recordar la nostra història, encarar el futur de Caldes

Des del Govern Municipal tenim molt clar que recordar i explicar el nostre passat és treballar directament en la cohesió del nostre municipi. Per això l'Ajuntament convoca per tercer any la Beca de recerca històrica local. Enguany el tema de la investigació serà la premsa calderina. Aquest passat cap de setmana, s’ha acabat al Museu Thermalia l’exposició de recerca històrica sobre l’emblemàtic edifici de la Torre Marimon: un espai apreciat per molts calderins i calderines que representa d’una forma simbòlica la porta d’entrada a la nostra vila des de Barcelona. Parlar de la Torre Marimon és parlar de la història agrària de Caldes tot fent un recorregut des de la Mancomunitat de Catalunya fins arribar a l’actual Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàriaes (IRTA), evidenciant i posant en valor que el nostre poble té un passat molt relacionat amb la terra i la pagesia que a dia d’avui encara és viu. La recerca sobre la història de la Torre Marimon ha destacat per la seva importància històrica i tenia l’objectiu d’apropar-la tot donant a conèixer l’espai al municipi. A més, ha estat feta per un jove investigador calderí a través de la beca de recerca històrica municipal. Un projecte que atorga l’oportunitat de comissariar l’exposició al museu Thermalia visualitzant així la feina de recerca feta per aquesta persona. En definitiva, la beca de recerca històrica proposa treballar la història a partir dels nostres talents de futur. Aquest projecte de recuperació de la memòria va començar ja amb exposicions com la del Tricentenari, Les Pedreres (feta també per una jove investigadora), els 80 anys de l’esclat de la Guerra Civil o també la història de l’electricitat a Caldes a través de l’Electra, i amb la voluntat de que tingui continuïtat amb projectes futurs. Just ara es convoca la beca de recerca històrica local 2018-2019 amb termini de l’1 al 30 de juny. Enguany es tracta d’una beca per l’estudi de la premsa calderina i el comissariat d’una exposició sobre aquest tema al Museu Thermalia l’any 2019.