Cambrils

Notícia

PACTE TERRITORIAL D'INFRAESTRUCTURES DEL CAMP DE TARRAGONA

Pacte Alcaldes Camp de Tarragona
Pacte Alcaldes Camp de Tarragona
Els alcaldes de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros; Reus, Carles Pellicer; l’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza; i els batlles de Salou, Pere Granados, i Vila-seca, Josep Poblet, juntament amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, van presentar el passat 19 d'abril el pacte territorial per impulsar les infraestructures estratègiques del Camp de Tarragona.

Durant 2018 està previst que entri en servei la doble via entre Vandellòs i Tarragona, fet que ha de permetre millorar els serveis ferroviaris actuals i impulsar noves infraestructures que dotin el territori de millor connectivitat entre  els principals pols d’activitat econòmica.

L’acord territorial dels cinc municipis passa per dos propostes bàsiques:
  • Millora de les connexions amb Barcelona, amb la incorporació de nous serveis un cop es posi en marxa la variant entre Vandellòs i Vila-seca. D'aquesta forma el temps de viatge es reduirà a menys d’una hora.
  • Desmantellament de la via de la costa en el tram des de Mont-roig a Salou per tal d'eliminar la barrera física que suposa l'actual plataforma

Així mateix també recull
  • Nova connexió al nord de Tarragona, pressupostada en 150 milions d’euros,
  • Connexió de Vila-seca a Perafort, noves estacions ferroviàries 
  • Projecte del tren-tramvia.

Remodelació dels trens regionals

L’acord inclou la remodelació dels trens regionals, amb millors freqüències, més ràpides i millor cadenciades. Hi haurà 4 trens diaris de l’R16 que circularan per la línia d’alta velocitat de manera que es podrà arribar de Cambrils a Barcelona en 52 minuts. Els Intercity Tarragona-Barcelona passaran de 2 a 5 freqüències/dia i hi haurà dos trens més del servei convencional. També hi haurà 5 Intercity Reus-Barcelona, amb un temps de trajecte d’1.13 hores, 38 minuts menys que la connexió actual.

També es crearà una nova línia R17 que connectarà l’estació de Salou/Port Aventura i Barcelona amb quatre freqüències al dia. Aquesta nova línia exigirà una actuació d’ampliació i millora de l’estació de Salou/Port Aventura. Les rodalies territorials es reforçaran.

Millora de l’accessibilitat a l’aeroport de Reus 

La nova connexió Vila-seca – Perafort amb la línia d’alta velocitat i l’execució immediata de les obres ja contractades de l’Estació Intermodal permetran implementar nous serveis per arribar més ràpidament a Barcelona. Els trens regionals provinents de les Terres de l’Ebre i de Tarragona utilitzaran la línia d’alta velocitat. Així, es podrà arribar en 50 minuts de Tarragona a Barcelona i en poc més d’1 hora des de Reus. A més, aquesta estació haurà de ser la porta d’entrada a l’aeroport de Reus, ja que permetrà arribar a Barcelona amb un temps a l’entorn dels 40 minuts. D’aquesta manera la instal·lació aeroportuària podrà assumir el paper de complementària respecte l’aeroport de Barcelona, d’acord amb els estudis realitzats en el marc del Pla Estratègic de l’Aviació a Catalunya.

Els cinc ajuntaments i la Generalitat també estan d’acord en impulsar una nova connexió ferroviària al nord de Tarragona, que aprofiti l’alta velocitat i que permeti connectar aquest àmbit amb Barcelona en 40 minuts. Per assolir aquest objectiu caldrà construir un nou corredor de connexió entre la línia convencional i la línia d’alta velocitat al nord de la ciutat.



Desmantellament de les vies i implantació del tren-tramvia

Un altre element clau, llargament reivindicat pel territori, serà la implementació d’un tren-tramvia des de Cambrils i Salou fins a Tarragona i Reus, que enllaci amb una nova connexió amb el Vendrell i el Baix Penedès. El document aposta pel desmantellament i integració urbana de les vies entre Cambrils i Salou/Port Aventura, que ha d’executar Adif en compliment de la Declaració d’Impacte Ambiental, i la implantació posterior d’aquest tren-tram, que tindrà una demanda total estimada de 2,5 milions de passatgers l’any.

Segons l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza: "Aquest consens entre els alcaldes i la Generalitat és clau per aconseguir una important millora dels serveis de transport i les infraestructures del Camp de Tarragona. Hem de convertir aquesta nova línia ferroviària en una oportunitat per reformular els trens regionals i la posterior implantació del tren-tramvia, així com la millora de la connectivitat amb el servei de transport públic per carretera. Per això és imprescindible que l'Estat desmantelli les vies actuals i integri en la trama urbana el traçat, que en el cas de Cambrils suposa una important barrera arquitectònica"

Noves connexions per a les mercaderies

La importància de l’activitat industrial i del Port de Tarragona en aquest territori fa necessària la connexió dels principals pols en ample estàndard europeu (Castelló-Nus de Vila-seca, Nus de Vila-seca-Reus, Nus de Vila-seca-Castellbisbal i Reus-Polígon Nord), així com la planificació i programació d’una variant interior de mercaderies aprofitant trams de la línia Reus-Roda, juntament amb les variants de Roda, Reus i Vila-seca, i el nou accés al port.
I per fer arribar les millores dels serveis ferroviaris al conjunt del territori és imprescindible reforçar els serveis de transport públic per carretera a través de noves connexions des de Reus, Tarragona i els nuclis més turístics de la Costa Daurada amb l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona i amb l’aeroport de Reus.

Segons l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza: "Aquest consens entre els alcaldes i la Generalitat és clau per aconseguir una important millora dels serveis de transport i les infraestructures del Camp de Tarragona. Hem de convertir aquesta nova línia ferroviària en una oportunitat per reformular els trens regionals i la posterior implantació del tren-tramvia, així com la millora de la connectivitat amb el servei de transport públic per carretera. Per això és imprescindible que l'Estat desmantelli les vies actuals i integri en la trama urbana el traçat, que en el cas de Cambrils suposa una important barrera arquitectònica"