Camp de Tarragona

EN HOMENATGE A LLUÍS COMPANYS

Núria Gavarró
Aquest diumenge es compleixen 77 anys de l’afusellament del nostre president, Lluís Companys. Un assassinat, que lluny d’esborrar la petita nació catalana que ell presidia, la va fer més forta. Com sempre ERC de la federació comarcal Alt Camp i la secció local de Valls el recordarem tirant les salves d’honor a la Plaça del Blat a trenc d’alba i fent l’ofrena floral al monument de Lluís Companys. El nostre president màrtir ens va deixar un llegat que és ben palpable en els moments polítics tant transcendentals que està vivint el nostre país. Commemorar aquesta efemèride ens ajuda a recordar, any rere any, que a Companys li devem la valentia, l’abnegació i la constant defensa de la democràcia que portem a l’ADN i que hem demostrat clarament aquestes últimes setmanes i, en especial, durant l’1O quan no vam tenir por de defensar les urnes perquè es pogués desenvolupar el referèndum d’autodeterminació del poble català.

Seguint la tradició dels republicans de l’època, Companys era federalista i sempre buscà la confluència entre espais polítics i va defensar l’autonomia de Catalunya en el marc d’una Espanya federal. Aquest esforç de vertebració d’un espai d’esquerres amb capacitat per governar, es tradueix l’abril del 1931  en una victòria electoral d’Esquerra Republicana de Catalunya que fa hegemònic el republicanisme catalanista d’arrel popular. Si mirem fins on hem arribat avui com a país podem dir que l’esforç que ha fet Esquerra Republicana en les dues darreres dècades, per crear complicitats amb espais propers ha estat la clau dels creixements electorals i decisiu pel desenvolupament del procés sobiranista. L’independentisme es dispara per la incapacitat dels federalistes per concretar un projecte polític i la incomprensió dels partits espanyols per l’autonomia catalana. I subratllant clarament el seu contingut social el nou Estat català ho serà en forma de república, la futura República Catalana. D’aquesta manera s’agafa també el compromís de Lluís Companys en la defensa dels humils i en la lluita de classes.

Finalment hem de veure en Lluís Companys, el personatge que va haver de prendre decisions transcendents en moments de tensió institucional. L’escenari actual de la política catalana també demana decisions ràpides per aprofitar cada oportunitat.

Companys fou la personificació de les classes populars que durant dècades han lluitat per ser lliures i que només amb la proclamació de la República saben que es farà realitat el seu anhel de llibertat. El millor homenatge, la victòria!

Núria Gavarró i Rodríguez
Secretària d’organització d’ERC Valls i Regidora de Participació Ciutadana i Igualtat a l’Ajuntament de Valls

Mots clau
: Companys