Catalunya del Nord

Totes les notícies

Desconfinament en marxa a Catalunya Nord amb més pressió pels treballadors

Catalunya Nord es comença a desconfinar aquest dilluns 11 de Maig. Els treballadors, tan els que ja eren a la feina per complir «activitats indispensables» com els que es tornaran a incorporar, es veuen ara confrontats a les pressions d’un ample espectre de la patronal per mor de recuperar «el temps perdut». Moltes són les pressions per desplaçar -si no renunciar- a les vacances i dies de descans. Les organitzacions patronals ja han fet les seves peticions al govern francès: autoritzar la setmana laboral d’un màxim de 48 hores fins a 60, sense majoracions salarials; limitar el temps de descans entre dues jornades a 11 hores; reduir els temps de vacances. Les amenaces d’acomiadaments s’han disparat. Tot això desprès de més de cinquanta dies durant els quals els sindicats i els representants dels assalariats no han pogut contactar amb els treballadors. Mals temps s’apunten si no hi ha una potent resposta. L'altra amenaça és un retrocés brutal de totes les llibertats individuals i col·lectives, i una prepotència dels poders centrals a les ordres del sector financer que observem tant a l'estat espanyol com francès.

Votar i fer votar en clau catalana a Perpinyà

Votar i fer votar per la candidatura "L'Alternativa, Perpinyà ecològica i solidària" és l'opció per votar en clau catalana en la primera volta de les eleccions municipals a la capital de Catalunya Nord aquest diumenge 15 de març. És així perquè Esquerra Republicana de Catalunya Nord s'ha implicat en aquesta candidatura, no només per posar-hi la pinzellada catalanista de façana que totes les candidatures han anat a buscar; ens hi hem adherit per aportar un projecte polític i compartir-lo en una llista ciutadana i plural, que reagrupa persones i formacions polítiques de les esquerres compromeses amb una voluntat de canvi. Perquè creiem en una catalanitat transversal: una catalanitat que es preocupa evidentment per la nostra llengua i cultura a Catalunya Nord, també per les relacions amb el sud, però incorporant-ho en la dinàmica d'aquesta candidatura que reagrupa cinc formacions polítiques de les esquerres. No és casualitat si la representant d'Esquerra Republicana de Catalunya Nord en aquesta llista és la persona més jove de la candidatura i una de les veus de la lluita feminista a Catalunya Nord: "Treballem per una transformació social, econòmica, democràtica de la nostra vila i perquè puguem viure en català desacomplexadament i sense por" diu Emma Soler. Ni abstenció ni extrema-dreta, votar l'Alternativa i fer-ho en clau catalana.

Drets de les dones, una lluita de cada dia

El 8 de març es commemorarà  el Dia Internacional dels Drets de les Dones; un dia per ressaltar l'incompliment d'aquests drets cada dia de l'any en molts sectors de la nostra societat. Esquerra Republicana i Jovent de Catalunya Nord ens afegirem a les manifestacions i actes convocats arreu dels Països Catalans, a Perpinyà també. Ho farem amb el convenciment que aquests drets també es defensen impulsant polítiques als ajuntaments i les institucions.

L'Alternativa en campanya per les eleccions municipals al març a Perpinyà

La campanya de les eleccions municipals (al mes de març) s'ha posat en marxa. El dijous 27 de febrer ha tingut lloc el míting central de la candidatura L'Alternativa liderada per Caroline Forgues i Jean-Bernard Mathon. Esquerra Republicana de Catalunya Nord és una de les cinc formacions de les esquerres nord-catalanes que donen suport a aquesta candidatura. En aquest primer gran míting de la candidatura, al costat de les altres intervencions de partits i representants de la Societat Civil, Emma Soler, representant d'ERCN a la candidatura, va presentar un missatge de suport -gravat en format de video- de l'alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó (ERC). Clic aquí per veure el video (intervenció d'ERCN a partir del minut 42).

La feina d'associacions i les mancances de les institucions de Catalunya Nord

Contents però emprenyats. Contents perquè gràcies a la iniciativa de la Plataforma per la Llengua i el Casal del Conflent els habitants de la comarca del Conflent podran rebre la televisió i la radio en català (notícia a Radio Arrels). Emprenyats perquè un cop més cal denunciar que és la societat civil, les associacions que han de cobrir les mancances de les nostres institucions, nord-catalanes i franceses. El cas és més greu encara sabent que existeixen normatives europees i entre els estats francès i espanyol per garantir la reciprocitat de l'accés als mitjans de comunicació en zones frontereres i en defensa de lengües amenaçades com la nostra a Catalunya Nord. On són i que fan els diputats nord-catalans que suposadament han de vetllar per garantir els nostres drets? Aquesta mateixa setmana a l'Assemblée National es debatia un projecte de llei sobre la protecció de les "llengües regionals" (notícia a France Ouest). Només hi assistien una quinzena de diputats (de 577) però van ser suficients per carregar-se qualsevol proposta de dignificació per l'aprenentatge de les llengües dites regionals. Tampoc notícies d'on eren ni que hagin intervingut els elegits nord-catalans.

Mobilització en defensa de la retreta, a Perpinyà el 6 de febrer

Esquerra Republicana de Catalunya Nord crida a participar a la manifestació intersindical del 6 de Febrer a les 10.30h des de la vella estació de Perpinyà; sabent  que el Consell d'Estat francès rebutja el projecte estatal de reformar les pensions de jubilació i que la mobilització contra aquest projecte nefast va creixent com s’ha demostrat amb les últimes convocatòries  a Perpinyà, no podem defallir. Ens traparem, amb les organitzacions sindicals aquest dijous 6 de febrer a l’estació de Perpinyà, perquè junts podem guanyar.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 5 de febrer de 2020

Perpinyà, Catalunya Nord, uns referents en el camí cap a la llibertat del nostre territori

Tenim lloc, data i hora: el 29 de febrer, a les 12h al Palau de les exposicions a Perpinyà, a Catalunya Nord. El Consell per la República Catalana -i especialment la delegació nord-catalana del Consell-, les entitats ANC i Òmnium, convoquen  un esdeveniment històric. Serà la primera reunió del Consell en terres catalanes i serà a casa nostra. Serà la primera vegada que els representants del govern català, forçats a l'exili d'ençà més de dos anys, Carles Puigdemont, Toni Comin, Clara Ponsatí, tornaran a trepitjar junts terres catalanes i serà a casa nostra a Catalunya Nord. Com a nord-catalans ningú hi pot faltar; com a representants d'Esquerra Republicana de Catalunya Nord apel·lem tothom, demòcrates, militants i simpatitzants a respondre a la convocatòria i participar en l'organització d'aquest esdeveniment major. Per la independència de Catalunya, per reconeixement del paper de Catalunya Nord i del conjunt dels Països Catalans en aquest camí cap a la independència d'una part del nostre territori, i per deixar clar que injustament no hi hi haurà tothom: hi faltaran totes les persones preses i exiliades, representants polítics legítims de Catalunya  que encara pateixen el joc brut de la injustícia espanyola i de la vergonyosa Europa que li fa costat.

L'Alternativa per canviar Perpinyà amb veu catalana

L'any 2020 comença a Catalunya Nord en clau electoral amb el tret de sortida de la precampanya per les eleccions municipals. Esquerra Republicana de Catalunya Nord hi serem acompanyant i donant suport a la candidatura "L'Alternativa Perpinyà 2020", una llista ciutadana i plural que reagrupa persones i formacions polítiques de les esquerres compromeses amb una voluntat de canvi. Aquesta primera setmana de gener la candidatura "L'Alternativa" ha estrenat local de campanya  i l'acte ha servit per sentir les declaracions d'intencions dels caps de llista, Caroline Forgues i Jean Bernard Mathon i dels partits polítics que donem suport a aquest projecte: Françoise Fiter (PCF), Michael Idrac (LFI), Salima Baaziz (Génération.s), Anthony Caverrivière (NPA) i Emma Soler (ERC). "Treballarem per una transformació social, econòmica, democrática de la nostra vila i perquè puguem viure en català desacomplexadament i sense por" diu Emma Soler. Clic aquí per veure el video de les intervencions

Més menester de lluita per les pensions a Catalunya Nord

Desprès de l'èxit de les manifestacions del 5 de desembre a tot l’estat francès i a Catalunya-Nord, davant del discurs ple de fum del ministre Philippe, Esquerra Republicana de Catalunya Nord cridem a seguir manifestant-nos, amb els sindicats nord-catalans CFE-CGC, CGT, FO, FSU i SOLIDAIRES, per que es retiri el projecte de reforma de les pensions de jubilació.Les reivindicacions: apujar els mínims socials, una veritable igualtat salarial dones-homes, la valoració de les penibilitats, la plena ocupació que és la clau pel finançament de la protecció social. Tothom al carrer dimarts 17 de desembre a les10,30h, plaça de Catalunya a Perpinyà. Sem a prop de la victorià.