Catalunya del Nord

Totes les notícies

Suport des de Catalunya Nord als joves bascos en dejuni per la pau a Euskadi

Fa més de 6 anys que ETA va deixar la lluita armada. Aviat farà un any que, sota control dels militars francesos, els artesans de la pau han lliurat les armes d'ETA. La guerra és acabada. Els presos han de tornar a casa seva, igual que al final de tots els conflictes bèl·lics. Des d'Esquerra Republicana de Catalunya Nord expressem tot el nostre suport i ànims als quatre joves que a Saint-Pierre-d'Irube, van començar el 7 de juliol un dejuni de quinze dies per defensar els drets dels presos bascos i la pau a Euskadi. #JeûnePourLesPresos   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 14 de juliol del 2017

Perpinyà capital de l'Euroregió: aposta guanyada per ERC Catalunya Nord

L’entrada en servei de la seu de l'Euroregió a Perpinyà, confirmada aquest divendres amb la presència a Catalunya Nord dels presidents i presidentes de Catalunya, Balears i la regió Occitanie, mostra que l'aposta d'Esquerra Republicana a Catalunya Nord d'actuar amb pragmatisme i eficiència per generar sinergies entre els Països Catalans i la regió, és encertada i dona fruits. Es materialitza una de les reivindicacions que havíem posat en la campanya de les eleccions regionals franceses, donant suport a la llista encapçalada per Gérard Onesta  i posteriorment a la llista Delga-Onesta. Passades les eleccions, Esquerra Republicana a Catalunya Nord va seguir implicant-se en aquesta dinàmica, apostant per  posar en relació directe el govern de la Generalitat amb la presidenta Carole Delga.  Avui ens felicitem que aquest compromís es compleixi i reivindiquem  la nostra contribució per que Catalunya Nord tingui un paper central en aquesta dinàmica. Ens felicitem d'aquest pas recordant que ara l'objectiu és que l’Euroregió tingui una estructura efectiva, un pressupost digne i que es posin en plaça accions transfrontereres concretes a l’àmbit social, en el sector del transport, la comunicació, la formació, etc. Aplaudim el compliment d'un pas al qual hem contribuït sense renunciar a reclamar que queden altres temes pendents: el nom de la regió no és el que volem, i l'esperat Ofici Públic de la Llengua Catalana encara no sabem si es farà ni que serà. Però des de Catalunya Nord, ERC hem optat per defugir dels discursos populistes i demagogs i hem  apostat per treballar i obtenir resultats reals; uns resultats que ara es concreten i ens donen la raó.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 24 de juny del 2017

ERC enforteix lligams entre Catalunya Nord i les comarques de Girona

La Federació Regional de Girona i la Federació Regional de Catalunya Nord han mantingut aquesta setmana  una reunió de treball a la seu gironina d'ERC. Des de Catalunya Nord van assistir  a la trobada  Enric Vilanova,  president d'ERC a Catalunya Nord, Francesc Pougault,  i Alícia Ey Nomdedeu. Per part de la Federació Regional a Girona hi assistien  David Mascort, president Federació Regional de Girona, Agnès Fàbregas, presidenta Federació Comarcal de l'Alt Empordà,  Agnès Lladó, portaveu d'ERC a l'Ajuntament de Figueres, Lluís Valero, president de la secció local de Figueres i Laia Cañigueral, de coordinació institucional. Després d'un intercanvi de presentació de la situació i del context del partit a cada costat de l'Albera, s'han posat sobre la taula els diferents àmbits en els quals les dues regionals poden i han de treballar per enfortir la nostra feina d'un costat i de l'altre. Els projectes transfronterers que es poden desenvolupar en el marc de l'Euroregió i de l''Eurodistricte de l'Espai Català Transfronterer són un primera base de treball.També s'ha acordat treballar possibles actuacions conjuntes en problemàtiques socials, en l'àmbit universitari, i en qüestions que afecten directament la ciutadania com les mancances de transport (bus i tren), entre l'Empordà i el Rosselló o a la Cerdanya. L'actualitat immediata serà marcada per la campanya pel referèndum que tindrà lloc a Catalunya l'1octubre i les dues regionals han acordat portar un acte de campanya a Catalunya Nord. S'establirà un calendari de trobades trimestrals entre les dues regionals per concretar totes aquestes línies de treball.

Concentració a la Jonquera dissabte 17 de juny, en defensa de les persones refugiades

El dimarts 20 de juny se commemorarà el dia  mundial de les persones refugiades. Catalunya Nord, zona de pas i que ha vist passar refugiats tant del nord cap al sud com del sud cap al nord a totes les èpoques, és i ha de ser un territori més sensibilitzat a aquesta problemàtica. Des d’Esquerra Republicana de Catalunya Nord ens afegirem i cridem a participar a la convocatòria de la plataforma Obrim Fronteres que aquest dissabte 17 de juny ha convocat concentracions arreu del territori català, i en particular una a La Jonquera (dissabte 17 de juny a les 18.30h al punt fronterer de la carretera nacional). ERCN ens sumem a la crida d’aquestes organitzacions per denunciar la vulneració dels drets de les poblacions desplaçades per la força arreu del món i per l’abolició de les fronteres.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 15 de juny del 2017

Desengany majoritari dels catalans del nord envers el sistema polític francès

Amb 347691 inscrits a Catalunya-Nord, 181392 ciutadans s'han negat a votar per un o altre, candidat o candidata, que es presentaven a la primera volta de les eleccions legislatives franceses. La participació cau fins al 49%, el nivell més baix d’ençà que existeixen aquestes eleccions, i cap d’aquests candidats aconsegueix el 15% dels inscrits de la seva circumscripció. Esquerra Republicana a Catalunya Nord valorem aquests resultats com el rebuig de les ofertes polítiques en joc. Per la segona volta s'afrontaran partidaris del dretà ultra Macron amb partidaris de l'ultra dretana Le Pen. Com per a les presidencials, i rebutjant l'enganyifa usada del «barratge al FN», Esquerra Republicana a Catalunya Nord, respectuosa del dret a votar, crida a deixar paperetes blanques a les urnes.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 14 de juny del 2017

Les mateixes exigències que ja teníem per les presidencials

Per la primera volta de l'elecció presidencial francesa Esquerra Republicana a Catalunya Nord va fer una crida a votar per aturar la dreta. Vam dir que els nostres vots anirien als candidats que es comprometrien amb aquestes polítiques que considerem irrenunciables: en el terreny social i econòmic, abrogació de les lleis Macron i el Khomri; reforçament dels drets socials, seguretat social generalitzada sense necessitat d'assegurança extra, al·locacions familiars des de la primera criatura, accés a un allotjament digne per a tots, millora de les pensions d'invaliditat i de vellesa, salari mínim a 1600 euros net, setmana de treball de 32 hores, indemnitats de xomatge a 80% del salari net. En el terreny de l'ecologia i medi ambient: acabar amb el nuclear, engegant de seguit el desmantellament de les centrals; desenvolupar sistemàticament les energies renovables tan al nivell del servei públic com d'iniciativa particular; un estatut pel pagès que li garanteixi el treball, uns ingressos, la successió l’activitat i que el defensi  en la lluita contra l'acaparament de les terres. En polítiques europees necessitem una harmonització, per anar cap a la unificació de les polítiques socials i fiscals; la reducció de la burocràcia europea per anar cap a una Europa dels pobles i no de la finança i dels estats. Volem un suport clar de l’estat francès als «Artesans de la Pau» i al procés de pau a Iparralde. Pel nostre territori, demanem compromisos per un estatut polític particular per Catalunya Nord; pel reconeixement del dret a l'autodeterminació, un estatut oficial per la protecció i promoció de la llengua catalana, i per que es desencalli la creació de l’Eurodistricte de l’Espai Català Transfronterer.  Macron ha esdevingut el president aglutinador de les dretes ultra liberals i anti populars, projectant clarament la destrucció dels drets dels treballadors, dels drets a una veritable seguretat social, dels drets a una retreta digna, i mantenint la perpetuació de l'estat d'urgència liberticida; un president elegit per menys de 40% dels electors inscrits.

Suport d’Esquerra Republicana de Catalunya Nord a les mobilitzacions dels treballadors de La Poste

La direcció dels serveis de correus de La Poste segueix negant-se a respectar  el protocol de fi de conflicte del 1 de juliol 2016 i els treballadors del centre de Ribesaltes van observar un dia de vaga aquest passat dimecres 10 de maig. La direcció s'ha compromès a rebre el personal el proper dimarts 16 de maig a 15 hores a Ribesaltes; Esquerra Republicana de Catalunya Nord crida a manifestar aquell dia per donar suport als carters davant el centre postal de Ribesaltes.   Esquerra Republicana a Catalunya Nord Perpinyà, 12 de maig del 2017

Eleccions presidencials franceses sense expectatives

Esquerra Republicana de Catalunya Nord no havíem fet cap crida a donar suport a cap dels candidats que es presentaven a la primera volta de les eleccions presidencials franceses. Si no ho hem fet no era perquè giràvem l'esquena a les urnes, al contrari hem cridat a votar i a fer-ho per aturar a la dreta, però lamentant que cap dels candidats amb propostes socials que podríem compartir no hagi fet un pas més per ser el candidat dels pobles i nacions que hem d'aguantar la llosa del centralisme jacobí francès. Els resultats de la primera volta ens confirmen que tampoc tindrem candidat a la segona. Ni Macron, l'home dels bancs, del Medef, destrossaire del Codi del Treball, ni Le Pen, la riquíssima hereva del seu papà, que mai va donar cap suport als treballadors en lluita, més aviat cridant a més repressió policíaca, tots dos a favor del nuclear, de restringir els drets a acollir els refugiats, ni Macron volent a tot preu quedar dins la Unió Europea tal com és, ni Le Pen que vol marxar-ne sense saber com, tindran els nostres vots. Perquè el lema "Aturem la dreta francesa" no és ni votar Le Pen ni votar Macron, per coherència només ens queda el vot blanc per la segona volta.  El vot blanc no és cap abstenció, és el refús explícit dels dos candidats de la finança i de l'exclusió. El debat polític es projectarà ara a  les legislatives on seguirem insistint perquè es debatin els nostres lemes per elegir els diputats. Mentre no sorgeixin propostes que puguem fer nostres a l'estat francès, seguirem explicant i defensant des de Catalunya Nord i en direcció al conjunt de la política francesa que la democràcia es defensa també donant suport al procés en marxa avui a Catalunya i al dret de posar les urnes per decidir del futur de qualsevol poble.

Esquerra Republicana a Catalunya Nord a la manifestació de l’1 de maig a Perpinyà

Esquerra Republicana de Catalunya Nord crida a manifestar aquest 1 de Maig, a les 10h a la Plaça de Catalunya a Perpinyà. Aquesta diada internacional dels treballadors enguany és l'oportunitat d’expressar el nostre suport a la lluita dels empleats dels autobusos de l'aglomeració, i també el nostre rebuig a les regressions socials enfocades per les forces político econòmiques que pensen agafar el poder a l'estat francès.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 29 d’abril del 2016