Catalunya del Nord

Totes les notícies

Esquerra Republicana a Catalunya Nord dona suport a la mobilització intersindical del 16 de novembre a Perpinyà

En defensa dels drets laborals, perquè volem viure i treballar dignament al país   Perquè amb les ordenances aprovades pels parlamentaris dretans de LREM i de  Les Républicains, els patrons podran acomiadar els treballadors sense explicitar-ne els motius; perquè la ruptura de les convencions col·lectives és la fi dels plans de salvaguarda de l’ocupació, negociats amb els representants del personal; perquè la fusió de les instàncies representatives del personal (dels comitès d’empresa, comitès d'higiene i seguretat), reduirà dràsticament els mitjans de defensa i de proposta dels assalariats; perquè cada empresa podrà imposar regles menys favorables que les del codi del treball; perquè les empreses tindran encara més facilitats per precaritzar els treballadors amb CDD múltiples i més llargs. Totes aquestes propostes són exigides per la patronal. Quan es regala als rics 4 miliards amb la  reducció de l’Impost sus de la fortuna, i que es retallen 3 miliards de l’assegurança malaltia,  mentre 54 miliards de dividends van a les butxaques dels accionistes, aqueixos que cobren dormint.   Per tots aquests motius, nos donem cita a la manifestació del 16 de novembre, a la Plaça de Catalunya, a Perpinyà a les 10.30h. Esquerra Republicana de Catalunya Nord manifestarà conjuntament amb el Front Social que reagrupa els partits veritablement d’esquerra.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 13 de novembre del 2017

Milers de persones als carrers de Perpinyà per la llibertat dels presos polítics

La manifestació anual a Perpinyà de commemoració del tractat dels Pirineus i final del Correllengua, és una de les oportunitats anuals de visualitzar les legitimes reivindicacions dels nord-catalans per reclamar un reconeixement dels seus drets polítics, socials, lingüístics... Però aquests dissabte 4 de novembre la mobilització s'ha eixamplat en un crit unànime de milers de persones per denunciar el cop de força del govern espanyol contra Catalunya, contra la democràcia. Esquerra Republicana a Catalunya Nord hem participat a aquesta mobilització darrere una pancarta unitària amb altres formacions polítiques de Catalunya Nord  com el  PCF, el NPA, amb una consigna: "Llibertat presos polítics". Perquè les formacions d'esquerra i de progrés que compartim lluites i mobilitzacions socials, sabem que lo que és en joc avui amb la defensa de la República Catalana és la defensa o la submissió per qualsevol reivindicació política, a qualsevol país. Quantes persones més han d'anar a la presó perquè Europa obri els ulls sobre lo que passa a Catalunya i deixi de donar suport a un govern de la repressió? L'actualitat dels Països Catalans des de Catalunya Nord

Homenatge reivindicatiu al president Lluís Companys al coll de Manrella

Aquest diumenge 15 d'octubre arreu del territori català s'han celebrat homenatges al president Lluís Companys assassinat ara 77 anys. Des d'Esquerra Republicana a Catalunya Nord en destacarem un, al qual ens adherim cada any, per caràcter simbòlic del lloc on es fa:  al coll de Manrella entre Vallespir i Empordà, davant d'un monument dedicat a Companys, a la retirada i a l'exili. Un lloc simbòlic perquè s'hi retroben ciutadans i alcaldes de cada costa de la carena, la Vajol, Agullana i Morellàs-Les Illes. Andreu Bordaneil, batlle de Morellàs hi ha parlat inequívocament com un batlle català, perquè tal com ho ha dit "de Catalunya només n'hi ha una". Felicitem l'organització, la comissió d'actes Lluís Companys que té molt present cada any de comptar amb Catalunya Nord, però més encara aquests any puix que s'ha lliurat merescudament el Guardó Memorial Coll de Manrella, a l'escriptora rossellonesa Renada Laura Portet, que s'auto anomena "filla del Canigó". Enguany hi havia més gent que mai al coll de Manrella, vinguda d'un costat de l'Albera, però també ha sigut una de les edicions més reivindicatives d'aquesta trobada. Els parlaments del diputat Lluís Llach, el senador Jordi Martí, l'economista Elisenda Paluzie, van tots en el mateix sentit: tots han subratllat que la nostra força és el poble, sem nosaltres. Confiança, fermesa i independència; per dignitat del combat actual i per la memòria del president Companys.

Suport d’ERCN a la mobilització dels sindicats contra les retallades del govern francès

Esquerra Republicana a Catalunya Nord dona suport a la mobilització a l’estat francès del moviment sindical en defensa dels serveis públics, en front d’un govern francès que vol suprimir 120.000 llocs de treball d'agents funcionaris i territorials, i que vol acabar amb els "contractes ajudats" per desenes de milers de persones. Cridem a participar al reagrupament d’aquest dimarts 10 d'octubre a les 10.30h, plaça de Catalunya a Perpinyà. L'afirmació de la nostra identitat va amb la reivindicació social i la conquesta de noves llibertats.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 8 d’octubre del 2017

A 6 dies del referèndum, parlem-ne des de Perpinyà

El SIOCCAT, que reagrupa129 municipis nord-catalans, ha aprovat aquesta setmana una moció de suport als 750 batlles i batllesses inculpats de  Catalunya Sud. És una de les iniciatives que han anat sorgint al llarg d'aquesta setmana per deixar clar que Catalunya Nord no gira l'esquena a la intervenció de l'estat espanyol contra la democràcia a Catalunya: també ho ha fet la Universitat de Perpinyà i un col·lectiu de gent  de ciències, lletres i arts per defensar el dret de Catalunya a votar l'1 d'octubre; partits polítics des el NPA, USS, Europe Ecologie-Les Verts, ERC de Catalunya Nord i la CUP de Perpinyà,  el PCF,  Unitat Catalana, Oui au Pays Catalan, entre altres; l'ANC nord-catalana i diverses entitats han organitzat concentracions que han tingut una gran resposta de la ciutadania nord-catalana amb cassolades i manifestacions davant del consulat espanyol i l'Ajuntament de Perpinyà. ERC i les JERC de Catalunya Nord participem activament a aquesta mobilització transversal de Catalunya Nord per denunciar el cop d'estat contra les llibertats democràtiques que té lloc aquest dies a Catalunya. La resposta nord-catalana és clara però trobem a faltar la veu d'institucions com l'Ajuntament de Perpinyà i el Consell Departamental. Cap institució democràtica pot tancar els ulls sobre el que està passant. Aquest dilluns 25 de setembre també serem a la Casa de la Generalitat  per la taula rodona "A 6 dies del referèndum" en la que intervindran Jordi Martí (senador d'ERC al senat espanyol), i Josep Maria Cervera, alcalde del Port de la Selva (PEdCAT), i tresorer de l'Associació Catalana de Municipis per la Independència. Consulteu el butlletí d'ERC Catalunya Nord

Concentració al consultat d’Espanya a Perpinyà, aquest dijous 20 de setembre a les 12.30h

Persones arrestades, seus del govern català i diversos habitatges particulars escorcollats per la Guardia Civil. Després de la inculpació de més de 700 batlles, de la censura de la premsa, de les impremtes, d'internet, la repressió del govern espanyol ha fet fet un pas més aquest dimecres 20 de setembre a Catalunya amb la irrupció de la polícia al cor de les institucions del govern català per aniquilar la moribunda Autonomia de Catalunya. La resposta de la societat catalana és pacífica però també determinada amb múltiples concentracions de rebuig a aquesta situació arreu del país. Les forces democràtiques d'Europa reaccionen i Catalunya Nord ha de ser a primera fila. A Perpinyà aquest dijous 21 de setembre a les 12.30h, després de participar a la manifestació contra la reforma laboral de Macron, les formacions ERC, NPA, CUP i PCF fan una crida a tots els demòcrates de Catalunya Nord per reagrupar-se davant del consulat espanyol de Perpinyà per expressar el nostre rebuig a l'onada repressiva del govern espanyol contra la democràcia a Catalunya i contra l'organització del referèndum d'autodeterminació de l'1 d'octubre. Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 20 de setembre del 2017

La república catalana en construcció, parlem-ne des de Perpinyà

El procés cap a la independència de Catalunya i la creació d'un nou estat és un dels esdeveniments polítics de major importància en l'Europa del segle XXI. Aquest procés culminarà l'1 d'octubre amb la celebració d'un referèndum. Una part del territori català és a punt de constituir-se en un nou estat d'Europa, però des de Catalunya Nord encara hi ha molt de desconeixement i desinformació sobre el que s'està jugant a 30km de Perpinyà. És per això que Esquerra Republicana a Catalunya Nord organitzem el dijous 7 a Perpinyà un acte informatiu amb Jordi Martí, senador al senat espanyol i Teresa Jordà, diputada al congrés espanyol, que ens explicaran de primera ma que està passant al sud de l'Albera. També hi participarà Nicolas Garcia, secretari departamental del Partit Comunista Francès a Catalunya Nord; perquè encara que el procés cap a la independència sigui un projecte transversal on coincideix tot l'espectre polític (des de les posicions més conservadores fins a l'esquerra anti capitalista), ERC sem en aquest procés des de la perspectiva de les forces polítiques progressistes, que aposten per construir una nova república social i de progrés. I perquè mentre no tenim encara el resultat del referèndum de l'1 d'octubre,  el que hi ha en joc avui a Catalunya és la democràcia, el dret de vot i el dret dels ciutadans a decidir del seu destí, uns drets que el govern i l'estat espanyol s'entesten a negar. Per tot això és important que les forces de progrés del sud i del nord de l'Albera debatin i intercanviïn. Volem parlar-ne des de Perpinyà, perquè volem parlar de les repercussions que tindrà la independència de Catalunya per la llengua, la cultura i l'economia de Catalunya Nord; volem parlar i debatre de com pot Catalunya Nord participar en el procés constituent d'aquesta nova república amb la qual tots els catalans ens voldrem sentir identificats. En parlarem el dijous 7 de setembre al cinema Castillet, a les 19.30h, amb un acte al qual convidem tots els nord-catalans que vulguin posar-se al dia del repte democràtic que és en marxa a Catalunya.

Suport des de Catalunya Nord als joves bascos en dejuni per la pau a Euskadi

Fa més de 6 anys que ETA va deixar la lluita armada. Aviat farà un any que, sota control dels militars francesos, els artesans de la pau han lliurat les armes d'ETA. La guerra és acabada. Els presos han de tornar a casa seva, igual que al final de tots els conflictes bèl·lics. Des d'Esquerra Republicana de Catalunya Nord expressem tot el nostre suport i ànims als quatre joves que a Saint-Pierre-d'Irube, van començar el 7 de juliol un dejuni de quinze dies per defensar els drets dels presos bascos i la pau a Euskadi. #JeûnePourLesPresos   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 14 de juliol del 2017

Perpinyà capital de l'Euroregió: aposta guanyada per ERC Catalunya Nord

L’entrada en servei de la seu de l'Euroregió a Perpinyà, confirmada aquest divendres amb la presència a Catalunya Nord dels presidents i presidentes de Catalunya, Balears i la regió Occitanie, mostra que l'aposta d'Esquerra Republicana a Catalunya Nord d'actuar amb pragmatisme i eficiència per generar sinergies entre els Països Catalans i la regió, és encertada i dona fruits. Es materialitza una de les reivindicacions que havíem posat en la campanya de les eleccions regionals franceses, donant suport a la llista encapçalada per Gérard Onesta  i posteriorment a la llista Delga-Onesta. Passades les eleccions, Esquerra Republicana a Catalunya Nord va seguir implicant-se en aquesta dinàmica, apostant per  posar en relació directe el govern de la Generalitat amb la presidenta Carole Delga.  Avui ens felicitem que aquest compromís es compleixi i reivindiquem  la nostra contribució per que Catalunya Nord tingui un paper central en aquesta dinàmica. Ens felicitem d'aquest pas recordant que ara l'objectiu és que l’Euroregió tingui una estructura efectiva, un pressupost digne i que es posin en plaça accions transfrontereres concretes a l’àmbit social, en el sector del transport, la comunicació, la formació, etc. Aplaudim el compliment d'un pas al qual hem contribuït sense renunciar a reclamar que queden altres temes pendents: el nom de la regió no és el que volem, i l'esperat Ofici Públic de la Llengua Catalana encara no sabem si es farà ni que serà. Però des de Catalunya Nord, ERC hem optat per defugir dels discursos populistes i demagogs i hem  apostat per treballar i obtenir resultats reals; uns resultats que ara es concreten i ens donen la raó.   Esquerra Republicana de Catalunya Nord Perpinyà, el 24 de juny del 2017