Catalunya del Nord

Declaració institucional d'Oriol Junqueras, president d'Esquerra, sobre l'anunci d'ETA d'abandonar la lluita armada

Text de la declaració
«En aquestes darreres hores hem anat sentit com es deia que estàvem al principi del final. Això m'ha fet venir a la memòria una frase del general Eisenhower quan li van preguntar si el desembarcament al nord d'Àfrica significava el principi del final. I ell va dir que no, que representava el final del principi i que el principi del final s'inicari quan desembarquessin al continent europeu.

L'escenari de les darreres hores ens situen en un escenari semblant, en el senti que, més que estar en el principi del final, estem al final del principi, al final del conflicte armat a Euskadi, l'últim conflicte armat del continent europeu. De fet, el principi del final s'iniciarà quan hi hagi un diàleg obert i franc, amb tots els horitzons oberts per part ja no dels agents del conflicte armat, sinó per part dels agents polítics, dels partits polítics i de la ciutadania basca.

Òbviament nosaltres donem la benvinguda al nou escenari que que s'ha obert des d'ahir al vespre, un escenari basat, entre d'altres, en la Declaració d'Aiete, associada a la Conferència de Pau i que feia referència en el seu primer punt, precisament, al cessament del foc i de les hostilitats. Queden, però, tres punts més associats a aquesta declaració. Un fa referència al diàleg sobre les conseqüències del conflicte i bàsicament vol dir parlar de les víctimes, dels presos i de les armes. Hi ha un tercer punt que és el diàleg polític i aquest diàleg polític correspon a la ciutadania d'Euskadi. I en concret, en el comunicat d'ETA es parla que l'organització llega a la societat basca el manteniment de les aspiracions nacionals del País Basc. En aquest concepte de llegat entenem que hi ha la consciència per part de la organització ETA que ara li correspon a la societat basca, els ciutdans bascos i els partits bascos prendre el protagonisme en aquest procés de diàleg. Un procés de diàleg que necessàriament s'ha de concloure amb una consulta democràtica amb un referèndum en el qual puguin participar tots els ciutadans d'Euskadi.

De fet, la societat occidental des de fa 25 segles assaja la democràcia i hem constituït la democràcia per decidir les lleis. És la democràcia qui decideix les lleis, no les lleis qui coarten la democràcia. La democràcia està per sobre de totes les lleis i no les lleis per sobre de la democràcia. La voluntat del poble basc està per sobre de qualsevol llei de l'Estat espanyol. I per tant, aquesta voluntat ha de ser respectada. Si alguna cosa ha caracteritzat la història d'Europa i del món occidental en l'època contemporània, en els darrers dos segles, ha estat el procés d'alliberament nacional, de llibertat política que han protagonitzat moltes nacions d'Europa. En aquests moments, més de la meitat dels estats que existeixen a Europa han assolit la seva independència en darrer segle i mig. Més de la meitat vol dir que són la majoria. És a dir que és un procés habitual. Les nacions esdevenen estat per voluntat dels ciutadans. Voluntat expressada democràticament, de forma clara, nítida i majoritària. Aquest procés habitual, doncs, forma part de la normalitat política del món occidental. I aquesta normalitat política ha de ser acceptada per l'estat espanyol, com ha estat acceptada per la resta d'estats d'Occident. També recentment per part de Dinamarca, en el cas històric d'Islàndia o ara de Groenlàndia. En el cas del Canadà o fins i tot del Regne Unit. L'estat espanyol no pot ser una anomalia democràtica en mig del món occidental. L'estat espanyol no pot negar-se a complir les bones pràctiques polítiques i democràtiques que caracteritzen el món occidental.

En aquests moments la política correspon als ciutadans, i als partits polítics i als agents socials que representen aquests ciutadans. La política no té límits i no ha de tenir límits. Sempre hem sentit com s'assegurava que en absència de violència tot era possible. Doncs en absència de violència tot és i tot serà possible, i l'estat espanyol ha de ser conseqüent amb les seves responsabilitats en el context democràtic d'Occident i ha de permetre que siguin els ciutadans bascos els protagonistes de decidir el seu futur.»

Oriol Junqueras, 21 octubre 2011