Catalunya del Nord

O quan França confon cultura amb tortura

Amb la inscripció de les “corridas de toros” a la llista del Patrimoni Cultural Immaterial francès França es posa, encara un cop, d'esquenes al corrent de la història. Mentre el Parlament de Catalunya aprovava, fa pocs mesos, la prohibició de “la Fiesta” en el seu territori a resultes d'una iniciativa legislativa popular (ILP), d'acord amb una nova percepció popular, una nova ètica de la societat moderna que té una nova relació amb els animals, perquè respectar els animals és respectar-nos nosaltres mateixos, França, en canvi, opta per mirar enrere, al segle XIX de Eugènia de Montijo i Napoleó III, introductors de les curses de braus a l'estat francès, en detriment de les festes de toros occitanes que, en cap cas, no incloïen la mort de l'animal. Les corridas de toros amb intervenció de banderillers, picador i matador no són un 'art', sinó un espectacle sanguinari i cruel basat en la tortura i execució d'un animal.
Esquerra Republicana de Catalunya denuncia que mentre l'Estat Francès opta per protegir la barbàrie, al mateix temps resta impassible amb d'altres tradicions molt més lúdiques, pacífiques i participatives, com ara els correfocs, que risquen de desaparèixer per la seva manca de voluntat d'adaptar les normatives europees, o, pitjor encara, com malgrat que les llengües regionals, com el català, pertanyen constitucionalment al patrimoni de França, persisteix la manca d'un marc jurídic que en garanteixi el seu ús, protecció, visibilitat i desenvolupament.