Catalunya del Nord

Desarmem també els esperits sus de la qüestió basca

La presència d'una delegació d’Esquerra Republicana de Catalunya Nord a Biarritz al fòrum organitzat per Bake Bidea amb el lema «el desarmament al servei del procés de pau», el passat 17 i 18 de març, era per reafirmar que els territoris catalans i bascos compartim la condició de nació partida per una frontera. Venim de Catalunya Nord i també compartim amb Iparralde d'haver vist massa sovint com el nostre país s'havia de convertir en terra de refugi per amics i companys que han hagut d'abandonar les seves cases i famílies. Però avui amb iniciatives com la d'aquest Fòrum, Iparralde es reafirma com un espai d'esperança i de resolució de conflictes, i és en aquest sentit que Esquerra Republicana de Catalunya Nord hem respost a la invitació i volem aportar el nostre suport a aquestes jornades. Les últimes notícies són esperançadores si tots apostem per tirar-les endavant. Malauradament, bascos i catalans també compartim les mateixes dificultats d'haver de tractar amb els governs d'uns estats massa sovint entestats en voler resoldre les qüestions polítiques de les nostres societats amb els únics conceptes de victòries i derrotes. Massa sovint ens han volgut fer creure que l'únic problema era la violència, que sense les armes es podria parlar de tot; avui veiem a Catalunya que no és ben bé així, que quan no són les armes són les urnes que espanten, són els processos democràtics i els processos de desarmament. I quan ells no volen participar ens aboquen a respostes unilaterals, com el desarmament unilateral que ara s'ha anunciat. Aquesta és la lliçó, la línia que hem d'enfortir i a la que hem de donar ressò internacional, perquè un cop més aquest procés de desarmament posarà en evidència les contradiccions i incoherències dels governs que no hi creguin o que intentaran negar-los. Segurament perquè aquests governs només se senten a gust i només se senten forts en una lògica de conflicte, de victòries i derrotes. Afrontar una lògica de pau i de desarmament és el camí més difícil però és l'únic camí possible. Ahir llegíem a la premsa que el desarmament és un trencaclosques (un casse tête) pels governs dels dos estats. Des de Catalunya Nord, des d'Esquerra Republicana de Catalunya, no és la nostra lectura, el desarmament és una gran oportunitat, no la deixem perdre.
La societat basca era convidada aquest dissabte 8 d'Abril per desmantellar l'arsenal d'ETA. Al final d'aquesta jornada històrica, ETA era una organització desarmada en totalitat. L'objectiu va molt més enllà: es tracta també de desarmar els esperits sus de la qüestió basca.
Vist que fins ara, l'estat francès, posant-se sota els ordres de l'estat espanyol, es nega a acceptar un desarmament sota el seu control conjuntament amb un control internacional, que quan els artesans de la pau, a Luhuso el 16 de desembre 2016 van desactivar uns 15% de les armes d'ETA, van ser arrestats per la policia francesa, Bake Bidea crida els ciutadans d'arreu de l'estat a participar al desarmament total el 8 d'Abril, suplint a la carència i l'immobilisme dels estats que condueixen a perpetuar una situació de guerra.