Catalunya del Nord

França i Espanya penalitzen la discrepància política

• Aurore Martin

El mes de desembre de 2010 la jove Aurore Martin, militant basca d'Iparralde i de nacionalitat francesa decidia de passar a la clandestinitat. La Cour de Cassation, a París, i malgrat la forta mobilització de protesta que hi havia hagut a Iparralde, va optar per donar continuïtat a l'ordre de detenció europea que havia llençat l'estat espanyol i lliurar així aquesta militant a la policia espanyola. El seu delicte: militar a Batasuna, un partit polític legal a l'estat francès però il·legal a l'estat espanyol, i com a militant participar en actes públics d'aquesta formació.
Avui Aurore Martin ha decidit, malgrat els dotze anys de presó que els jutges espanyols li reclamen, d'abandonar la clandestinitat i, en els propers dies o setmanes, tornar a la seva militància pública, la seva casa i la seva feina.
Esquerra Republicana de Catalunya, tal i com ja ho han fet amplis sectors del món associatiu, polític i cultural del País Basc, expressa la seva solidaritat amb Aurore Martin i amb el conjunt del moviment abertzale i demana als governs espanyols i francès de prendre consciència de la nova realitat política basca i que actuïn en favor d'un procés de pau i abandonament de la violència política que ja ha iniciat el món abertzale. En aquest context, castigar amb presó els delictes d'opinió d'una gent que ha optat per lluitar des de les vies democràtiques significa un atac irresponsable a un procés de pau que ha de ser irreversible.
Esquerra Republicana de Catalunya demana, finalment, als governs espanyols i francès de fer un gest per la pau i deixar sense efecte l'ordre de detenció contra Aurore Martin.