Catalunya del Nord

Debat ric i participatiu sobre els presos catalans a la festa del TC a Argelers

Joan Josep Nuet, diputat d’ERC a les Corts va participar al debat sus de la situació dels presos polítics i exiliats a la festa del Travailleur Catalan, revista de la federació nord catalana del Partit Comunista Francès. Els organitzadors van precisar d’entrada que aquest no seria un debat  sobre la independència sinó sobre la llibertat d'expressió i doncs el dret a reivindicar l'autodeterminació.
També eren entre els convidats Jacint Carrera, per Òmnium Catalunya Nord, Pere Manzanares, pel Comitè pour la Liberté en Catalogne, Laura Bertran, periodista a Ràdio Arrels, Pierre Ozoulias, senador pel PCF, Nicolas Garcia secretari del PCF a Catalunya Nord. Ana Surra, senadora a Madrid i François Calvet senador a Paris, inicialment previstos van tenir impediments d’agenda.
Entre les intervencions, Jacint Carrera va denunciar en particular, les detencions de més de dos anys ara de Jordi Cuixart (Òmnium) i Jordi Sànchez (ANC) que no tenien cap càrrec i cap poder executiu per haver organitzat el referèndum de l’1 d’octubre.
Pere Manzanares va subratllar la importància d’una resistència efectiva i no només simbòlica; Joan Josep Nuet va advertir que una condemna greu o fins i tot no tant, faria jurisprudència per reprimir i terroritzar l'independentisme, però també el dret a l'expressió, a les manifestacions, a les reivindicacions laborals i socials, no només a Catalunya, sinó a tot l’estat espanyol i a tota Europa; Pierre Ozoulias, expressant el seu total acord amb la visió d’en Nuet, va recordar com s’havia treballat per aconseguir el manifest dels 41 senadors francesos per la llibertat dels presos polítics entre els quals subratllà el coratge del senador de Catalunya Nord, François Calvet que pressionat pel seu grup LR va dir que preferia deixar el grup que treure la seva firma; també Ozoulias va explicar que per convèncer uns quants senadors, els hi va recordar que el Palais du Luxembourg, seu del senat francès, va ser alliberat dels nazis pels soldats republicans catalans al 1944.
Des del públic, es va fer remarcar que l’atac a la llibertat d'expressió té lloc quan són independentistes que han volgut fer us del dret a l'expressió política; També va ser subratllada la similitud entre la repressió a Catalunya i a França contra els moviments socials i en particular els Gilets Jaunes; de cara als residents catalans a l’estat francès, s’argumentà que és indispensable millorar l'organització.
Un debat ric, amb un públic participant i desitjos d’actuar.
ERCN felicita i regracia el PCF per la seva iniciativa i l'organització d'aquest encontre a Catalunya Nord.