Catalunya del Nord

Resolució en defensa del model i servei públic de la CCMA

Durant gairebé tres dècades TVC i Catalunya ràdio ha estat un model d’èxit i decohesió social, a través d’una informació acurada,completa, plural i veraç. Hanestat normalitzadors de la llengua i la qualitat democràtica del país. Han garantit accés a totes les opinions, creences i sensibilitats amb estricta neutralitat i rigor periodístic.
La CCMA ha assolit, durant tot aquest temps, un nivell de credibilitat, de satisfacció, d’interès i d’audiències molt elevat, amb un compromís amb la població i amb respecte sempre a tot el territori lingüístic. TVC és la televisió més ben valorada per la ciutadania i considerada la més imparcial, fet pel qual ha estat en el punt de mira de molts grups mediàtics privats, dins i fora del nostre territori.
En els darrers 5 anys s’ha reduït el pressupost de la CCMA en 97’7 milions d’€, situant-se entre els més baixos de les corporacions europees de mitjans audiovisuals de països de dimensions semblants a Catalunya, i s’ha suprimit un canal de televisió (3XL i reducció del Canal 33) i una emissora de ràdio (iCat FM).
Fa unes setmanes es van rescindir els contractes amb les productores d’informatius de Sant Joan Despí i de les delegacions de Lleida, Girona i Tarragona, entre ells, redactors i càmeres, alguns dels quals portaven anys treballant a TV3 i , aquesta setmana, han acordat suspendre el contracte que tenia amb productores i col·laboradors de les corresponsalies d’Andorra/ AltUrgell/Cerdanya/Pallars, Catalunya Nord i Terres del’Ebre.
La pèrdua d’aquestes delegacions recupera l’estructuració territorial de les províncies, marca un retrocés en l’objectiu de fer de TV3 la TV pública nacional catalana per esdevenir una TV regional. Allunya els professionals de la notícia trencant el model de proximitat de manera que repercutirà en la qualitat i l’oferta dels Serveis Informatius que, fins ara, oferia TV3 en la cobertura de tot el territori i la informació de proximitat. Si permetem el desmantellament de la TVC ara, potser no hi serem a temps de recuperar-la. Perdrem llocs de treball, però també es perdrà en llengua, cultura, identitat, indústria audiovisual i cultural i la possibilitat d’avançar cap al nostre coneixement i alliberament com a país.
Des d’ERC creiem en el model de servei de la CCMA i som conscients que els mitjans de comunicació públics son indispensables per mantenir un imaginari
col·lectiu, així com per la creació d’un estat propi. Un sistema comunicatiu català únic en el món per la seva riquesa, diversitat i pluralitat i que hem de defensar amb totes les nostres forces.
És per aquesta raó que el Consell Nacional d’ERC referma, un cop més, el seu compromís en la defensa del sistema públic audiovisual català i demana, al Govern de la Generalitat i a la direcció de la CCMA a comprometre’s en el manteniment del servei públic dels mitjans de comunicació públics catalans, assumir que la baixada de la dotació pressupostària ha portat al límit el model de televisió nacional i aturar les mesures que puguin fer irreversible aquesta situació.

Barcelona, 2 de març de 2013.