Centelles

Ahir dimarts l'ajuntament de Centelles, en sessió plenària, va aprovar per unanimitat la moció "Llibertat i sobirania". Centelles és, des de la seva aprovació, un municipi compromès amb l'exercici del dret a l'autodeterminació de Catalunya i que promourà totes les iniciatives que acostin la nostra nació a poder decidir lliurement el seu futur. Aquesta moció consensuada, ha estat fruit d'una negociació intensa.

Ahir dimarts l'ajuntament de Centelles, en sessió plenària, va aprovar per unanimitat la moció "Llibertat i sobirania". Centelles és, des de la seva aprovació, un municipi compromès amb l'exercici del dret a l'autodeterminació de Catalunya i que promourà totes les iniciatives que acostin la nostra nació a poder decidir lliurement el seu futur. Aquesta moció consensuada, ha estat fruit d'una negociació intensa.
El portaveu del Grup Municipal d'ERC-AM, Norbert Gómez, ha explicat en la seva intervenció que tot va començar amb la presentació de la moció per declarar Centelles “Territori català lliure”, el passat 28 d'agost (un dels primers pobles d'Osona en que es presentava i abans de la històrica diada) per part d'ERC. Aquesta tenia un format similar a l’ original aprovada a Sant Pere de Torelló pel també republicà Jordi Fàbrega: amb clares al·lusions a les necessitats socials i la situació d'atur de molts ciutadans de Catalunya i en especial de Centelles, així com a la voluntat majoritària expressada per Centelles en la consulta del 13-D del 2009.
En iniciar les negociacions amb els altres grups, però, es va fer palès que la moció seria rebutjada no només per l'equip de govern (PSC) sinó també, sorprenentment, pels regidors de CiU i Alternativa per Centelles. Per aquesta raó ERC es va avenir a retirar-la del ple de setembre per poder-la negociar amb la intenció d'aprovar-la de cara al següent ple.

L’ anunciada negociació es va iniciar a partir d'una nova proposta d'Alternativa per Centelles que els republicans consideraven, en paraules de Gómez, "molt per sota del que requeria el moment històric, ja que es limitava a donar suport a un procés ja engegat oficialment pel Parlament de Catalunya: exercir el dret a l’autodeterminació". Tot i així, després d'algunes renúncies per part de totes les parts i l’aprovació de diverses esmenes introduïdes per ERC-AM, en resultà una versió de la moció acceptable per al Regidor d’ ERC-AM, que va declarar estar “satisfet per haver aconseguit un cop més centrar el debat i que s'aprovessin gairebé totes les nostres esmenes malgrat el desequilibri  de forces”.

Tots els grups s'han felicitat per l'acord. No obstant això, els republicans han sortit del ple amb un gust agredolç degut a que, segons ells, hauria calgut molta més valentia per part dels altres grups per demanar un estat propi, un full de ruta clar cap a la secessió i una sèrie de mesures en el camí cap a ella. En aquest sentit, el regidor republicà ha sentenciat en el ple: “la responsabilitat històrica que cal en aquests moments i que ens ha dut a votar favorablement a la moció, no només requereix renúncies dels qui som més ambiciosos, sinó també fermesa dels qui ho són menys”.

Així, fonts del grup d'ERC-AM, molt crítics amb el procés i amb la resta de forces polítiques, han declarat "ens mostrem perplexos davant les incoherències d'uns grups que van votar de forma unànime per adherir Centelles a l'Associació de Municipis per la Independència. A més, en el cas de CiU ens inquieta especialment, ja que es tracta de la federació que suposadament ha de liderar aquest procés. Per la nostra banda, estem satisfets després d'haver fet un esforç per sumar sense renunciar als mínims que la dignitat del nostre país ens exigeix en uns moments com aquests".

Adjuntem la moció inicial presentada per ERC-AM i, a continuació, la definitiva prova pel ple de l'ajuntament de Centelles: