Cerdanyola del Vallès

Propostes d’ERC a la taula per la reconstrucció social i econòmica de Cerdanyola

Helena Solà, Esquerra cerdanyola, Daniel Mallén, Cerdanyola, ajuntament, ple, mocions
ERC, en la primera reunió, posa sobre la taula un recull de propostes operatives per a l’activació social i econòmica local derivada de l’emergència global de la COVID19.

A la reunió de constitució d'aquesta mateixa tarda, el grup municipal d’ERC ha compartit un document amb objectius i propostes operatives per tal que siguin estudiades, debatudes i si es considera oportú, formin part de les actuacions que es derivin del pla d’actuació.

El document s’ha fet arribar a alcaldia perquè les enviïn als diferents agents que formen part de la taula i que les puguin estudiar.

ERC creu que cal ser eficient i àgil en les reunions de la taula per iniciar el més aviat possible, en cadascuna de les fases, l’activació social i econòmica de la ciutat.

Grup Municipal d’ERC a Cerdanyola
12 de maig de 2020

PD Document en PDF adjunt:

MESURES PROPOSADES PER ERC CERDANYOLA PER PAL·LIAR LES CONSEQÜÈNCIES DE LA COVID-19

La pandèmia del virus SARS-CoV-2 està tenint i tindrà un gran impacte en molts aspectes de la nostra vida: la salut, la situació econòmica, els llocs de treball, les relacions personals, la formació i un llarg etcètera. És molt probable que triguem força temps a recuperar la situació anterior a la Covid-19, i cal que ens adaptem a les noves circumstàncies.

És evident que la tasca més gran per pal·liar els efectes de la pandèmia, tant a nivell sanitari, econòmic com psico-social recau en els governs de les diferents administracions. No obstant, des de l’oposició, així com des de les entitats també podem fer i hem de fer una gran feina, tot aportant propostes i coneixement.

La situació econòmica, social i sanitària és tan greu i afecta a tants àmbits, que la resposta ha de ser un gran pacte de ciutat en el que els diferents agents participin en la seva elaboració i resolució.

Per tot això a continuació trobareu les diferents propostes que hem presentat fins la data d’avui, de manera que es poden prendre en consideració i debatre si així s’estima oportú:

Noves propostes estructurades per àmbits:

ATENCIÓ CIUTADANA

Objectius:
  • Cal centralitzar totes les consultes vinculades sobre la recuperació de la situació de crisis i facilitar la tramitació dels ajuts disponibles. Aquest servei entrarà en funcionament un cop finalitzi l’Estat d’alarma i treballarà vinculat a l’OAC i de manera transversal amb els responsables de comunicació i atenció ciutadana dels diversos departaments municipals.

• Crear un Punt d’Atenció i Informació de la Covid-19

MOBILITAT

Objectius:
  • garantir la salubritat dels transports públics
  • oferir alternatives de transport al vehicle privat a motor (a peu, bicicleta o en patinet)
Mesures per afavorir la mobilitat a peu:
  • Vianantització de l’eix Avinguda Catalunya – Sant Ramon
  • Supressió d’una filera d’aparcaments en favor dels vianants al Psg. Cordelles
  • Vianantitzar eixos de passeig a tots els barris
  • Acabar les obres aturades amb afectació a via pública
  • Declarar provisionalment tot Cerdanyola Zona 30 excepte els eixos principals
  • Regular tot Cerdanyola Zona 30 excepte els eixos principals
  • Vianantitzar els entorns escolars en horaris d’entrada i sortida quan es reprenguin les classes.

Mesures per afavorir la mobilitat en bicicleta o en patinet
  • Carril bici al carrer Francesc Layret
  • Carril bici a Serragalliners
  • Pla de foment de la bicicleta amb proposta de carrils bici i aparcaments
  • Pacificar els carrers adjacents a les zones vianantitzades per derivar-hi les bicicletes i els patinets de pas

Mesures per afavorir el transport públic
  • Carrils bus a Av. Primavera – Rotonda Guiera
  • Carril bus Ronda Serraparera
  • Obrir sortides de les andanes al carrer a l’estació de RENFE per separar fluxos de sortida i entrada d’usuaris
  • Instal·lar pàrquings de bicicletes a les principals parades de bus i incrementar-ne els propers a la de RENFE per afavorir l’intercanvi modal
  • Desinfecció diària de parades de bus en acabar el servei
  • Desinfecció abans i després de les hores punta als principals nodes de mobilitat

COMERÇ, RESTAURACIÓ I TEIXIT EMPRESARIAL

Objectius:
  • Garantir la seguretat en l’activitat comercial i de restauració
  • Facilitar la reactivació del sector adaptada a cada fase

Propostes:
  • Guanyar espai als vehicles per autoritzar terrasses per a bars i restaurants mantenint les distàncies de seguretat i espais de pas per vianants
  • Distribuir gel hidroalcohòlic
  • Agents cívics informant i repartint mascaretes en horari comercial
  • Reunió diària amb CESPA per millorar la neteja de via pública i contenidors
  • Creació d’una primera línia d’ajuts per microempreses i autònoms del municipi
  • Creació programa específic post COVID-19 de suport a empreses, emprenedors, professionals i comerç
  • Creació d’una línia d’ajuts directes per a autònoms destinada a pal·liar els efectes del COVID-19; i d’una línia d’ajuts directes per a empreses, comerços i entitats locals, destinada a pal·liar els efectes del COVID-19, havent de presentar propostes en un termini establert, i atorgant-se mitjançant el règim de concurrència competitiva, a través de l’OAE
  • Autorització a les botigues de roba d’ocupar part de la via pública amb els seus productes sense cost, a fi de facilitar que els clients els vegin.
  • Creació d’una campanya per a estimular el consum de productes de proximitat.
  • Facilitar la compra-venda amb servei a domicili així com la recollida ràpida (previ encàrrec online, whatsapp, telèfon,…)
  • Incentivar la demanda interna de les empreses locals: tant comerços com empreses de serveis, reparació i manteniment
  • Promoure els mercats municipals i dels mercats setmanals
  • Difusió, conjuntament amb les associacions de comerciants, d’informació de les novetats en matèria de comerç, i de les iniciatives promogudes per aquestes
  • Fent promoció i difusió dels diferents recursos patrimonials, gastronòmics i naturals de Cerdanyola del Vallès a un turisme de proximitat mitjançant les xarxes socials així com la contractació d’anuncis en mitjans de comunicació

EDUCACIÓ

Objectius:
  • Col·laborar en la seguretat en la reactivació de l’activitat educativa
  • Afavorir iniciatives alternatives a les activitats presencials
  • Evitar una nova fractura entre la població infantil per motius socioeconòmics

Propostes:
  • Suspensió indefinida dels patis oberts
  • Preveure noves mesures de control d’aforament i neteja per a les fases en que es puguin reactivar
  • Oferir suport a les escoles per fer portes obertes virtuals (vídeo de presentació i portal en línia amb els enllaços disponibles)
  • Estudiar la forma de fer casals d’estiu quan el pla de desescalada ho permeti
  • Centralitzar la matriculació a l’Oficina Municipal d’Escolarització
  • Habilitar punts de matriculació amb cita prèvia i garanties sanitàries per qui no pugui/vulgui desplaçar-se per les escoles
  • Reavaluar les necessitats de connexió i equipaments informàtics via serveis socials per al curs 2020/21
  • Coordinar compres conjuntes de material informàtic escolar
  • Obrir una línia de subvencions per a necessitats de connexió i equipaments informàtics escolars
  • Col·laborar en la represa de les sessions d'estimulació precoç i rehabilitació funcional als centres públics i concertats (DAPSI), garantint la neteja de l'espai i les mesures EPI del personal i de les famílies usuàries
  • Elaborar un pla de desescalada específic pels centres d'oci infantil i juvenil
  • Suport a la xarxa d’escoles bressol del municipi per pal·liar el tancament obligat

ESPORTS

Objectius:
  • Garantir la pràctica de l’esport amb seguretat segons les fases de desescalada
  • Ajudar els clubs esportius a recuperar la seva activitats

Propostes:
  • Agents cívics informant i donant mascaretes en punts i llocs de concentració d’esportistes
  • Manteniment del passeig de la Riera fins al Parc Tecnològic per evitar concentrar els usuaris al tram més saturat
  • Reclamar a l’AMB el manteniment del parc de la Riera i del Turonet per descongestionar el passeig de la Riera
  • Establir controls d’accés als límit amb Sant Cugat (o altres accessos) per evitar el creuament d’esportistes entre municipis
  • Preveure les condicions d’aforament i sanitàries que caldrà atendre a les piscines públiques segons el pla de desescalada, en especial en situació d’onada de calor
  • Elaborar un pla de recuperació de les instal·lacions esportives d’acord amb el pla de desescalada
  • Pla de desescalada per a piscines públiques

Objectius:
  • Reactivat l’activitat institucional de l’Ajuntament
  • Millorar la informació relativa a les fases de desescalada
  • Corresponsabilitzar la població en la superació de la crisi

Propostes:
  • Calendari d’audiències públiques en línia
  • Mecanisme de pregunta resposta o FAQs a la pàgina web
  • Crear un nou servei de mediació en lloguers d’habitatge, comercials, naus, etc

SERVEIS SOCIALS

Objectius:
  • Moltes persones i famílies han vist com la pandèmia els suposa una reducció dràstica o total dels ingressos, per la qual cosa s’han pres mesures d’urgència per tal de poder donar resposta a les necessitats immediates que s’han generat

Propostes:
  • Revisió del reglament d'atorgament d’ajudes, a fi d’adaptar-les a les necessitats actuals i agilitzar-ne el cobrament
  • Establiment d’una partida pressupostària per fer front a les despeses derivades d’aquesta crisi sanitària, i de les seves conseqüències a la població
  • Dotació d’un fons d’emergència social, plans de rescat per a persones vulnerables per a necessitats bàsiques
  • Avenç cap a la possible implementació d’una renda bàsica municipal com a complement d’altres possibles de les existents d’àmbit supramunicipal, tal i com està estudiant el govern de l’Estat amb la 'Renda Garantida o ingreso mínimo vital'
  • Establiment de suports econòmics a famílies afectades pel COVID-19 a través d’un xec per a gastar al teixit comercial de Cerdanyola
  • Augment de la dotació pressupostària pel reforç del Servei d’Atenció Domiciliaria
  • Posada en marxa del programa de servei de menjars a les persones 'àpats a domicili' i residències parcialment desateses pel confinament o baixa dels seus empleats
  • Establiment d’una bossa per a les despeses de la xarxa de voluntariat per donar resposta a les necessitats de la gent, sobretot en termes de desplaçament i suport d’acompanyament
  • Creació d’una línia d’ajuts en el lloguer de la residència habitual, per a famílies afectades per un ERTO o als autònoms i professionals afectats directament per l’estat d’alarma decretat

SEGURETAT CIUTADANA I PROTECCIÓ CIVIL

Objectius:
  • Per tal de gestionar de la millor manera la pandèmia en l'àmbit local i poder donar resposta a totes les inquietuds i necessitats de la població, s’han de re-organitzar alguns serveis municipals

Propostes:
  • Vigilància i controls policials per informar a les persones sobre les mesures de confinament i desconfinament i evitar moviments, restringits o innecessaris, de persones entre municipis.
  • Reorganització dels torns de Serveis Municipals per prioritzar la neteja vial i la desinfecció dels espais més concorreguts i susceptibles de contagis com ara les residències geriàtriques, els supermercats, farmàcies, els allotjaments turístics amb ocupació, el CAP i la seu de Serveis Socials.

PRESSUPOST

Objectius:
  • L’execució de les mesures avalades per la Taula per a la reconstrucció social i econòmica requereixen part dels recursos municipals

• Modificar el pressupost del 2020 i les inversions
  • Finançament de despeses d’inversió en serveis socials i promoció de l'ocupació a càrrec del superàvit pressupostari (7,5 milions) i de les assignacions no exhaurides de l'AMB (4,2 milions)

OCUPACIÓ I TREBALL

Objectius:
  • Facilitar la incorporació a l’activitat laboral per a aquelles persones en situació d’atur

Propostes:
  • Monitorització de l’evolució de l’ocupació. Observatori ocupacional actualitzat, i creació d’un mecanisme ràpid de consulta empresarial (enquesta on line) per preveure l’evolució de l’atur
  • Determinar els sectors de futur immediat que requeriran de professionals. Reorientació de perfils de les persones aturades i oferiment de formació específica, així com competencial en aquests nous sectors d’activitat amb pràctiques en empreses
  • Dissenyar plans d’anàlisi competencial per les persones aturades que permetin el reciclatge professional dins l’àmbit de l’economia digital
  • Reforçar la capacitat de recol·locació dels demandants d’ocupació en sectors amb necessitats actuals i urgents de contractació (sector sociosanitari, agrari, activitats de neteja i desinfecció, transport...)
  • Millora del sistema de disseny de perfils dels demandants d’ocupació per poder personalitzar l’atenció i disseny de mesures adequades
  • Oferir formació relacionada amb especialitats com robòtica, ciberseguretat, neteja i desinfecció hospitalària i d’oficines, màrqueting digital, atenció a les persones, internet de les coses, transport, teleoperadors/es i també oficis tradicionals en format de escoles taller per a joves
  • Oferir plans d’ocupació municipals que reverteixin en la ciutat, com agents cívics, neteja i desinfecció viària, jardineria, manteniment del mobiliari urbà...
  • Reforçar el Servei de treball per poder atendre l’increment brusc de demandants d’ocupació.
  • Coordinació entre el Servei de Treball i Serveis socials per poder atendre de forma global i integral les necessitats de les persones més afectades i vulnerable per l’atur.*

Cerdanyola, 12 de maig de 2020