Cerdanyola del Vallès

Cerdanyola acull la trobada internacional de víctimes de l'amiant

• Un intant de la recepció, a la Biblioteca de Cerdanyola
Ahir dijous una representació de l'Agrupació local d'ERC a Cerdanyola vam assistir a la recepció oficial que es va fer a la Biblioteca de Cerdanyola a les Assocacions de Víctimes de l'Amiant. L'elecció de la nostra ciutat com a escenari d'aquesta recepció, que era també el tret de sortida de la trobada internacional que aquesta entitat organitza de forma regular no era, evidentment, casual. Malauradament, Cerdanyola és coneguda com la "zona zero" de l'Asbestosi al nostre païs. La presència de la fàbrica de la Uralita, que durant dècades va estar utilitzant l'amiant als seus procesos productius, encara que feia ja molt temps que es coneixien perfectament els seus efectes nocius sobre la salut, va fer que a la nostra ciutat, i a la veïna població de Ripollet, els efectes d'aquesta malaltia fossin especialment devastadors.

Durant els parlaments es va qualificar els efectes de l'amiant sobre la població com de veritable "genocidi laboral". Encara que l'amiant està totalment prohibit en tota mena de procesos productius a més de 50 països a tot el món, la seva utilització encara està permesa en altres, on algunes empreses el continuen utilitzant, essent totalment conscients dels seus perniciosos efectes sobre la salut de les persones.

Un problema de present i de futur a Cerdanyola i Ripollet

Durant el seu parlament el metge de Cerdanyola Josep Tarrés, una de les principals autoritats sobre la matèria, va al·lertar sobre la possibilitat de que, en els propers anys, a Cerdanyola i Ripollet es pogués produïr una segona onada de malalts, a conseqüència de la Uralita que forma part de moltes de les construccions de les dues poblacions. Sens dubte, encara durant molts anys, una de les principals tasques de les persones que hagin d'assolir el govern municipal a tots dos municipis serà vetllar per solventar aquest problema de la millor forma possible. A Cerdanyola tenim encara, per esmentar només un exemple, centres educatius amb sostres d'amiant. Un problema que cal solventar amb la màxima diligència possible, endegant accions conjuntes on s'hauran d'implicar totes les administracions afectades.

Demà dissabte, a les 11 h., hi haurà una concentració en solidaritat amb els afectats a la Plaça Sant Jaume de Barcelona. Animem a tothom a participar-hi, per reclamar també la prohibició definitiva d'aquest material a tots els països.

- Programa de la trobada mundial de Víctimes de l'Amiant.