Cervera

Matar mosques a canonades

En el Ple de la Paeria de Cervera del passat 30 de maig es va presentar la polèmica moció per declarar el Bisbe de Solsona, Xavier Novell, persona non grata a la ciutat de Cervera per les seves paraules homòfobes recollides en una glossa publicada recentment.

La moció, presentada pel Paer en Cap, Ramon Royes, va ser aprovada amb 5 vots a favor, 6 abstencions i 2 vots en contra, aquests darrers d’ERC.

Però no va ser aquesta moció, coberta àmpliament per la premsa nacional, la que va recollir més adhesions per part dels regidors de la Paeria. Una moció posterior presentada per ERC, reprovant les paraules del Bisbe i demanant-li una rectificació publica, sense declarar-lo persona non grata, va ser aprovada amb 9 vots a favor i 4 abstencions.

Així doncs, pensem que aquesta segona moció reflecteix millor el posicionament de la Paeria i per extensió de la ciutat en aquest afer, perquè és la que suscita més consens entre els regidors. Mes encara si analitzem el discurs d’alguns regidors del govern abans de votar la declaració de persona non grata, que feien pensar més en un vot en contra que en una abstenció, com al final va ser. Després de les seves paraules, només podem entendre aquesta abstenció com un intent de no esquerdar la cohesió del govern municipal en una qüestió que havia pres tanta volada mediàtica.

Per descomptat, ja no som a temps de matisar el nostre posicionament davant de l’opinió pública del país. La premsa nacional ja ha donat el tema per acabat i, a hores d’ara, molta gent a Catalunya pensa que ERC-Cervera donava suport a les paraules del Bisbe quan no és així. Però no volem deixar escapar l’oportunitat que ens brinda el tempo més reposat de la premsa comarcal per fer arribar de primera ma als cerverins i cerverines la nostra opinió sobre aquest assumpte.

Rebutgem el contingut de la glossa perquè tracta l’homosexualitat com una circumstància indesitjable enlloc de considerar-la una orientació sexual i emocional perfectament legítima. Tampoc ens agrada la culpabilització que intenta dipositar sobre les formes de convivència familiar que no són les que estableix l’església catòlica. Però considerem que les seves paraules no justifiquen una declaració de persona non grata, que s’hauria de reservar per a circumstàncies especials en les que l’actuació d’una persona produeixi un greuge intencionat cap a la nostra ciutat. Si no ho acotem així podríem estar abusant d’aquesta figura simbòlica fins a treure-li tot el sentit. I si, en canvi, en futurs casos similars no apliquem el mateix criteri, haurem d’admetre que en aquesta ocasió s’ha caigut en una arbitrarietat.

De fet, entenem que la reacció de la Paeria de Cervera és desproporcionada. És com matar mosques a canonades, i ja sabem que això fa molt soroll però no és el més encertat.

ERC- Cervera