Cervera

Intervenció del Joan Santacana al ple d'investidura de la Paeria de Cervera el 15/06/2019

En un moment tant solemne com aquest, deixeu que trenqui una mica el rígid protocol i utilitzi unes petites dosis d'ironia.

Ramon, et felicito. Has aconseguit allò que des de les files d'ERC demanem als quatre vents: Ramon, has eixamplat la base sobiranista.

En campanya electoral has dit, i està escrit, que només pactaries amb forces que defensessin el dret d'autodeterminació i que no ho faries amb forces que no estiguessin per l'1 d'octubre o que donessin suport al 155.

Has pactat amb SIF i el PSC. Això vol dir qu els seus regidors i regidora són defensors del dret d'autodeterminació i de l'1 d'octubre i són contraris al 155.

És així, veritat?

Perquè si no és així, voldria dir que has enganyat a les persones que et van votar i el Paer en Cap de Cervera ha de dir sempre la veritat, oi?

Et recordo també, que quan un polític promet una cosa i en fa una altra, genera desafecció en el votant, que deixa de creure en la política i ens posa a tots en el mateix sac dient: "Tots són iguals". No crec que els que no hem enganyat ens mereixem això.

Ara ja en to més seriós:

Aquesta sessió la presideixen els retrats dels dos presidents de la Generalitat.

Tenim el President Torra, a qui les forces polítiques dominants a l'Estat Espanyol vilipendien contínuadament. I tu, governaràs gràcies al suport del PSC, renunciant a la possibilitat de governar amb nosaltres. Creus que el President Torra estarà orgullós de tu?

I tenim el President Puigdemont, la figura del qual vas utilitzar repetidament durant la campanya electoral per a què les cerverines i els cerverins et votessin a tu. Com bé sabràs, Puigdemont està a l'exili, com en Lluís Puig, la Clara Ponsatí, en Toni Comín, la Meritxell Serret, la Marta Rovira i l'Anna Gabriel. I tu governaràs gràcies al suport del PSC que va impulsar el 155, que els va enviar a l'exili, renunciant a la possibilitat de governar amb nosaltres. Creus que el President Puigdemont i la resta d'exiliats estaran orgullosos de tu?

Com bé sabràs, companys teus de partit com en Jordi Turull, en Josep Rull, en Joaquim Forn i en Jordi Sànchez, conjuntament amb l'Oriol Junqueras, la Carme Forcadell, en Raül Romeva, la Dolors Bassa (la meva estimada consellera) i en Jordi Cuixart estan a la presó per defensar el dret a l'autodeterminació i per organitzar l'1 d'octubre. I tu, governaràs gràcies al suport del PSC que va impulsar el 155 que els ha enviat a la presó, renunciant a la possibilitat de governar amb nosaltres. Creus que les preses i presos polítics estaran orgullosos de tu?

Tens el mèrit d'haver aconsequit ser el Paer en Cap de Cervera tot i perdre les eleccions. Només et va votar el 19,5% de les persones que el 26 de maig van anar a les urnes. Com saps, la força més votada ha estat ERC-MES-AM amb el suport del 30% dels votants i com saps, et vam oferir formar part d'un govern sobiranista per Cervera amb una proposta generosa i ajustada al resultat de les urnes. Tu però, volies ser Paer en Cap de totes totes, vas refusar la proposta i has buscat el suport de dues formacions que encara han fet pitjor resultat que tu.

Suport que ja tenies assegurat des de l'endemà mateix de les eleccions, segons tu mateix em vas indicar.  Suport que s'ha traduït en un pacte del qual en desconeixem els termes i que has negociat amb total opacitat.

El pacte l'has gestat mentre mantenies negociacions amb nosaltres, de les quals informàvem puntualment a la premsa. Tenim la sensació que ho has fet per justificar aquest pacte de perdedors que és difícl que Cervera pugui entendre i voler fer creure que ha estat ERC-MES-AM qui no volia pactar amb tu. Les cerverines i els cerverins són prou intel·ligents i saben veure la realitat. Nosaltres ens sentim enganyats per tu.

Parlem de resultats? El 65% de votants ha escollit formacions sobiranistes i 9 dels 13 regidors d'aquest consistori ho són. Però tu no has volgut pactar amb nosaltres i has preferit governar amb els 4 regidor no independentistes. Has pensat que gran part de la Cervera sobiranista es pot sentir enganyada per tu?

Més resultats, Junts per Cervera, SIF i el PSC, els partits de govern, sumeu 1.692 vots. La CUP i nosaltres, els partits a l'oposició en sumem 1.717. Sí, tenim 25 vots més que vosaltres. No és gaire, però podem dir que tenim més suport popular. A més estic segur que alguns dels 752 votants vostres, en aquest moment es penedeixen d'haver-vos donat suport.

Seràs el Paer en Cap de Cervera. Vas manifestar que aquest era el teu somni personal. I l'has aconseguit. Felicitats. Però també has dit que un altre somni personal teu és viure en una Catalunya independent, em sembla que això serà difícil assolir-ho amb els companys de camí que has escollit. Nosaltres,  i estic segur que la CUP també, estem disposats a ajudar-te en aquesta qüestió, malgrat que no hagis volgut pactar amb nosaltres i ens hagis enviat a l'oposició.

Una oposició que serà ferma i decidida ja que, amb els companys de camí que has escollit, el teu somni personal es pot convertir en un malson per Cervera.

Visca Cervera.

Visca Catalunya lliure.