Dosrius - Canyamars - El Far

ERC proposa que s’inclogui la construcció de la Biblioteca Esteve Albert i Corp al pressupost de l’Ajuntament de Dosrius

Dosrius és una de les poques poblacions catalanes de més de 5.000 habitants que no disposa de biblioteca municipal. Fa 10 anys que vam superar la població mínima per disposar obligatòriament d’aquest servei. També som una excepció del servei de Bibliobús itinerant de la Diputació de Barcelona, pensat per a municipis d’entre 300 i 3.000 habitants.

Llei a banda, considerem que tot municipi ha de disposar de biblioteca pública per tal de garantir la igualtat d’oportunitats d’accés al coneixement, a la cultura i a l’educació i, alhora, com a espai de cohesió social de la ciutadania. Aquest darrer objectiu és d’especial importància a Dosrius a causa de la dispersió dels nuclis de població, de la mateixa manera que els centres educatius són l’espai de coneixença i convivència entre els infants i joves del municipi.

Durant el mandat 2015-2019 vam fer un pas de gegant per revertir aquesta greu mancança. D’una banda l’Ajuntament de Dosrius ha urbanitzat els terrenys de Can Batlle, amb els carrers i serveis necessaris per a la construcció de la biblioteca, i també l’Institut Els Roures per part de la Generalitat de Catalunya; de l’altra, vam encarregar la redacció del projecte de l’equipament cultural, ara pendent d’executar.

Per aquests motius, hem proposat que es modifiqui el pla d’inversions del pressupost municipal i s’inclogui la partida necessària per a la construcció de l’edifici de la Biblioteca Esteve Albert i Corp segons el projecte executiu redactat per l’arquitecte Jordi Parcerisas. Pel que fa a ingressos, suggerim que es tingui en compte la subvenció de les Meses de Concertació de la Diputació de Barcelona, no previst a la proposta de pressupost.

La proposta d’Esquerra Republicana de Catalunya ha estat admesa pel Ple Municipal celebrat a l’11 de febrer en què s’ha votat la resolució del conjunt de les al·legacions al pressupost de l’Ajuntament de Dosrius, per 11 vots a favor (PSC, ERC i JxCAT) i 2 en contra (SdP i La PAC-CUP).

Un pressupost sense projecte polític

El pressupost general de l’Ajuntament de Dosrius per a l’any 2020 es va aprovar inicialment al passat 9 de gener, amb els únics vots favorables dels grups de l’equip de govern (PSC i JxCAT), en contra de La PAC-CUP i l’abstenció de Som del Poble i Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). Són uns comptes de 6.108.836€, els més austers des de fa 4 anys tot i que preveuen l’augment de l’impost de l’IBI.

Certament el pressupost d’aquest any ve marcat per un injust Pla Econòmic Financer (PEF) per haver trencat la regla de despesa imposada per l’Estat Espanyol, en els anys 2018 i 2019, malgrat que els ingressos són molt superiors a les despeses i les finances de la corporació es troben sanejades amb un endeutament baix. D’altra manera, en els darrers dos exercicis no hauríem pogut urbanitzar els carrers de Can Batlle ni iniciat les obres del sector A de Can Canyamars.

El govern es vanaglòria d’incorporar una nova APP, un segon radar pedagògic i càmeres de vigilància d’àrees de contenidors. No en discutim la utilitat, ans al contrari. Però el Pla Econòmic Financer no hauria de ser excusa per rebaixar les partides destinades a benestar social (-35%), medi ambient (-25%) o cultura (-7%), per exemple. És precisament l’ordre de prioritats i la manca de projecte polític ni un pla de mandat per al nostre municipi que no vam aprovar la proposta de l’equip de govern.

Però en canvi, tampoc vam votar en contra, per responsabilitat, entenent que l’ajuntament necessita el pressupost aprovat el més aviat possible, governi qui governi. D’altra banda, el pressupost incorpora algunes mesures i inversions que provenen del programa d’ERC a les eleccions municipals: ampliar la plantilla de policia local (mitjançant la conversió d’algunes places vacants), la continuïtat de les obres de Can Canyamars, l’adequació del Parc de Can Torres i l’adhesió al projecte de turisme del Consell Comarcal del Maresme que preveu la rehabilitació de la Torre de les Aigües, cofinançat amb fons europeus.

Quan Esteve Albert va publicar el poemari “Petita Vall” a l’any 1946, el municipi comptava amb uns 900 habitants. Més de set dècades després la població s’ha multiplicat per sis. Ara som 5.481. Ja no som tan petits i tenim, com a societat, nous reptes i necessitats pels quals val la pena lluitar. És per això que Esquerra Republicana de Catalunya seguim treballant perquè Dosrius, Canyamars i Can Massuet del Far disposem dels serveis i equipaments que ens mereixem.