Dosrius - Canyamars - El Far

Presentació a Dosrius del llibre "Josep Abril. Alcalde de Mataró afusellat pel franquisme"

Esquerra Republicana de Catalunya a Dosrius i la Fundació Irla tenim el goig de presentar el llibre "Josep Abril. Alcalde de Mataró afusellat pel franquisme". La biografia d'Abril té alguns episodis vinculats amb la vida política de Dosrius durant la dècada de 1930. L'acte de presentació serà el dijous 17 de maig de 2018 a les 19:30h a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Dosrius i comptarà amb la participació de Marc Bosch, l'alcalde de Dosrius; Francesc Teixidó, portaveu del grup municipal d'ERC-MES de Mataró; Margarida Colomer, autora del llibre; Núria Benaiges, descendent de Josep Abril. Per la seva banda, les historiadores dosriuenques Neus Alsina i M. Àngels Jubany contextualitzaran l'època de la II República i la Guerra Civil al nostre municipi.

Josep Abril i Argemí (Santa Maria de Palautordera, 1868 – Barcelona, 1939) combinà el  seu ofici de sabater amb un gran afany de saber autodidacta i compromís polític, que el van dur a esdevenir un dels prohoms del republicanisme mataroní de principis del segle XX, com a regidor i com a líder del Partit Republicà Democràtic Federalista i Radical de Mataró. El 1930 fundà i liderà el Centre Republicà Federal de Mataró, una de les entitats que s’adherí, el març de 1931, a la nounada Esquerra Republicana de Catalunya. Un mes després esdevenia el primer alcalde republicà de la ciutat. A partir de 1934 continuà sent regidor fins ja entrada la Guerra Civil. Aquesta llarga trajectòria de lluita cívica, social i política el va portar, a la fi de la guerra, a ser detingut, empresonat, jutjat, condemnat a mort i executat pel règim franquista, esdevenint un símbol de les llibertats democràtiques per a les futures generacions mataronines.

Margarida Colomer i Rovira (Vilassar de Mar, 1944) és llicenciada en Geografia i Història per la UAB. Ha estat mestra en totes les etapes de primària i secundària. El 2003 li fou atorgat el Premi Memorial Estrella Casas i Costa, de reconeixement de la seva trajectòria educativa en Ciències Socials. Ha treballat en recerca de la història del moviment obrer i cooperativista de la República, Guerra Civil i Franquisme, en l’àmbit del Maresme. Entre les seves obres destaquen: Cooperativisme i moviment obrer. L’exemple de la Cooperativa del Vidre de Mataró (1920-1944)La Guerra Civil a Mataró, 1936-1939La postguerra a Mataró, 1939-1952; i Josep Calvet i Móra. La trajectòria d’un rabassaire argentoní, 1891-1950.

El llibre és disponible en el següent enllaç: "Josep Abril. Alcalde de Mataró afusellat pel franquisme"