Ebre

Totes les notícies

Salvador i Aubà

Esquerra Republicana presenta 50 esmenes sobre les Terres de l’Ebre a uns Pressupostos de l’Estat que les obliden i maltracten

El senador Miquel Aubà i el diputat al Congrés Jordi Salvador han presentat les 50 esmenes que ha registrat la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana davant el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat defensat pel PP i Ciudadanos. Aubà, a més de recordar que ‘la manca d’inversió de l’Estat a les Terres de l’Ebre és crònica’, ha denunciat  que ‘el projecte de Pressupostos de PP i Ciudadanos  demostra que aquests partits no governen per a tothom, perquè obliden i maltracten les Terres de l’Ebre’. El senador ha definit les esmenes presentades ‘com una radiografia bàsica  de les inversions i obres que necessitem per ser competitius i viure millor’. D’aquestes 50 esmenes, que sumen 112 milions d’euros, 4 fan referència a infraestructures compartides amb altres àrees de la demarcació de Tarragona, com ara el rescat dels peatges de l’autopista AP-7, la millora de la línia ferroviària R-15 o la dotació de més equips i mitjans de protecció civil als ajuntaments de les zones nuclears. La majoria de les esmenes presentades pels republicans ‘són les mateixes de la darrera dècada, perquè les necessitats d’inversió en carreteres, trens, indústria o medi ambient fa anys que esperen unes inversions que no arriben’, ha afirmat Aubà, que ha posat com a exemple la construcció de les variants de Gandesa i Corbera d’Ebre, el pas a nivell soterrat de Móra la Nova o la millora de l’accés a Amposta per l’N-340. També la finalització de les obres del Pla de Restitució Territorial, la necessitat d’ajudes per reindustrialitzar  les Terres de l’Ebre o la finalització de la gasificació de la Ribera d’Ebre. A més de la construcció del camí de guarda de la Badia dels Alfacs o la dotació de diners per al Pla de gestió, recuperació i transferència de sediments des dels embassaments fins a la desembocadura; entre moltes altres esmenes. El diputat Jordi Salvador ha fet saber que Esquerra Republicana ha presentat més de 1.

Un miler de persones reclamen la llibertat de Carme Forcadell i la resta de presos polítics en un concert solidari a Xerta

Un miler de persones es van aplegar a Xerta en un concert solidari per reclamar la llibertat de la presidenta Carme Forcadell, nascuda en aquest poble, així com de la resta de presos polítics i exiliats catalans. Els diners recollits es van destinar a l’Associació Catalana pels Drets Civils. La convocatòria del ple del Parlament per escollir el nou president de la Generalitat de Catalunya va fer impossible que Roger Torrent, president de la Cambra, i els diputats i exmembres de la Mesa, Joan Josep Nuet i Lluís Guinó, poguessin assistir al concert com havien anunciat. Tanmateix, el president Torrent va voler fer arribar unes paraules que els assistents van escoltar emocionats. Torrent va afirmar, entre altres coses, que ‘el país i tots els demòcrates estan en deute amb ella perquè està a la presó per haver defensat la institució que representa el poble de Catalunya, per haver defensat la sobirania que correspon a tot un Parlament i el dret de tots els diputats, representants de la ciutadania. Com deia la Carme, al Parlament s’ha de poder parlar de tot, i ella no es va voler convertir en censora dels debats i de la democràcia. Carme Forcadell és un exemple de dignitat immensa i de compromís amb els principis democràtics, els drets i les llibertats. El seu empresonament és una injustícia enorme i una crueltat que no podem acceptar, i no pararem fins a recuperar la seva llibertat i la de la resta dels empresonats i exiliats.’ El concert va començar amb música del DJ Jordi Caballé que va donar pas a l’alcalde de Xerta, Roger Aviñó, l’escriptora Carmé Falcó, que va llegir el manifest on reclamava llibertat, i Neus Guiu, de la Plataforma Free Junqueras, que va llegir una carta de l’Assemblea de Treballadors del Parlament per a la Defensa de les Institucions Catalanes en què expressaven la seva solidaritat amb Carme Forcadell i la seva família. Tot seguit, el cantant del grup Pepet i Marieta, Josep Bordes, va interpretar diverses cançons i, en acabar, familiars de Carme Forcadell van dirigir-se al públic.

Lluís Salvadó i Irene Fornós

Esquerra Republicana registra conjuntament amb JxCat, Catalunya en Comú i la CUP la Proposta de Resolució per crear una comissió d’investigació sobre el Castor

El grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha registrat aquest matí al Parlament la Proposta de Resolució de creació d’una comissió d’investigació del projecte Castor com va anunciar el 26 de març. La proposta s’ha registrat conjuntament amb els grups de JxCat, Catalunya en Comú i la CUP, que han volgut sumar-se a la iniciativa. El Grup Republicà ja va explicar quan la va anunciar que buscaria la complicitat d’altres grups per intentar que tingués el màxim de consens. Un cop registrada, la proposta de resolució haurà d’anar a ple i si quedés aprovada per majoria, es procedirà a la creació automàtica de la comissió d’investigació per mandat del Ple del Parlament. Serà llavors quan es discutiran els membres de la comissió i es començarà a treballar en el pla de treball. L’objectiu de la comissió, com va explicar el diputat Lluís Salvadó durant la seva presentació, és posar llum a un projecte que encara té moltes ombres. “Volem posar llum a un projecte que ha provocat un miler de terratrèmols a les comarques de l’Ebre i al Maestrat, un projecte que costarà als ciutadans 1.300 milions d’euros”, va destacar. El diputat va apuntar dos grans temes que caldrà clarificar, el primer és la indemnització a l’empresa i que a més haurien d’assumir els mateixos consumidors, i el segon, les negligències que van acabar provocant els moviments sísmics a la zona. “Ens sembla absolutament rellevant esbrinar si l’empresa va actuar amb mala fe o bé va fer-ho amb una negligència inassumible. Cal clarificar si l’empresa, com apunta l’informe del Síndic de Greuges, podia ser-ne conscient que ens trobaven davant “d’una pura especulació pseudocientífica sense cap base”, va afirmar Salvadó.

L’escriptora Mercè Falcó llegirà el manifest del concert solidari de Xerta i Bernat Pegueroles, marit de Carme Forcadell, farà un parlament

Aquest dissabte 12 de maig, a partir de les 18 h, se celebrarà al Casal Municipal de Xerta el concert per reclamar la llibertat de Carme Forcadell i de la resta de presos polítics, així com el retorn dels exiliats. El manifest del concert el llegirà la xertolina Mercè Falcó, Premi Literari Autor Revelació 2017, organitzat pel Grup Editorial Penguin Random House i l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barceloní, i que va guanyar amb l’obra L’IIla de Bembé. Durant el concert, en nom de l’Associació Catalana pels Drets Civils, intervindran Bernat Pegueroles, marit de la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, i Ferran Civit, parella de la consellera Meritxell Serret. Aquesta entitat aplega les famílies dels presos i exiliats polítics catalans. També es comptarà amb la intervenció del president del Parlament, Roger Torrent; dels companys de Mesa del Parlament de la presidenta Forcadell Lluís Corominas,  Anna Simó, Lluís Guinó i Joan Josep Nuet, i dels portaveus de les entitats sobiranistes, Assemblea Nacional Catalana (ANC) i Òmnium Cultural, Elisenda Paluzie i Marcel Mauri. El grups i músics ebrencs que hi actuaran són La Rondalla dels Ports, Music do it, Noel Luna, Nautilus, i Pepet i Marieta. El concert serà gratuït però s’habilitaran caixes de solidaritat per recollir donatius que aniran destinats a l’Associació Catalana pels Drets Civils.

Roger Torrent, Lluís Corominas, Anna Simó, Lluís Guinó, Joan Josep Nuet, i els portaveus de l’ANC i Òmnium assistiran al concert de Xerta per la llibertat de Forcadell i la resta dels presos polítics

El concert solidari per reclamar la llibertat de Carme Forcadell i de la resta de presos polítics, així com el retorn dels exiliats, que se celebrarà el dissabte 12 de maig al Casal Municipal de Xerta, comptarà amb la presència i intervenció de diversos companys de mesa de la presidenta del Parlament, durant la legislatura passada, i dels portaveus de les entitats sobiranistes, Assemblea Nacional Catalana (ANC) i Òmnium Cultural. Han confirmat la seva presència el president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, i els companys de mesa de Carme Forcadell: Lluís Corominas,  Anna Simó, Lluís Guinó i Joan Josep Nuet. L’ANC estarà representada per la seva presidenta, Elisenda Paluzie, i Òmnium Cultural, pel seu portaveu, Marcel Mauri. Tots dirigiran unes paraules als assistents durant el transcurs del concert, que comptarà amb les actuacions de la Rondalla dels Ports, Music do it, Noel Luna, Nautilus, i Pepet i Marieta. Els fons que es recaptin es destinaran a l’Associació Catalana pels Drets Civils, entitat formada per les famílies dels presos i exiliats polítics catalans.

Esquerra Republicana impulsa una comissió d’investigació al Parlament sobre el projecte Castor

El Grup Republicà ha anunciat avui al Parlament que presentarà una Proposta de Resolució per impulsar una comissió d’investigació sobre el projecte Castor. “El que volem és posar llum a un projecte que ha provocat un miler de terratrèmols a les comarques de l’Ebre i al Maestrat, un projecte que costarà als ciutadans 1.300 milions d’euros”, ha manifestat el diputat Lluís Salvadó. L’objectiu és poder aprovar la Proposta de Resolució per majoria i que la comissió d’investigació es crei automàticament per mandat del ple del Parlament. El diputat republicà ha explicat que els propers dies acabaran de parlar amb altres grups perquè puguin sumar-se a la iniciativa i s’acabi entrant conjuntament. La diputada Irene Fornós, que també ha presentat la proposta, ha fet un repàs cronològic del projecte Castor i ha destacat que Esquerra Republicana ha decidit impulsar la comissió d’investigació al Parlament després que els representants del bloc del 155 hagin bloquejat els intents de posar-la en funcionament al Congrés dels Diputats: “La comissió sobre el Castor s’hauria de crear al Congrés, però els companys d’Esquerra ho han intentat i no ho han aconseguit perquè no hi ha voluntat política per part de PP, PSOE i C’s”. Salvadó ha explicat, a més, que ara es tenen noves proves i l’informe del Síndic de Greuges que treu a la llum noves conclusions, motiu pel qual s’ha decidit tirar endavant la iniciativa ara. El diputat ha apuntat dos grans temes que caldrà clarificar, el primer és la indemnització a l’empresa i que a més haurien d’assumir els mateixos consumidors i el segon, les negligències que van acabar provocant els moviments sísmics a la zona. “Ens sembla absolutament rellevant esbrinar si l’empresa va actuar amb mala fe o bé va fer-ho amb una negligència inassumible. Cal clarificar si l’empresa, com apunta l’informe del Síndic de Greuges, podia ser-ne conscient que ens trobaven davant “d’una pura especulació pseudocientífica sense cap base”, ha afirmat Salvadó.

Xerta acollirà el concert solidari Free Forcadell per reclamar la llibertat dels presos polítics catalans i el retorn dels exiliats

El dissabte 12 de maig a les 18 h se celebrarà a la pista exterior del Casal Municipal de Xerta un concert solidari per reclamar la llibertat de Carme Forcadell i de la resta de presos polítics, així com el retorn dels exiliats. La presentació del concert s’ha fet a Xerta amb la presència de l’alcalde Roger Aviñó, familiars de Carme Forcadell i una representant de la Plataforma Free Junqueras. El concert està organitzat per la Plataforma Free Junqueras, que aplega amics i familiars del president d’Esquerra Republicana, i que ja va realitzar amb gran èxit un concert a Miravet el passat 24 de març. Neus Guiu, membre d’aquesta Plataforma a les Terres de l’Ebre, ha recordat que Carme Forcadell havia de fer un parlament en aquell concert però va ser impossible perquè el dia abans la van empresonar.  A Xerta el concert també serà gratuït, i actuaran els grups i músics ebrencs següents: la Rondalla dels Ports, Music do it, Noel Luna, Nautilus, i Pepet i Marieta. Els fons que es recaptin es destinaran a l’Associació Catalana pels Drets Civils, entitat formada per les famílies dels  presos i exiliats polítics catalans. L’alcalde de Xerta, Roger Aviñó, ha agraït que es faci aquest acte ‘perquè és necessari en el moment difícil que estem vivint, tant de cara a donar suport a la figura de la Carme Forcadell com a la seva família’. Aviñó ha denunciat l’empresonament injust que estan patint tots els presos polítics catalans i ha desitjat que hi hagi la màxima afluència de gent al concert. Josep Forcadell, germà de Carme, ha expressat preocupació ‘pel patiment de la meva mare, que ja és molt gran, i que no entén com una persona pot estar empresonada per no haver fet res’. Josep, que ha visitat dues vegades la seva germana a la presó, ha manifestat que està ‘forta i animada’.

El sopar d’homenatge a la Fraternitat Republicana recorda els presos i exiliats

Andreu Gironès, Ester Martí, Josep Rodríguez i l’Associació del Banc d’ADN de Familiars de Desapareguts durant la Guerra Civil van rebre el guardó a la Fraternitat Republicana, i els pobles de la Ràpita, Roquetes i Móra la Nova, la Menció Joan Ferré. La Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana de Catalunya va commemorar el passat 20 d’abril, amb diversos actes, el 87è aniversari de la proclamació de la República catalana. A la tarda, la portaveu del partit, Marta Vilalta, va oferir la xerrada ‘La República té nom de dona’, i després, en un sopar amb cent cinquanta assistents, es van lliurar els guardons d’Homenatge a la Fraternitat Republicana a persones i entitats que han portat una trajectòria basada en la defensa dels valors republicans i de Catalunya. La Federació de l’Ebre també va voler fer un reconeixement excepcional al diputat Lluís Salvadó, expressant-li la seva solidaritat i reconeixement per la integritat, honradesa i compromís que sempre ha mostrat en la defensa de les llibertats de Catalunya i les Terres de l'Ebre. Tots els parlaments que es van fer durant l’acte van tenir un record emocionat cap als polítics i activistes catalans empresonats i exiliats. Per la comarca de la Terra Alta, l’homenatjat fou Andreu Gironès i Ruana de la Fatarella. L’any 1931 va ser testimoni de com es proclamava la República des del balcó de la Societat Obrera del seu poble i, amb cinc anys, fou l’abanderat dels republicans de Gandesa quan acudiren a Falset per rebre el president Macià. En veure’l com onejava la bandera tricolor, el president li demanà que l’acompanyés al balcó de l’Ajuntament, des del qual saludà a tota la població. Gironès és un gran admirador de la seva néta, Nina Osegueda, cantant del grup Sound of Thunder, que ha realitzat la versió heavy de l’himne ‘Els Segadors’. La comarca del Montsià homenatjà l’actual regidora republicana de la Galera, Ester Martí i Accensi. El 2003 es va convertir en la primera dona a accedir al càrrec d’alcaldessa i, amb ella, Esquerra Republicana va aconseguir per primera vegada, des de la recuperació de la democràcia, l’alcaldia de la Galera.

Miquel Aubà

Aubà: ‘Lamentem la desídia i manca de voluntat del govern per construir les variants de Gandesa, Corbera d’Ebre i Riudecols’

La Comissió del Senat ha debatut la moció presentada pel senador Miquel Aubà on es demanava actualitzar durant l’any 2018 la Declaració d’Impacte Ambiental de la variant de Gandesa  de la carretera N-420 establint les partides pressupostàries necessàries per portar-ho a terme i finalitzar la redacció del projecte. Una demanda que també ha reivindicat per a les variants de Corbera d’Ebre i Riudecols. Aubà ha lamentat ‘la desídia i manca de voluntat del govern espanyol per construir aquestes tres variants que sumen en conjunt un total de 13,4 km’. El senador ha denunciat que  ’fa 18 anys que esperem’. D’aquí que recordés que la licitació de l’estudi informatiu previ al traçat de les tres variants de l’N-420 es va publicar l’any 2000 al mateix BOE que apareixia l’autopista AP-41 Madrid-Toledo, construïda per Florentino Pérez, i que malgrat entrar en servei l’any 2006 ara serà rescatada pel govern i tornada a licitar.   El senador republicà ha fet saber que: ‘en aquests 18 anys els Governs espanyols, malgrat les partides milionàries destinades a les tres variants en diversos pressupostos de l’Estat només s’han gastat 334.000 € a la de Gandesa; 354.000 € a la de Corbera d’Ebre i 528.000 € a la de Riudecols’. ‘És una vergonya que es deixessin caducar les Declaracions d’Impacte Ambiental l’any 2012 i que des de llavors no s’hagin actualitzat. A més després hem vist com anaven desapareixent dels pressupostos de l’Estat les partides destinades a les variants’. Ha afirmat Aubà. Davant els retrets que s’han fet entre els grups del PP i del PSOE sobre de qui era la culpa per la no construcció de les variants, el senador ha manifestat: ‘tots dos són responsable, i és molt greu que a avui el govern no hagi adquirit cap compromís  per actualitzar la Declaració d’Impacte Ambiental de la variant de Gandesa ni s’hagi establert un calendari clar tirar endavant el projecte’. Malgrat que el grup del PP ha anunciat que per a ells ‘aquesta era una obra important’ ha votat contra la moció republicana, igual que Foro Asturias.