Ebre

Esquerra reivindica la memòria de les dones de l’exili amb la periodista Glòria Aymà i la diputada Montserrat Palau

Montserrat Palau i Glòria Aymà
El passat dissabte 11 de març, la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana de Catalunya va commemorar el Dia Internacional de les Dones amb una conversa entre la diputada Montserrat Palau i la periodista Glòria Aymà, que va explicar les seves vivències personals a l’exili.

L’acte, tal com va exposar la diputada, ‘reivindicava en primera persona la memòria antifranquista, la memòria de les dones i la memòria oral, que és un gran llegat per a les generacions futures’.

Palau va destacar ‘la importància de la recuperació i reparació de la memòria històrica, tant per a la dignitat de la gent que ho va patir com per a la dignitat del nostre poble’. La diputada va recordar la necessitat de parlar de l’exili i el franquisme, i de la quantitat de coses que encara hi ha silenciades. A més, va voler posar en valor la recuperació de la memòria de les dones i, en aquest cas, de Glòria Aymà, ‘una veu silenciada doblement, per exiliada i republicana, i per ser dona’.

Aymà, a partir de la conversa amb Palau, va explicar les seves vivències. Era filla de pares republicans i, amb 11 anys, amb la mare i la germana, van haver de fugir a peu de Barcelona cap a França, mentre el seu pare estava al front de guerra. Allà, la seva família va passar per les presons i els camps de concentració francesos, per acabar vivint a la part ocupada pels nazis. Durant aquells temps, va conèixer a qui acabaria sent el seu marit, que era de Tortosa, fet pel qual anys després i en ple franquisme hi anirien a viure. Instal·lada a Tortosa, Aymà va obrir una acadèmia d’idiomes i va ser regidora de l’Ajuntament.

• Aymà explica la seva marxa cap a l'exili amb 11 anys

• Aymà explica la rebuda de França als refugiats de la Guerrra Civil