Ebre

El sopar d’homenatge a la Fraternitat Republicana recorda els presos i exiliats

Andreu Gironès, Ester Martí, Josep Rodríguez i l’Associació del Banc d’ADN de Familiars de Desapareguts durant la Guerra Civil van rebre el guardó a la Fraternitat Republicana, i els pobles de la Ràpita, Roquetes i Móra la Nova, la Menció Joan Ferré.

La Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana de Catalunya va commemorar el passat 20 d’abril, amb diversos actes, el 87è aniversari de la proclamació de la República catalana. A la tarda, la portaveu del partit, Marta Vilalta, va oferir la xerrada ‘La República té nom de dona’, i després, en un sopar amb cent cinquanta assistents, es van lliurar els guardons d’Homenatge a la Fraternitat Republicana a persones i entitats que han portat una trajectòria basada en la defensa dels valors republicans i de Catalunya.

La Federació de l’Ebre també va voler fer un reconeixement excepcional al diputat Lluís Salvadó, expressant-li la seva solidaritat i reconeixement per la integritat, honradesa i compromís que sempre ha mostrat en la defensa de les llibertats de Catalunya i les Terres de l'Ebre.
Tots els parlaments que es van fer durant l’acte van tenir un record emocionat cap als polítics i activistes catalans empresonats i exiliats.

Per la comarca de la Terra Alta, l’homenatjat fou Andreu Gironès i Ruana de la Fatarella. L’any 1931 va ser testimoni de com es proclamava la República des del balcó de la Societat Obrera del seu poble i, amb cinc anys, fou l’abanderat dels republicans de Gandesa quan acudiren a Falset per rebre el president Macià. En veure’l com onejava la bandera tricolor, el president li demanà que l’acompanyés al balcó de l’Ajuntament, des del qual saludà a tota la població. Gironès és un gran admirador de la seva néta, Nina Osegueda, cantant del grup Sound of Thunder, que ha realitzat la versió heavy de l’himne ‘Els Segadors’.

La comarca del Montsià homenatjà l’actual regidora republicana de la Galera, Ester Martí i Accensi. El 2003 es va convertir en la primera dona a accedir al càrrec d’alcaldessa i, amb ella, Esquerra Republicana va aconseguir per primera vegada, des de la recuperació de la democràcia, l’alcaldia de la Galera. Pel Baix Ebre, l’homenatjat va ser Josep Rodríguez i Rodríguez, nét de l’alcalde de Tortosa afusellat pel feixisme. A més de recuperar de l’oblit la figura del seu avi, ha treballat activament per restituir la memòria dels represaliats i afusellats, reparar la seva honorabilitat i denunciar la impunitat del crims comesos pel franquisme.

La comarcal de la Ribera d’Ebre va homenatjar l’Associació del Banc d’ADN de Familiars de Desapareguts durant la Guerra Civil i postguerra, una entitat que, amb les seves iniciatives, han ajudat a mantenir viva l'esperança dels qui encara esperen poder recuperar i enterrar els seus éssers estimats que estan soterrats en fosses o cunetes, després de més de 80 anys de l'acabament de la Guerra Civil.

El Jovent Republicà de les Terres de l'Ebre va lliurar la Menció Joan Ferré a les poblacions de la Ràpita, Roquetes i Móra la Nova, en reconeixement a les persones que van defensar les urnes l’1 d’octubre davant la violència policial.

Foto, d'esquerra a dreta: al costat d’Alfons Montserrat, Marta Vilalta i Lluís Salvadó, els homenatjats amb el Guardó de la Fraternitat Republicana: Roger Heredia, en nom de l’Associació del Banc d’ADN de Familiars de Desapareguts durant la Guerra Civil i postguerra; Andreu Gironès i Ruana, Ester Martí i Accensi i Josep Rodríguez i Rodríguez.

• Guardó de la Fraternitat Republicana del Baix Ebre 2018 a Josep Rodríguez

• Guardó de la Fraternitat Republicana del Montsià 2018 a Ester Martí

• Guardó de la Fraternitat Republicana de la Ribera d'Ebre 2018 a l’Associació del Banc d’ADN de Familiars de Desapareguts durant la Guerra

• Guardó de la Fraternitat Republicana de la Terra Alta 2018 a Andreu Gironès