Ebre

Totes les opinions

Irene Fornós, diputada al Parlament de Catalunya

Ser-ne una més

El dia 23 de març durarà molts anys dins meu, segurament durarà per sempre. Us vam fer costat i us volem seguir fent costat. Ja ho era, però aquell dia vaig ser encara més a prop de vosaltres. Pujava a l'AVE per tornar de Madrid a Barcelona. Allí hi deixava unes persones, companys, que sabia que potser no tornaria a veure durant molt de temps. Va ser un viatge estrany, on tots els companys del grup parlamentari i del partit que anàvem pels diferents vagons d'aquell tren, cansats perquè gairebé no havíem dormit, amb gana perquè no havíem menjat, ens miràvem de donar suport i ànim uns als altres i ho fèiem d'una manera dissimulada, mirant d'intentar amagar la sensació amarga que tots manteníem guardada, i és que la decisió del jutge d'empresonar als nostres companys encara no s'havia pres.

Portaveu de Més Ulldecona

Oliveres mil·lenàries: moda o necessitat?

En els darrers anys, s’ha posat de moda tenir una olivera centenària, quan no mil·lenària, al jardí de casa. En els primers temps d’aquesta moda –i d’aquest negoci– ningú no en va fer gaire cas, però ara mateix som en un punt en què cal controlar i revertir la situació. Controlar la situació significa treballar en un protocol de bones pràctiques –per definir-ho d’alguna manera, així d’entrada– i emprendre la redacció i aprovació de la legislació corresponent per protegir la serra del Montsià; revertir-la.

Lluís Salvadó, candidat al Parlament de Catalunya per Esquerra Republicana – Catalunya Sí

La Mancomunitat de les Terres de l'Ebre, avancem!

Som tots molt conscients que aquestes són unes eleccions en què els debats i l’atenció informativa estan molt focalitzats als grans temes d’interès nacional derivats del resultat del referèndum, de l’aplicació del 155 i de l’empresonament i l’exili dels membres del Govern de Catalunya. Tot i això, la que ve, pot ser una legislatura llarga, una legislatura en què, més enllà del procés nacional, caldrà governar el país i, en el nostre cas, caldrà arremangar-nos –i molt– per fer polítiques a l’Ebre.

Roger Heredia, president de l'Associació del Banc d’ADN i familiars de desapareguts de la Guerra Civil

La desmemòria del “bloc del 155”

La setmana que fa justament un mes de l’aplicació de l’il·legal i il·legítim article 155, contrari tant a la Constitució Espanyola com a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, diversos mitjans de comunicació informaven que la Moncloa, no només ha intervingut les nostres institucions sinó que també tenia la intenció de paralitzar el pla d’obertura de fosses i el projecte d’identificació genètica de desapareguts de la Guerra Civil de la Generalitat.

Irene Fornós, candidata al Parlament de Catalunya

Fem república, fem Terres de l’Ebre

Irene Fornós

Vivim un moment excepcional, com ens ha demostrat la realitat d'un Govern espanyol encara encastat en les maneres de fer d'un Estat autoritari. El passat 1 d’octubre, molts ens vam adonar que la democràcia en què ens pensàvem que vivíem era un miratge. Ens havíem cregut una suposada transició democràtica, però hem vist que al seu darrere amagava encara unes estructures pròpies d'una altra època.

Miquel Aubà, senador d'Esquerra Republicana de Catalunya

El Castor, un fracàs sense responsables?

Fa pocs dies es feia públic l’informe del Massachusetts Institute of Technology (MIT) on s’explicava que hi havia una relació clara entre l’activitat del magatzem de gas submarí Castor i el miler de terratrèmols que es van produir davant la costa d’Alcanar i Vinaròs. Aquesta relació, que havia estat denunciada amb anterioritat per la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia, i apuntada en informes d’organismes com el Instituto Geológico y Minero de España, i el Instituto Geográfico Nacional, havia estat negada sistemàticament durant anys pels responsables polítics i els de l’empresa concessionària del Castor.

Alfons Montserrat, alcalde d’Alcanar i president de la Federació de l’Ebre d’Esquerra

Florentino no tremola

El 2 d’agost de 2007, quan el govern del PSOE va publicar al BOE el projecte de construcció d’un magatzem de gas davant les costes d’Alcanar i Vinaròs, ningú era conscient del ruïnós que seria aquell negoci. Bé, potser l’únic que va saber veure’n l’oportunitat va ser Florentino Pérez, acostumat des de la llotja del Bernabéu a tancar projectes a cop de BOE gràcies als governs amics.

Miquel Aubà, senador d'Esquerra Republicana de Catalunya

La maledicció dels Pressupostos de l'Estat

Miquel Aubà

En veure als Pressupostos Generals de l’Estat la inversió de prop de 21 milions d’euros prevista pel Govern del PP a les Terres de l’Ebre per a aquest 2017, el primer que vaig pensar és que l’escarni que ens apliquen des de fa anys s’ha acabat convertint en una autèntica maledicció. Estem condemnats que des dels governs de Madrid se’ns anunciïn unes inversions ínfimes respecte a les necessitats que tenen les Terres de l’Ebre i que, a més, després, gran part del que s’anuncia no s’inverteix.

Alfons Montserrat, president de la Federació de l'Ebre d'Esquerra

Uns pressupostos de vergonya

La previsió d’inversió prevista aquest 2017 pel Govern del PP a les Terres de l’Ebre, segons el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat, és de gairebé 21 milions d’euros, lluny dels 64 milions de l’any 2016.  El 86 % de la inversió per a l’any 2016 es va destinar a la descontaminació de l’embassament de Flix, i ara, per al 2017, és del 75 %. Aquestes obres han estat finançades en un 80 % amb fons europeus, per la qual cosa van haver de complir un calendari d’execució per no perdre l’ajuda.