El Prat

ERC porta a debat plenari la moció de Ni un Pam de Terra per frenar la urbanització de l'ARE SUD 2

El grup municipal d’ERC a l’Ajuntament del Prat de Llobregat ha donat suport a la moció presentada per la plataforma ciutadana Ni un Pam de Terra que rebutja la urbanització pendent de l’ARE de l’Eixample Sud de la ciutat. Aquesta zona de la ciutat encara manté activitat agrícola i està situada al límit de les zones naturals protegides del Delta del Llobregat. L’equip de govern, format per El Prat en Comú i el PSC, ha rebutjat aquesta moció, com també ho ha fet Podemos. ERC seguirà treballant per evitar les agressions urbanístiques al nostre territori.

Per què volem frenar la urbanització de l’ARE Eixample Sud?

• Per tal de no afegir més pressió als nostres espais naturals, ja prou malmesos pel desviament del riu Llobregat, la pressió urbanística i l’activitat de l’aeroport i el port. De fet, en les darreres dècades hem perdut aproximadament 1000 hectàrees de zona agrícola i 500 més de zones humides.
  • Per protegir certes espècies d’aus i la biodiversitat del territori. Tot aquest sector, especialment la zona de l’ARE que ara és conreada, acull a determinades espècies incloses a l’Annex I de la Directiva d’Aus de la IBA (unes àrees que requeririen d’especial protecció degut a l’existència d’aus i una important biodiversitat segons l’associació científica International Birdslife)
  • Aquest projecte d’urbanització el considerem desfasat. El context ambiental en el qual ens trobem ara té poc a veure amb quan aquest ARE es va aprovar, fa més de 10 anys. El mateix Ple de l’Ajuntament del Prat així ho ha reconegut aprovant una Declaració d’Emergència Climàtica recentment.
  • Per seguir garantint zones d’esbarjo en entorns naturals a la ciutadania del Prat, tal i com gaudeixen ara mateix. Això és especialment útil en temps de pandèmia i de confinaments perimetrals. Volem que la gent pugui seguir gaudint d’aquests espais naturals tant propers.
És per això que el grup municipal d’ERC rebutja el projecte que es vol desenvolupar a la zona i encoratgem a l’equip de govern a fer un altre estudi d’impacte ambiental abans d’executar cap obra. En aquest sentit, demanem a l’Ajuntament que ho aturi tot fins que la Generalitat de Catalunya no aprovi el Pla especial de gestió d’espais naturals i l’ampliació de la Xarxa Natura 2000 i les reserves naturals.

Denúncia que passa de fase d’investigació a fase d’infracció

El grup d’ERC al Parlament de Catalunya ha informat que una denúncia a instàncies europees de l’associació ecologista Depana podria passar, d’aquí poc, de fase d’investigació a fase d’infracció, obligant a la Generalitat a no permetre que es faci res en tot aquest espai fins que no s’aprovi aquest Pla especial de gestió d’espais naturals. Un pla que les institucions europees obliguen que tingui en consideració totes les zones IBA, com la que afecta aquest projecte urbanístic, unes àrees que requeririen d’especial protecció degut a l’existència d’aus i una important biodiversitat segons l’associació científica International Birdlife International.

Solucions alternatives a la manca d’habitatge al Prat

ERC del Prat és conscient de la necessitat d’habitatge assequible a la nostra ciutat. De fet, no només el Prat, sinó arreu del país. Creiem, però, que es pot apostar per ampliar el parc d’habitatge  sense necessitat d’urbanitzar els nostres espais naturals i agrícoles, dins el mateix nucli urbà.
Hi ha alternatives viables, i caldria explorar-les abans de seguir posant pressió a les zones naturals de la ciutat. De fet, hi ha propostes com la llei 16/2017, d’1 d’agost, del Canvi Climàtic, en el seu article 27.1, estableix que les mesures que s’adoptin en matèria d’urbanisme i d’habitatge han d’anar encaminades a un canvi de model urbanístic, que prioritzi la rehabilitació del parc d’habitatges, entre d’altres coses. El grup d’ERC aposta per exprimir al màxim aspectes com aquests abans d’urbanitzar espais agrícoles i naturals.

El Prat de Llobregat, 14 de gener de 2021