Esplugues de Llobregat

Totes les notícies

ERC Esplugues aprova la llista electoral

Després de molts mesos de feina, l'assemblea local d'Esquerra Republicana d'Esplugues de Llobregat va aprovar finalment, el divendres 12 d'abril, la llista electoral amb què es presentarà a les eleccions municipals del 26 de maig de 2019. En aquesta ocasió, els republicans han elaborat una llista molt més llarga del que es demana estrictament. De fet, per a una ciutat de la mida d'Esplugues només fan falta 21 persones per a poder-se presentar a les eleccions, que corresponen als 21 regidors que té el consistori. Però des d'Esquerra Republicana s'ha cregut que valia la pena fer un esforç per incorporar el màxim de gent possible i així representar d'una manera més fidel la realitat social i humana de la nostra ciutat. És per això que es presenta una llista amb 30 persones, 15 dones i 15 homes, de tipus cremallera, de gent molt diversa, alguns nascuts a Esplugues i d'altres amb origens molt diversos, amb diferents accents i llengües, i de molta varietat d'ocupacions professionals. Aquesta llista també representa un esforç d'obertura del partit cap a la societat, ja que d'aquestes 30 persones, n'hi ha 12 que no són militants d'ERC, començant per l'actual regidora i número 2 de la llista, Herminia Villena. I també s'ha comptat amb persones que no fa pas massa temps militaven activament en d'altres espais polítics, alguns de manera notòria, i que ara han volgut fer un pas endavant amb ERC per bastir junts un projecte guanyador. També s'ha fet un esforç per rejovenir la proposta política, incorporant una companya de només 18 anys acabats de fer, que es presenta al número 8, i que és militant de Jovent Republicà, l'organització juvenil que torna a tenir estructura estable a Esplugues després d'uns anys d'absència. Pel que fa al repartiment territorial, s'ha intentat que a la llista hi hagi presència de veïns i veïnes de tots els barris més poblats d'Esplugues. Per això s'han incorporat 8 persones de la Plana, 6 del barri Centre, 6 del Gall, 5 de Can Vidalet, 3 de Can Clota i 2 de la Montesa.

D'esquerra a dreta: Oriol Torras, Herminia Villena, Joan Tardà, Jordi Figueras i Jenn Díaz.

Hermínia Villena, presentada com a número 2 de la llista d’Esquerra Republicana a Esplugues

El regidor i cap de llista, Oriol Torras, la diputada al Parlament Jenn Díaz, i el diputat al Congrés Joan Tardà van acompanyar la candidata en la seva presentació, que va tenir lloc al seu barri, Can Vidalet. Hermínia Villena va ser presentada aquest dissabte com a número 2 de la candidatura d’Esquerra a Esplugues de Llobregat al seu barri, Can Vidalet, davant d’un parell de centenars de persones. Villena va recordar la seva trajectòria laboral i personal al barri, la seva feina coma a pediatra del barri durant més de trenta anys. També va glossar les experiències que ha acumulat al llarg dels darrers quatre anys de mandat i la feina que fan les entitats del barri, així com les necessitats que tenen Can Vidalet i Esplugues. “Aquest és un govern de moltes paraules i projectes, però de pocs fets”, va dir Villena referint-se a l’actual consistori. La  candidata va expressar el seu amor pel barri i el seu compromís d’oferir i treball per millorar la vida de les persones. Va expressar la seva preocupació pels infants i joves, per “aquells que no acaben l’ESO i després van desvagats i sense esperança”, pels “fills de dones soles treballadores que van amb la clau de casa penjada al coll”. També va expressar la seva preocupació per la gent gran del barri i les seves necessitats, com la residència de gent gran. Va fer esment als preus de l'habitatge, que foragiten el jovent. Villena també va advertir sobre la presència a barris com el de Can Vidalet d’una “dreta que fa veure que ens entén, però que són els hereus d’aquells que ens van fer marxar de la nostra terra d’origen; una dreta de poc tarannà democràtic que atia la por a la inseguretat ciutadana”. Joan Tardà va presentar Villena tot recordant els valors republicans i que “el republicanisme té el compromís de construir una societat més justa, en una democràcia d’excel·lència, directa, participativa i no supeditada als poders financers”, referint-se als 42.

Oriol Torras: “a l’ajuntament actual li falta sensibilitat i empatia”

La Senadora Mirella Cortès i la veïna d’Esplugues, Neus Oró, van presentar Oriol Torras com a alcaldable d’Esquerra a Esplugues en un acte als jardins de Can Tinturé. Oriol Torras va recordar que fa quatre anys va ser Oriol Junqueras qui el va presentar, i que ningú no s’hauria imaginat que ara caldria visitar-lo a la presó. El candidat republicà va fer un repàs a la feina feta pel grup municipal durant la legislatura, i va criticar la inacció de l’actual equip de govern amb moltes de les iniciatives proposades, que acaben en un calaix sistemàticament. Va acabar demanant el suport de la gent, tot recordant que “som republicans; la República no va només de treure el rei, sinó de xopar la societat de valors i d’equitat, i això ha de començar pels pobles i ciutats”. La Senadora Mirella Cortès, ex-alcaldessa de Sallent, va recordar que la República de 1931 va arribar després d’una gran victòria republicana en unes eleccions municipals. Així mateix, va animar la gent a mobilitzar-se per votar a les eleccions espanyoles. “L’Oriol serà un gran alcalde d’Esplugues”, va reblar al final del seu discurs. Neus Oró, una veïna d’Esplugues coneguda pel seu activisme des dels temps de la plataforma que reclamava l’arribada del metro a finals dels anys setanta i inicis dels vuitanta, va glossar la figura de Torras, de qui va destacar el caràcter dialogant i respectuós amb tothom. Oriol Torras, de 42 anys, és professor de català d’adults i músic. Repeteix com a cap de llista, després dels bons resultats el 2015 i d’una legislatura com a regidor.

Jenn Díaz anirà a la llista d'Esplugues a les municipals

L’escriptora i diputada al Parlament de Catalunya s’afegeix a la llista i dona suport a la candidatura republicana pels vincles que manté amb la ciutat. Jenn Díaz, escriptora i diputada al Parlament de Catalunya per Esquerra Republicana formarà part de la llista d’aquest partit a Esplugues de Llobregat a les eleccions municipals del proper mes de maig. Díaz té un vincle especial amb la ciutat d’Esplugues, on havia residit i on sovint se la pot veure en entorns escolars i esportius, a causa de vincles familiars. Jenn Díaz va aparèixer en el panorama literari el 2011, amb la novel·la Belfondo, amb només 22 anys. En castellà, ha publicat El duelo y la fiesta, Mujer sin hijo i Es un decir entre 2012 i 2014. El 2015 fa el seu debut literari en català, amb Mare i filla, seguit de Vida familiar el 2016. El novembre de 2017 es fa anunciar que ocuparia el número 8 per Barcelona a les eleccions al Parlament de Catalunya del 21D, i va ser escollida diputada. Ha destacat pel seu compromís republicà i feminista, i darrerament ha estat aplaudida transversalment per la seva intervenció al Parlament, fent públic que és supervivent a la violència masclista. La llista d’Esquerra Republicana de Catalunya anirà encapçalada per Oriol Torras i Hermínia Villena, actuals regidors al consistori espluguí, i serà una llista cremallera paritària.

Jornada de treball per preparar el programa electoral

La Secció Local d'Esquerra Republicana d'Esplugues de Llobregat es va reunir en un hotel de Castelldefels amb l'objectiu de fer una jornada de treball maratoniana per bastir les línies fonamentals del document que acabarà conformant el programa electoral que la formació republicana presentarà a les properes eleccions municipals el 26 de maig. A la tancada, que va tenir lloc el 12 i el 13 de gener, va reunir una vintena de militants, simptaitzants i amics, entre els dos dies, i es va desenvolupar en un ambient distès i còmode. En ser una jornada de 2 dies, va ser també una oportunitat de relació i convivència entre els diferents membres de la formació republicana, els quals van aprofitar també per conversar, gaudir de passejades davant del mar [com es pot apreciar a la fotografia] i fins i tot, alguns, allargar la gresca fins ben entrada la matinada. La Secció Local d'Esplugues celebra aquestes jornades de treball amb una periodicitat de 2 anys. Les dues anteriors van tenir lloc a la casa de la Plana, a Horta d'Avinyó (Bages) i al monestir de Montserrat.

Torras: "El PSC no necessita el nostre suport, ni el valora"

El grup municipal d'Esquerra Republicana no dona suport al pressupost de 2019 de l'Ajuntament d'Esplugues. La votació, que va tenir lloc al Ple municipal del passat dimcres 21 de novembre, es va tirar endavant amb el suport explícit del grup Canviem Esplugues i els regidors no adscrits, i l'abstenció de PP i PDeCAT.  El portaveu municipal, Oriol Torras, va afirmar que dos anys després de l'acord perssupostari de 2016 entre ERC i el PSC, el qual va portar els republicans a donar suport als pressupostos de l'any següent, "el més calent és a l’aigüera; a data d’avui, només se n’ha acomplert un -referint-se a la peatonalització de la plaça Santa Magdalena- i dels altres punts, alguns s’estan acabant, d’altres estan en procés de planificació, la comissió es va reunir un sol cop ja fa temps i no ha fet res, i d’altres punts no s’han ni començat". Es dona la circumstància que els punts que estan en un estat de compliment menys avançat corresponen a acords que no necessitaven cap partida pressupostària per tirar-se endavant i només feia falta voluntat política. Torras comentava també després del Ple que "entenem perfectament que el govern municipal tingui les seves prioritats polítiques i que aquestes no tenen perquè coincidir amb les prioritats del nostre grup municipal" però a la vegada apuntava que el fet que des del govern no es prioritzin els 6 acords de 2016 "és el signe inequívoc que, de fet, no necessiten el nostre suport, ni el valoren".  El 2015 Esquerra Republicana va encetar la legislatura d'Esplugues amb una abstenció. En aquella ocasió es va voler premiar el clima positiu de diàleg entre els grups municipals amb què s'havia començat el mandat i, per tant, amb aquella abstenció s'obria la porta a arribar acords per a l’any següent. El 2016 ERC votar que sí al pressupost a canvi del compromís del govern de portar a terme una llista de 6 punts que es van pactar conjuntament: la peatonalització de la Plaça Santa Magdalena, un projecte per atraure inversió per a Esplugues, la construcció d’un Casal d’Entitats, un pla estratègic i integral per al comerç local, explorar un projecte per a les Caves Maguerite i la creació d’una comissió per a la introducció de clàusules socials en la contractació pública.

Herminia Villena participa a la trobada de dones d'ERC

La regidora de Gent per Esplugues, Herminia Villena, conjutament amb la Secretària d'Organització d'ERC Esplugues, Isabel Almató, van participar en la primera Convenció de Dones electes que els republicans van celebrar ahir a Pineda de Mar. La trobada, que va aplegar alcaldesses, diputades, senadores i regidores, va servir en aquesta ocasió, per reivindicar que sense la igualtat real mai serem una república lliure, que les dones estan plenament capacitades, i que no es resignen a ser una quota sinó que hi son per decidir. En definitiva, que el futur també és de Totes. A més, també es van reivindicar les absències de Carme Forcadell i Dolors Bassa, que estan empresonades. La Secretària General del partit Marta Rovira, per la seva banda, que és exiliada a Ginebra, va participar a la trobada a través d'una videoconferència.  Aquesta trobada, que va estar encapçalada per la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, i la vicesecretària general de dones d’Esquerra Republicana, Mireia Mata, va comptar amb la participació de més de 100 dones electes del partit. Durant la trobada la consellera Jordà va destacar que Esquerra Republicana treballa per aconseguir l’objectiu de doblar la representació femenina als ajuntaments en les pròximes eleccions municipals. “Tenim el repte amb les llistes cremallera, de doblar el nombre de dones a les institucions per fer canvis reals”. Actualment, el partit republicà compta amb 50 alcaldesses, més de 800 regidores, una vuitantena de conselleres comarcals, 22 diputades i gairebé 350 secretàries locals, comarcals i regionals.

Torras: "els Drets Humans s’han de defensar sempre, també a casa nostra"

El portaveu d'Esquerra Republicana a l'Ajuntament d'Esplugues, Oriol Torras, va reivindicar els Drets Humans durant el darrer Ple Municipal, en què, precisament, el grup municipal del PSC, conjuntament amb la majoria de formacions del consistori, va entrar una moció de suport al projecte Ciutats Defensores dels Drets Humans. Es tractava d’una moció que s’aprova cada any a molts ajuntaments de la comarca i que ja feia anys que a Esplugues s’entrava com a declaració institucional, perquè tots els grups hi solien estar d’acord i no calia votar-la. Aquest any, però, tot i que també es va aprovar per una amplíssima majoria, la moció va generar certa controvèrsia. Torras va afirmar que "és evident que les situacions polítiques de Ruanda, Bahrain, Iran i Turquia són molt pitjors que la situació política de Catalunya, ara mateix"; però a la vegada es preguntava retòricament si "podem denunciar alegrement la vulneració de Drets Humans a l’estranger, obviant les vulneracions que tenim al costat de casa nostra". El comentari de Torras feia referència al punt 4 de la moció, el qual deia textualment que “condemnem la imposició de limitacions a les activitats dels defensors i defensores dels drets humans, i llur persecució per part de governs autoritaris. I exigim l’alliberament i retirada de càrrecs contra Victorie Ingabire Umuhoza, Abdulhadi Alkhawaja, Omid Kokabee i Ilham Tohti, defensors i defensores d’aquest projecte, que actualment estan empresonats o en llibertat provisional als seus països d’origen a causa del seu activisme”. "No us grinyola una mica aquest punt?" s'exclamava Oriol Torras; "¿us podeu fer una idea de com sona aquest punt 4 als membres d’un partit que tenim el President a la presó i la Secretària General exiliada a Ginebra? ¿Us podeu imaginar com sona aquest punt a les orelles dels pares, familiars i amics de l'Adri?". Per tot això, el portaveu republicà va sentenciar tot dient que "els Drets Humans s’han de defensar sempre, no només quan són vulnerats a Ruanda, Bahrain, Iran i Turquia -d’on són les persones citades al text de la moció-, sinó també quan són vulnerats aquí, a casa nostra; i en aquesta defensa nosaltres ens hi hem sentit molt sols.

Esplugues homenatja el President Companys

Per segon any consecutiu, la ciutat d'Esplugues va retre homenatge al President de la Generalitat Lluís Companys, el dia que es commemoràven 78 anys del seu afusellament a mans del règim franquista. Ho va fer amb un acte sobri i solemne, amb la presència institucional de l'alcaldessa, una majoria de regidors del consistori i molta ciutadania en general. Va ser un acte presentat per una priodista d'Esplugues Televisió, Seguidament, la Presidenta d l'Avenç, Marta Alarcón, va llegir un poema d'homenatge al president màrtir, després es va interpretar el Cant dels ocells (com se sol fer en aquestes ocasions) i després de les ofrenes es va cantar conjuntament el cant dels Segadors. La Secció Local d'ERC Esplugues (que durant molts anys va organitzar aquest acte en solitari) va participar activament d'aquest acte i hi va fer també la tradicional ofrena floral.