Esplugues de Llobregat

Posem cara a Esperança Martí, la primera regidora d'Esplugues

Esperança Martí i Panyella el 1961
Esperança Martí i Panyella és la primera dona a la història que va ocupar el càrrec de regidora a l'Ajuntament d'Esplugues, l'any 1936, però fins avui no en teníem cap imatge. La Fundació Josep Irla ha aconseguit trobar aquesta fotografia en la fitxa d'entrada d'Esperança Martí al Brasil l'any 1961 —25 anys després d'haver estat regidora a Esplugues, per tant.

Esperança Martí (Sant Joan Despí, 1884 – Rio de Janeiro, 1972) va ser militant d'Ateneu Català Republicà Federal —entitat adherida a ERC—, llista amb què es va presentar a les eleccions municipals d'Esplugues de 1934. Tot i que les municipals les guanyà el Casal Català de Centre per 9 vots —adscrit a la Lliga Catalana, amb Rossend Montaner com a cap de llista, que va ser elegit alcalde—, dos anys més tard els regidors del CCC van plegar després de la victòria del Front Popular. Rafael Sebastià Irla (ACRF-ERC),aleshores, va ser elegit alcalde, i Esperança Martí, regidora, esdevenint així la primera dona a ocupar aquest càrrec en la història d'Esplugues. Vuit mesos més tard, amb l'esclat de la Guerra Civil, es va reorganitzar el plenari i va abandonar el càrrec.

Esperança Martí era casada amb l'espluguí Baldiri Roldan i Galtés, amb qui va tenir una filla, Àngela, el 1910. El 1952 el seu gendre se'n va anar a treballar al Brasil; finalment, el 1961, Esperança Martí, ja vídua, també se n'hi va anar. L'any 2008 es va batejar amb el seu nom el carrer creat de nou entre els carrers Manuel de Falla i Tomás Bretón.

Podeu llegir-ne la biografia i la notícia senceres al web de l'enciclopèdia memoriaesquerra.cat de la Fundació Josep Irla.