Federació de Lleida

Totes les notícies

El president; Joan Talarn, acompanyat dels membres del Grup d'Esquerra Republicana de Catalunya a la Diputació de Lleida

Esquerra Republicana de Catalunya s’adhereix a la vaga general d’aquest divendres 18 d’octubre

Els càrrecs de la formació republicana a la Diputació de Lleida, als consells comarcals i als ajuntaments donen suport als sindicats que han organitzat l’aturada i s’uneixen a la manifestació unitària que tindrà lloc demà, a les 18 hores a la Plaça de Ricard Vinyes   Les Federacions Regionals de Lleida i de l’Alt Pirineu i la Federació Comarcal del Solsonès d’Esquerra Republicana de Lleida s’adhereixen a la Vaga General organitzada per divendres 18 d’octubre. Amb aquesta adhesió els republicans volen mostrar el seu rebuig a la sentència del Procés i alhora reivindicar els drets i les llibertats laborals, socials i polítics de la ciutadania del territori. Per aquesta raó, fan una crida a la mobilització pacífica i animen a tothom a participar a la manifestació unitària que tindrà lloc el demà a les sis de la tarda, a la Plaça de Ricard Vinyes.   Joan Talarn, president de la Diputació i alcalde de Bellvís, considera que aquesta vaga general no sols ha de servir per reivindicar els drets i llibertats de tota la ciutadania, també per reclamar la llibertat dels presos i preses polítics catalans.   ‘Amb aquesta sentència als nostres companys i companyes, l’estat espanyol ha tornat a demostrar que per sobre de les llibertats del poble de Catalunya, la democràcia i el dret a decidir de les persones, prevalen la injustícia i la repressió. Per tant demà, tots els diputats i diputades d’Esquerra ens unirem a la vaga general, per demostrar, també des del carrer i de manera unitària i pacífica, que no ens aturaran per molt que ens amenacin i ens condemnin injustament’, ha assegurat el Talarn que, també ha anunciat que demà s’unirà a les Marxes per la Llibertat en el seu trajecte de Martorell a Barcelona   Alcaldes i alcaldesses, regidors i regidores i consellers i conselleres comarcals d’arreu de la demarcació, també donaran suport a la Vaga General de demà. Així doncs, en alguns municipis com Tàrrega, Bellcaire d’Urgell o Puigverd de Lleida, els consistoris romandran oberts amb serveis mínims.

Bernat Solé amb els diputats provincials Mercè Carulla i Carles Gibert i l'alcalde de Bellpuig Jordi Estiarte

Bernat Solé: ‘Tenim dret a sentir tristesa i a donar moltes explicacions, però un cop fet, posem-nos a treballar plegats per a tirar el país endavant i guanyem per Catalunya’

L’alcalde d’Agramunt, diputat i portaveu adjunt del Grup Republicà al Parlament de Catalunya, Bernat Solé, ha participat en la jornada d’avui, des de Tàrrega, a les Marxes per la Llibertat, organitzades per Òmnium Cultural i l’Assemblea Nacional Catalana. Juntament amb ell, també han pres part de la iniciativa les candidates al Senat i al Congrés, Sara Bailac i Inés Granollers, els diputat i diputades provincials, Estefania Rufach, Mercè Carulla i Carles Gibert, un gran nombre de càrrecs electes del món municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya i l'Honorable consellera de Salut, Alba Vergés.   El republicà ha volgut animar a tots els companys i companyes republicans que en aquestes darreres s’han mobilitzat ‘per fer evident aquesta repressió a la qual estem sotmesos des de fa molts mesos’, alhora que ha afirmat que ‘l’hora és greu i el país està tocat de mort i quan el país està tocat de mort, Esquerra Republicana està tocada de mort perquè sempre hi hem estat’.   Així doncs, segons ha manifestat Solé la reacció davant d’aquesta sentència ha de tenir tres fases o reptes ben diferenciats. Així doncs, en la inicial ‘hem d’estar tristos; hem de deixar anar les nostres emocions -que no ens sàpiga greu abraçar-nos i plorar perquè és necessari i útil; hem de consolar als companys i companyes als quals els costa passar aquests moments i hem de ser al seu costat’.   Un cop superada aquesta fase, continua el diputat al Parlament, caldrà començar amb les explicacions i tal com relata ‘haurem d’explicar a tothom que les nostres llibertats estan totalment eliminades; que, en aquests moments, tenim un Parlament on no es pot parlar de tot; que tenim alcaldes i alcaldesses imputats; que tenim persones a la presó i que tenim un país sencer que quan vol sortir a manifestar-se se l’acusa de sedició’. De la mateixa manera, segons el republicà també caldrà que el poble de Catalunya s’expliqui que ‘aquells objectius que voldríem a curt termini necessitarem un temps per assolir-los, però que segur que aquest temps ens portarà a la victòria’.

Moment de l'ofrena floral al Monument del President Màrtir a la seva localitat natal del Tarròs.

Carolina Telechea: ‘Estic plenament convençuda de què amb la reivindicació sostinguda i pacífica dels nostres objectius assolirem la victòria final i la independència de Catalunya’

Marta Vilalta qualifica la sentència del Tribunal Suprem d'ahir de 'venjança cap a aquells i aquelles que únicament van voler complir amb el mandat democràtic de tots i totes' La diputada al Congrés, Carolina Telechea, acompanyada de la secretaria general adjunta i portaveu nacional d’Esquerra Republicana Marta Vilalta, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, el diputat al Parlament de Catalunya i portaveu adjunt del Grup Republicà, Bernat Solé i les candidates a diputada a Corts Generals, Inés Granollers, i a senadora, Sara Bailac, han estat els conductors de l’acte d’homenatge de la formació republicana al president Lluís Companys amb motiu del 79è aniversari del seu assassinat, al Monument del President Màrtir del Tarròs.   L’acte ha estat marcat per tota l’actualitat relativa a la sentència dictada ahir pel Tribunal Suprem que castiga amb llargues condemnes els presos polítics pels fets de la tardor de 2017, malgrat la qual Comes s’ha mostrat esperançat i confiat en que ‘al final el poble de Catalunya assolirem el nostre desig d’independència, per que mai cap col·lectiu de persones ha esmerçat tants esforços com ho hem fet els catalans per a ser lliures’.   També en aquesta línia, Granollers ha volgut remarcar que ‘avui, malauradament, estem repetint la història que li va tocar viure al president Companys, amb persones preses, represaliades i exiliades per voler expressar els seus valors republicans i democràtics’. Mentre que Bailac, ha volgut asseverar que es fa inevitable fer un paral·lelisme tenint en compte ‘la repressió que vivim ara mateix amb una sentència que és una venjança cap a Calalunya i de la repressió que també pateix el nostre partit que, una vegada més, s’ha volgut escapçar i silenciar’.   Per la seva part, el Joan Talarn, ha volgut destacar ‘la determinació de les dones d’Esquerra Republicana com la Carme Forcadell, la Dolors Bassa, la Marta Rovira o la Meritxell Serret per les que tornarem a lluitar, tornarem a sofrir, però també tornarem a vèncer’.

Fornells: ‘En el marc d’una societat cada cop més envellida, hem d’aprofitar tot el potencial de la tecnologia per donar una major qualitat de vida a les persones grans’.

La diputada i presidenta de la comissió de Treball, Afers Socials i Famílies al Parlament de Catalunya i alcaldessa de Vilanova de l’Aguda, Montserrat Fornells, ha participat avui a la conferència de l’EPTA (Assesorament Parlamentari Europeu sobre Tecnologia) que s’ha dut a  terme a la seu del Parlament suec a Estocolm.   Fornells, que ha intervingut com a representant del Parlament de Catalunya en la conferència Tecnologies en l’atenció de la gent gran, hi ha pogut explicar el gran esforç que s’està fent des de Catalunya ‘per incorporar les noves tecnologies als nostres serveis sanitaris amb l’objectiu d’augmentar la seguretat i l’autonomia de la gent gran, desenvolupant alguns  projectes que han estat inclosos en la recopilació dels 25 projectes més influents de la Comissió Europea’.   En aquest sentit, ha esmentat el desenvolupament d’un sistema basat en sensors de gas i intel·ligència artificial per tenir cura de la gent gran que és capaç de detectar situacions de risc, com ara el gas, la mala ventilació o l’aliment malmès o un prototip de mitjó intel·ligent que supervisa el moviment mentre es camina, amb l'objectiu de comprovar l'equilibri i ajudar a prevenir caigudes.   Per la diputada del grup Republicà aquestes dues solucions són interessants, ja que ‘mostren l’abast diferent dels projectes en proporcionar micro-solucions que tractin un problema específic, com el mitjó que ajuda a prevenir caigudes o proporcionar sistemes de control global que puguin alertar de problemes més amplis’. Alhora que ha afegit que ‘parlem del potencial d’utilitzar la tecnologia per donar una major qualitat de vida a les persones grans, en una societat cada cop més envellida’.   ‘Però, estarà àmpliament disponible o beneficiarà desproporcionadament una elit de la població? Quin serà l’impacte ambiental d’aquestes solucions, contribuirà a un futur més sostenible o continuarà carregant a les generacions més joves? Continuem treballant-hi’, ha conclòs Montserrat Fornells.

El diputat d'Esquerra Republicana a Alcarràs l'1 d'octubre de 2017

Eritja: ‘Fa dos anys, Catalunya va protagonitzar un exercici de sobirania popular, de desobediència civil, de solidaritat i de cohesió ciutadana que va ser totalment exemplar’

El republicà recrimina a l’estat espanyol l’ús de la repressió i la violència després de la jornada refrendària de l'1 d'octubre de 2017 i demana diàleg   L’encara diputat i membre de la Diputació Permanent del Congrés espanyol, Xavier Eritja, ha volgut recordar avui a les xarxes socials el segon aniversari del referèndum d’autodeterminació de 1 d’octubre, com una jornada en la qual ‘tots vam viure una amalgama d’emocions molt contrastades que anaven des de la por, a la il·lusió o la solidaritat per fer plegats un gran exercici de sobirania popular i un gran exercici de desobediència civil i donar una imatge de gran cohesió de la ciutadania que va ser exemplar’   El polític d’Esquerra Republicana de Catalunya no ha volgut deixar d’expressar el seu desgrat per la resposta d’aquell dia de l’estat espanyol ‘que, lluny d’actuar entrant en un diàleg i d’arribar a uns acords dins el marc democràtic, el que va fer es emprar una repressió i una violència institucional contra l’independentisme català que encara avui estem patint’.   Eritja no ha pogut evitar recordar la seva experiència davant les càrregues policials de la jornada del Referèndum de l’1 d’octubre del 2017 i s’ha emocionat a l’explicar que ‘vam saber que la Guàrdia Civil havia fet una càrrega a Soses i que anaven cap a Alcarràs i vaig acudir-hi per tal de donar suport a l’alcalde, els regidors i molts veïns i veïnes que van fer un front per a evitar que entressin a l’Ajuntament; quan totes les vies de negociació semblaven esgotades se’m va ocórrer que una manera d’ajudar era fer ús del meu dret d’aforat, per evitar una intervenció policia que podia haver tingut una repercussió molt més gran’.   ‘El nou repte de l’independentisme ha de ser aprofitar aquesta nova campanya de les Eleccions Generals a Corts Espanyoles per a ser més forts a Madrid i fer que la governabilitat de l’estat depengui totalment dels nostres vots.

Eritja i Bailac aquesta setmana a la Fira de Sant Miquel de Lleida

Els republicans Xavier Eritja i Sara Bailac repetiran com a primers candidats al Congrés i al Senat per Lleida a les eleccions a Corts Generals del proper 10N

Els presos polítics Oriol Junqueras i Raül Romeva tornaran a encapçalar les dues candidatures de la demarcació de Barcelona   Tal i com ha ratificat avui el Consell Nacional d’Esquerra Republicana de Catalunya, Xavier Eritja, encara actual diputat com a membre de la diputació permanent del Congrés, repetirà com a primer candidat a la cambra baixa de les Corts Espanyoles; mentre que Sara Bailac encapçalarà la llista al Senat en les eleccions convocades per al proper 10 de novembre.   Els candidats i candidates de les Federacions Regionals de Lleida i de l’Alt Pirineu i Aran, i per la federació comarcal del Solsonés han estat els mateixos que ja es van presentar a la mateixa contesa electoral del passat 28 d’abril. Així doncs, l’exdiputada Inés Granollers, Núria Juangran i Sergi Parramon acaben de configurar la llista d’electes al Congrés. Pel que fa al Senat la resta de titulars a les llistes seran els també exsenadors Miquel Caminal i Xavier Castellana.   El màxim òrgan directiu del partit republicà també ha acordat que les llistes de la demarcació de Barcelona tornin a estar encapçades per Oriol Junqueras, Gabriel Rufián i Carolina Telechea al Congrés i Raül Romeva, al Senat. La decicisió s’ha pres només uns dies després de que els propis Junqueras i Romeva es mostressin disposats a tornar a encapçalar les llistes, els republicans han ratificat l’aposta. La diputada Montse Bassa tornarà a ser la cap de llista per Girona, alhora que Jordi Salvador ho serà per Tarragona. Un dels pocs canvis en les llistes d'Esquerra Republicana és al número 6 per Barcelona, ocupada en les passades eleccions per l’ara diputat Gerard Gómez del Moral que ha decidit no repetir per motius personals i el seu lloc l’ocuparà Pilar Vallugera.   Les candidatures de la formació republicana continuaran essent paritàries, tant al Congrés com al Senat, en totes les demarcacions.

Caminal i Bailac a la concentració de protesta davant de la seu d'ENDESA a Madrid

Bailac: ‘ENDESA vol augmentar els seus beneficis a costa dels drets socials dels seus treballadors jubilats, mentre continua subministrant la llum més cara d’Europa’

Els senadors Sara Bailac i Miquel Caminal participen a la concentració de protesta dels jubilats i jubilades de la companyia hidroelèctrica Els fins ara senadors per Lleida del grup d'Esquerra Republicana-EH Bildu, Sara Bailac i Miquel Caminal, han acompanyat avui els jubilats d'ENDESA en la concentració de protesta que han fet davant la seu de l'empresa a Madrid, per mostrar el seu suport a les persones afectades davant el que, Bailac ha considerat ‘una clara vulneració per part d'ENDESA dels drets dels treballadors jubilats’.   Per la fins ara senadora, ‘la negociació del nou conveni col·lectiu no ha de comportar la pèrdua de drets adquirits per part dels treballadors ja jubilats, ni pels seus cònjuges" i ha valorat que amb aquesta actuació unilateral ‘l'èlectrica vol augmentar els seus beneficis a costa dels drets socials dels seus treballadors jubilats, mentre fem front a la llum més cara d'Europa i als incompliments en matèria de pobresa energètic’.   Per la seva part, Caminal ha fet costat també al centenar de persones afectades de Lleida, el Pirineu i l'Aran que s'han desplaçat fins la capital espanyola i ha recordat que ‘les instal·lacions hidroelèctriques i les línies elèctriques tenen un fort impacte al Pirineu i, per contra, generen pocs llocs de treball’.   Actualment, la direcció d'empresa d'ENDESA ha comunicat de manera unilateral que deixa de fer-se càrrec de les bonificacions de la tarifa elèctrica, així com la resta dels beneficis socials que els jubilats han estat gaudint durant dècades com a retribució en espècie. Es tracta d'un dret social compromès entre empresa i treballadors que es mantenia de per vida tant pel treballador com pel seu cònjuge. Aquesta eliminació unilateral dels beneficis socials, que ha estat portada als tribunals, afecta unes 9.000 persones a tot Catalunya entre treballadors jubilats, prejubilats, cònjuges i orfes, unes 500 de les quals al Pirineu.   ‘Si en lloc d'aquestes retribucions en espècie s'haguessin apujat els sous, aquests treballadors, ja jubilats, haurien tingut salaris més alts durant anys i també haurien cotitzat més, i ara ningú no ho discutiria’, ha recordat Bailac.

El Grup d’Esquerra Republicana a la Diputació de Lleida es reuneix amb els seus càrrecs electes municipalistes a Coll de Nargó

El Grup d’Esquerra Republicana de Catalunya a la Diputació de Lleida està realitzant una sèrie de trobades amb tots els alcaldes i alcaldesses i els regidors –tant a govern com a l’oposició- d’arreu de la demarcació de Lleida, per donar a conèixer els seus diputats i diputades per a l’actual legislatura, les àrees de govern que duu cadascun d’ell, la situació actual de la Diputació i informar dels nous objectius i maneres que volen ser radicalment diferents del que hi havia fins ara.   En aquesta ocasió, la comitiva republicana, encapçalada pel president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha visitat la localitat de Coll de Nargó on s’ha reunit amb un bon nombre  càrrecs electes republicans. La reunió ha comptat amb la presència de gairebé tots els diputats i diputats i diputades provincials, el diputat al Parlament de Catalunya i president regional, Francesc Viaplana, i la delegada del Govern a la vegueria del Pirineu, Rosa Amorós.   Aquestes trobades, que es duen a terme de manera coordinada amb les federacions regionals de Lleida, de l’Alt Pirineu i Aran i la federació comarcal del Solsonès d’Esquerra Republicana de Catalunya, es van iniciar la setmana passada al municipi d’Agramunt i s’aniran produint de manera periòdica al llarg l’actual legislatura per tal d’apropar i explicar la feina feta pel Grup republicà a l’organisme provincial arreu del territori.

Sara Bailac i Xavier Castellana en el decurs de la roda de premsa

Sara Bailac: ‘La resposta del govern espanyol davant l’elevada sinistralitat al tram lleidatà de l’A2 és molt lenta i s’ha demostrat totalment insuficient’

Per la seva part, el també senador Xavier Castellana assegura que la situació de deixadesa de l’autovia no és justificada per la situació d’interinitat actual.   Els diputats i senadors d’Esquerra Republicana de Lleida han traslladat a les Corts espanyoles la preocupació per la sinistralitat de l’autovia A-2. És per aquest motiu, que la senadora lleidatana del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya - EH Bildu, Sara Bailac, ha demanat aquest matí al govern espanyol en funcions, a través d’una moció a la comissió de Foment del Senat, que presenti, en un termini màxim de quatre mesos, un calendari raonable d’execució de les obres de millora del ferm de l’A-2 en el seu pas per la plana de Lleida.   Bailac també ha denunciat que en els 85 quilòmetres d’aquesta via que recorren les comarques de Lleida ‘s’hi han registrat, en el període de gener a juny de 2019, més de 200 accidents, 5 d’ells mortals, fet que convertirà l’actual en el pitjor any de la darrera dècada amb una mitjana de 34 accidents al mes, més d’un cada dia’.   La senadora targarina, també ha lamentat que ‘la resposta del govern espanyol i, concretament del Ministeri de Foment, davant d’aquesta elevada sinistralitat en l’esmentada autovia és molt lenta i s’ha demostrat totalment insuficient’. Alhora que ha recordat que la seva formació ja va registrar a la cambra alta legislativa, a principis de juliol, un seguit de preguntes al govern en funcions ‘sobre el calendari d’obres i les previsions de manteniment de l’autovia per part del Ministeri de Foment, que encara no han estat contestades’.   A través de la moció, també es demana al govern de Pedro Sánchez que consensuï, amb les institucions i els agents socials del territori, un pla de millora de fluïdesa del trànsit i de la seguretat de l’A-2 al seu pas per les comarques lleidatanes.   Per la seva part el també senador d’Esquerra Republicana de Catalunya, Xavier Castellana, s’ha mostrat taxatiu davant algunes veus que afirmen que la culpa de la manca de inversions és deguda a la interinitat del govern espanyol en afirmar que ‘la situació de deixadesa d'aquesta infraestructura es remunta a l’endemà de la seva inauguració, ja fa més de 25 anys, i no és justificada per la situació d’interinitat actual’.