Federació de Lleida

Totes les notícies

Front comú d'Esquerra Republicana amb la pagesia per reivindicar preus justos al sector agrari

Jordà, Vilalta, Talarn i Pueyo encapçalen la delegació republicana a la manifestació de Lleida sota el lema 'Salvem la pagesia, defensem el món rural'   Esquerra Republicana s'ha sumat aquest divendres a la manifestació que, des de Lleida, reivindica preus justos per al sector agrari. Sota el lema 'Salvem la pagesia, defensem el món rural', els republicans han donat suport a les reivindicacions dels agricultors perquè ‘defensar la pagesia és defensar la vida i el país’, ha apuntat la secretària general adjunta d'Esquerra, Marta Vilalta, des de la plaça de Sant Joan.   Ho ha dit al costat de la delegació republicana que ha participat a la manifestació d'aquest divendres a Lleida, encapçalada per la consellera d'Agricultura, Teresa Jordà, que ha deixat clar també el seu compromís amb el sector i amb la reivindicació que aquest divendres ha fet sortir al carrer centenars de tractors en un clam per dignificar la pagesia.   ‘La crisi de la fruita dolça ha fet vessar el got: no pot ser que homes i dones que treballen cada dia amb dedicació percebin un preu per sota del cost de producció. Això no ho pot suportar ningú’, ha alertat la consellera d'Agricultura exigint a l'Estat que actualitzi la llei de la cadena alimentària i també posant el focus en una nova norma catalana que ja es treballa amb les organitzacions agràries. Jordà, que ha defensat les mesures a curt termini com una línia de crèdits per liquidar una temporada ‘ruïnosa’, s'ha fet seves les demandes del sector. ‘Sense el sector primari ens quedem sense territori’, ha sentenciat.   El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha reivindicat els pressupostos de l’ens en la lluita dels pagesos. ‘No podem fer una altra cosa que ser al vostre costat; són uns pressupostos pensats per arribar arreu’, ha afegit. També els del Govern que, entre d’altres mesures, incrementen els recursos per al món rural en 66,2 milions d’euros; destinen 24 milions d’euros al contracte global d’explotació per millorar la competitivitat i ampliar l’accés als ajuts, i augmenten les places d’agents rurals.

Eritja: ‘Calen una major transparència en la cadena de valor i preus de venda justos que permetin acabar amb la situació d’emergència que viu actualment el sector fructícola’

El diputat lleidatà de la coalició Esquerra Republicana de Catalunya –Sobiranistes, Xavier Eritja, ha formulat avui en el plenari del Congrés una interpel·lació urgent al ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació sobre la situació por la qual està passant el sector fructícola, alhora que li ha demanat preus de venda justos i un pla immediat per abordar una situació que ha qualificat ‘d’emergència per als fructicultors’.   Eritja s’ha referit, davant del titular del ministeri, Luis Planas, al sense sentit que és que el propietari d’una explotació agrària mitjana, ‘després de l’esforç i la inversió realitzats, no només no pugui viure de la seva feina, sinó que, a més, li surtin els números negatius i hagi de pagar per sobreviure’.   Eritja ha exigit al govern de l’estat espanyol la transposició pendent de la directiva europea relativa a les pràctiques comercials deslleials ‘que és molt necessària per a poder seguir la traçabilitat i reclamar una major transparència en la cadena de valor i la formulació de preus justos’.   De la mateixa manera, ha insistit en la necessitat d’aplicar ‘amb total immediatesa mesures urgents que tinguin efectes en el sector frutícola’. Entre les quals, el diputat republicà, ha plantejat la creació d’un nou pla d’arrancada d’arbres de fruita de pinyol que, com ha assegurat, ‘sí que ofereix resultats visibles que permeten revertir la tendència negativa que acumula pèrdues en el sector esmentat’.   ‘Fa falta, també, que les diferents administracions públiques abordin plantejaments a mig termini per tal que es duguin a terme actuacions que facin percebre realment que hi ha canvis immediats en el sector de la fruita de pinyol’, ha reblat el lleidatà.

Alcaldes, administracions i entitats impulsen la ‘Cabanera’ com a model de creixement sostenible, intel·ligent i vertebrador del territori

Identifiquen la recuperació d’aquest camí ramader que uneix el Pirineu amb la plana, com una oportunitat per posar en valor la cultura tradicional, el paisatge i la lluita contra el despoblament rural Aquest matí s’han reunit a l’ajuntament d’Àger alcaldes i representants de les diferents administracions, consells comarcals, Generalitat, Diputació i d’altres entitats, per posar fil a l’agulla a la recuperació de la ‘Cabanera’, el camí ramader que uneix el Pirineu Occidental amb la plana de Lleida, (Taüll – Linyola). Amb aquesta iniciativa, és vol posar en valor la cultura tradicional transhumant de la ramaderia extensiva, alhora que es potencien els recursos naturals del territori, la biodiversitat i el paisatge i l’oferta turística i rural dels municipis del territori. Àlex Mases, alcalde de Linyola, ajuntament impulsor d’aquesta iniciativa, explica que la ‘Cabanera’ és l’única ruta existent avui per avui que uneix Pirineu i plana i que implica a més de 20 municipis de la província. 'Es tracta de reconèixer aquesta ruta mil·lenària com a eix vertebrador d’un nou model de creixement intel·ligent i sostenible, que potencia els recursos dels quals ja disposem i que pren com a element dinamitzador el ric patrimoni natural, material i immaterial que envolta aquesta ruta' En aquest sentit, Mases considera que treballant conjuntament i de forma col·laborativa les diferents administracions locals i municipis que formen part d’aquest trajecte, es potencia la unitat del territori, es posa en valor les singularitats dels municipis de muntanya, és millora el paisatge i la neteja de boscos i a la vegada serveix com a eina per revertir el despoblament de les zones rurals.'“La trobada d’avui és per traslladar el projecte als més de 20 municipis pels quals té incidència la ‘Cabanera’ i valorar si entre tots, sumant les administracions, estem disposats a emprendre mesures conjuntes encaminades a garantir a les generacions actuals i futures dels nostres municipis un entorn econòmic, social i ambiental estable i un territori més sostenible, atractiu i habitable'.

Els diputats Xavier Eritja i Inés Granollers

El diputat lleidatà d’Esquerra Republicana, Xavier Eritja serà el president de la mesa de la comissió mixta entre Congres i Senat dedicada a l’Estudi dels Problemes de les Addiccions

Inés Granollers serà, també, vocal de la comissió de Peticions i portaveu a la comissió mixta del Tribunal de Cuentas   Tal i com ja es va fer el passat dimarts al Senat, després de la cerimònia de constitució de les Corts Generals a la qual no van assistir els grups independentistes, aquest divendres s’han començat a constituir les comissions legislatives i no legislatives del Congrés i durant la setmana vinent es constituiran les 7 comissions mixtes, que compten amb representació de les dues cambres espanyoles.   En aquesta XIV legislatura, el diputat lleidatà de la coalició Esquerra Republicana de Catalunya-Sobiranistes, Xavier Eritja serà el president d’una d’aquestes comissions mixtes Congrés – Senat, concretament de la dedicada a Estudi dels problemes de les addiccions; alhora que la seva companya, Inés Granollers, serà la portaveu de la comissió mixta del Tribunal de Cuentas.   De la mateixa manera, Eritja també serà portaveu de les comissions legislatives d’Agricultura, Pesca i Alimentació i de la de Transports, mobilitat i agenda urbana (antigament coneguda com a comissió de Foment). També serà membre adscrit de les comissions legislatives de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, de la de Pressupostos, la de Seguretat Vial i la de Sanitat i Consum i de les comissions no legislatives de Peticions i la de Reglament.   A part de les dues ja esmentades, Granollers serà també vocal de la comissió no legislativa de Peticions, portaveu de la comissió legislativa de Seguretat vial i mobilitat sostenible i formarà part també de les d’Agricultura, Pesca i Alimentació, de la d’Indústria, comerç i turisme i de la de Drets socials i polítiques integrals de la discapacitat.   D’altra banda. els senadors lleidatans Sara Bailac i Xavier Castellana també s’adscriuran, la setmana vinent, a la comissió mixta d’Estudi dels problemes de les Addiccions i a la de Seguretat Nacional, respectivament.

La diputada Montserrat Fornells interpel·la a la consellera d’Agricultura sobre les accions que es duen a terme per revertir la crisi de preus del sector de la fruita dolça

La diputada del Grup Republicà i alcaldessa de Vilanova de l’Aguda, Montserrat Fornells, ha formulat aquest matí, en el plenari del Parlament de Catalunya, una pregunta a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, sobre els reptes complexos de determinats sectors de la pagesia i, més concretament sobre les actuacions que ha dut a terme el Govern de la Generalitat en relació a la crisis de preus de la fruita dolça. La republicana, que ha qualificat de ‘molt complexa i força complicada’ la situació que pateix el sector de la fruita dolça en els darrers anys, també ha assegurat que ‘cal sumar esforços per revertir les liquidacions per sota els preus de cost que estan rebent els productors de la fruita dolça als que els compren la collita a 20 cèntims per quilo quan el cost de producció real és de 40 cèntims el quilo’.   De la mateixa manera, Fornells, també ha fet paleses en el Plenari les demandes de la plataforma en defensa de la fruita dolça com la de ‘garantir uns preus justos pels productors, fer campanyes de sensibilització, la sol·licitud d’ajudes o mesures fiscals i de promoció de la fruita dolça ja que, com ha lamentat ‘hi ha una disminució del consum de fruita dolça a les llars catalanes’.   La diputada lleidatana també ha afirmat que ‘el sector de la fruita és un sector estratègic de l’economia agroalimentària catalana i molt especialment de les Terres de Lleida i és un dels pilars de la seva internacionalització’. Alhora que ha destacat que el 82% de les prop de 50000 hectàrees de plantacions de fruita de Catalunya són a la demarcació de Lleida que és la zona de l’estat que més produeix i que un 80% de l’esmentada producció s’exporta a mercats estrangers.   ‘Aquest és un problema que ens interpel·la a totes i a tots, no només al sector agrari, sino a tot el nostre país, perquè és clau i és important per arrelar gent al territori i per frenar el problema del despoblament que els nostres pagesos i les nostres pageses puguin guanyar-se la vida dignament amb la feina que fan’, ha reblat Fornells.

La senadora Bailac i els senadors Caminal i Castellana seran portaveus de 14 de les comissions de la cambra alta legislativa de les Corts Generals Espanyoles

Després de la solemne sessió d’apertura de les Corts Generals Espanyoles d’ahir, en la jornada d’avui ja s’han començat a constituir totes les comissions amb les quals treballarà la cambra alta durant la seva XIV Legislatura, nomenant els senadors i senadores que en composaran les meses i els portaveus de cada un dels grups polítics en les mateixes. Finalment, doncs, els tres representants electes d’Esquerra Republicana de Catalunya – Sobiranistes per la demarcació de Lleida sumaran un total de catorze càrrecs de portaveus en les esmentades comissions.   Així doncs, la senadora Sara Bailac serà portaveu de la comissió de Drets Socials, de la comissió d’Igualtat i de la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (anomenada de Foment en anteriors legislatures); de portaveu adjunta a les comissions de Cooperació Internacional pel desenvolupament i a la General de les Comunitats Autònomes i també estarà adscrita a les de Pressupostos, de Sanitat i Consumi a la de Seguiment i avaluació de les estratègies en contra la violència de gènere.   Miquel Caminal, per la seva banda, serà el portaveu d’Esquerra Republicana de Catalunya a les comissions d’Assumptes econòmics i transformació digital i de Funció Pública; compartirà aquesta tasca a les de Justícia i de Polítiques integrals de discapacitat; formarà part de la de Treball, Inclusió, Seguretat Social i Migracions i serà vocal de la mesa de la Comissió General de les Comunitats Autònomes.   Pel que fa a Xavier Castellana, serà el portaveu de les comissions de Defensa i de la d’Interior; el co-portaveu de les de Ciència, Innovació i Universitats, de la de Despoblació i Repte Demogràfic i de la de Joventut i, alhora, s’integrarà també a les d’Educació i FP, la de Funció Pública i la de Transició ecològica.   La cambra baixa legislativa, per la seva banda, constituirà les seves comissions sectorials el proper divendres i durant la propera setmana també es preveu que es composin les comissions mixtes Congrés – Senat.

Esquerra Republicana de Catalunya no assisteix, un cop més, a la sessió presidida per Felip VI en no atorgar-li cap mena de legitimitat i signen un manifest conjunt amb Sobiranistes, JxCat, la CUP, Bildu i el BNG

Els Grups d'Esquerra Republicana de Catalunya al Congrés i al Senat no han assistit aquest dilluns a l’apertura solemne de la legislatura al Congrés dels Diputats, presidida pel rei Felip VI. Enguany, la formació ha signat el manifest “No tenim Rei. Democràcia, llibertat, repúbliques” juntament amb la resta de grups independentistes i sobiranistes que també plantaran el monarca: Sobiranistes, JxCat, CUP, EH Bildu i BNG. Els portaveus al Congrés de les diverses formacions sobiranistes han llegit el text en una compareixença conjunta en castellà, català, gallec i basc. Esquerra Republicana no considera el rei com un interlocutor vàlid, ni li atorga cap mena de legitimitat ni funció política. La formació recorda, a més, que Felip VI es va negar a rebre la presidenta del Parlament Carme Forcadell al gener del 2016, i denuncia el discurs del 3 d’octubre en què el monarca va avalar la repressió i els cops de porra contra els ciutadans i ciutadanes que volien votar al referèndum de l’1 d’octubre.

La nova Permanent Regional amb membres de l'Executiva Nacional d'Esquerra Republicana i el president sortint.

La Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya escull a Miquel Serra com a president i a Montserrat Fornells com a secretària general

Els prop de 200 militants que han assistit al Congrés de renovació dels càrrecs de l’Executiva Regional de la Federació de Lleida d’Esquerra Republicana que s’ha celebrat avui a la localitat de Sant Martí de Maldà han donat el seu suport, per pràctica unanimita, a la candidatura unitària encapçalada per Miquel Serra, com a president, i Montserrat Fornells com a secretària general.   Els dos candidats, que es rellevaran els càrrecs a partir de 2022, han presentat una llista, formada per dos militants de cada comarca de la demarcació de les sis comarques de la demarcació i dos més en representació de la secció local de Lleida pel seu volum de militant, totalment paritària com exigeixen els estatuts de la formació política aprovats el darrer 21 de desembre en un Congrés Nacional celebrat a Barcelona.   Més Ponent, més país, Sumem pel Territori és el nom d’aquest projecte polític que el mateix Serra ha qualificat de molt encertat ‘en un moment de país complicat en el qual és més necessari que mai, que unim esforços al nostre territori, per seguir enfortint el projecte municipal i conjuntament puguem ajudar a traçar un projecte polític per Ponent i pel país que ens porti a la República catalana’. Per la seva part, l’alcaldessa de Vilanova de l’Aguda i diputada al Parlament de Catalunya, Montserrat Fornells també s’ha manifestat en aquesta direcció a l’afirmar que ‘la nostra manera de portar les regnes de la Federació Regional d’Esquerra Republicana de Catalunya serà conjuntament, de forma participativa, transparent i republicana per poder avançar dia a dia avançarem’ alhora que ha demanat a la militància que ‘ens ajudeu a fer d’aquest projecte, el projecte de tot el nostre territori’.   L’actual Permanent Regional dels republicans substitueix l’encapçalada per l’alcalde de Torrelameu, Carles Comes, que ha estat al capdavant de la Federació Regional de Lleida des de l’any 2012.

La senadora d’Esquerra Republicana Sara Bailac demanarà a RENFE i a Adif que els nous trens d’alta velocitat de baix cost tinguin parada a la ciutat de Lleida

La senadora d’Esquerra Republicana de Catalunya, Sara Bailac ha sol·licitat una reunió amb els màxims responsables de RENFE i Adif per demanar explicacions sobre el fet que el nou servei AVE de baix cost no faci parada a la ciutat de Lleida. Després de conèixer que el nou servei, conegut com a AVLO, connectarà Barcelona i Madrid sense fer parada a la capital de les Terres de Ponent, la republicana ha considerat que es tracta ‘d’una mostra més que es prioritza la rendibilitat per sobre del servei públic’.    De la mateixa  manera, ha valorat que ‘davant l’emergència climàtica que vivim, cal una aposta ferma pel transport públic perquè la ciutadania tingui la possibilitat real de reduir l’ús del vehicle privat’. Alhora que ha afegit que, aquesta voluntat s’hauria de reflectir en ‘un increment de les freqüències dels serveis d’alta velocitat entre Lleida i Barcelona a preus més assequibles i en horaris més adequats’, demandes que Bailac traslladarà al la cambra alta de les Corts Espanyoles.   Bailac ha s’ha manifestat, també, en el sentit que ‘cal facilitar que un major nombre de ciutadans i ciutadanes de Lleida tinguin accés a l’alta velocitat, sense oblidar l’estat deficient del transport ferroviari de la xarxa convencional a les nostres comarques’. Fet que ha recolzat amb la dada que, mentre les inversions realitzades per l’Estat en les línies d’alta velocitat han suposat un 70% de la totalitat de les Inversions en el ferrocarril, el nombre de persones usuàries de l’alta velocitat suposen únicament un 8% del total.   En el decurs de les darreres setmanes, la senadora republicana s’ha reunit amb la plataforma de persones usuàries de l’Avant a Lleida, CCOO i UGT per conèixer les seves demandes sobre l’alta velocitat a Lleida per tal de traslladar-les al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.   L’esmentada reunió s’inclou en un ampli seguit d’actuacions i intervencions que els grups d’Esquerra Republicana al Senat i al Congrés realitzaran sobre aquest nou servei de baix cost a partir de que, el proper dimarts 4 de febrer, s’iniciï l’activitat a les dues cambres Corts Generals.