Federació de Lleida

Esquerra Republicana visita Pablo Hasel i demana a l’Estat espanyol una reforma del codi penal per eliminar delictes com el d'enaltiment del terrorisme i el d'injúries a la corona

L'eurodiputada Diana Riba, la senadora Sara Bailac, el diputat al Parlament de Catalunya, Pau Morales, i la portaveu nacional del Jovent Republicà, Kènia Domènech, han visitat aquest matí Pablo Hasel al centre penitenciari de Ponent per tal de mostrar la seva solidaritat amb el raper i per denunciar la vulneració del dret a la llibertat d'expressió a l'Estat espanyol.

Després de la visita, l'eurodiputada Diana Riba ha explicat que ‘aquesta primera trobada amb Pablo Hasel ha servit per parlar de com podem treballar conjuntament per visibilitzar el seu empresonament i per denunciar les vulneracions de la llibertat d'expressió a l'Estat espanyol’. Riba ha lamentat que ‘ens estiguem acostumant a visitar a massa persones a la presó ja sigui per les lletres d'unes cançons o per fer un referèndum i això és una situació que ens preocupa i ens ocupa’.

L'eurodiputada republicana ha afirmat que la resposta internacional a l'empresonament de Hasel està sent ‘important’. En aquest sentit, ha anunciat que les ONG Freemuse i PEN català llançaran avui un manifest amb el suport de diversos eurodiputats en el qual exigiran la llibertat de Hasél. En aquest document, les dues entitats se sumaran a la proposta que també va fer Amnistia Internacional en la qual demanava una reforma del codi penal per eliminar delictes com el d'enaltiment del terrorisme i el d'injúries a la corona.

Riba ha exigit al govern espanyol que ‘no deixi passar un dia més a Pablo Hasel a la presó ni permeti que més que hi hagi més persones perseguides per les seves cançons, els seus tuits o les seves obres artístiques’. En aquest sentit, ha emplaçat a l'executiu de Sánchez a complir les seves promeses, tant pel que fa a la reforma del codi penal com per la derogació de la Llei Mordassa.

Pel que fa a la seva tasca parlamentària, Diana Riba ha explicat que des de la Comissió de Cultura, ‘treballem perquè es creï una protecció especial per als artistes a Europa a través d'un marc jurídic harmonitzat a escala comunitària que eviti aquestes situacions i per avançar cap a un Estatut Europeu dels Artistes que garanteixi els seus drets’.

Per la seva banda, la senadora Sara Bailac ha explicat que la reunió amb el raper també ha servit per explicar la feina que s'està fent tant al Congrés com al Senat per denunciar una anomalia democràtica com la que representa la pervivència del delicte d'injúries a la Corona en l'ordenament jurídic espanyol. També han tingut ocasió de parlar sobre les accions que Esquerra Republicana està duent a terme per tal de, segons Bailac, ‘posar llum a una institució opaca i corrupta com és la monarquia espanyola que queda completament fora del control democràtic que podem exercir des de les cambres parlamentàries a Madrid’.

Finalment, Kènia Domènech ha manifestat que la visita ha de servir ‘per mostrar-li el suport de tot el jovent del país organitzat, del jovent que es mobilitza, del jovent que lluita per la consecució de drets i llibertats tant individuals com col·lectius’.

• Declaracions de Diana Riba a la sortida del centre penitenciari de Ponent