Federació de Lleida

El president d’Esquerra Republicana s’ha referit amb aquestes paraules a la decisió del jutjat contenciós i de la l'Advocacia de l'Estat que han suspès l'acord de ple d'Arenys de Munt, que donava suport a la consulta popular d'autodeterminació.

Joan Puigcercós, president d‘Esquerra Republicana de Catalunya ha expressat avui el seu rebuig a la decisió del jutjat contenciós de Barcelona i de l’advocacia de l’estat de suspendre el referèndum popular d’autodeterminació, que es volia celebrar a Arenys de munt. “la justícia espanyola i el govern espanyol posen d’exemple el País Basc, degut a la violència i assassinats, i en això es basen per il•legalitzar partits, manifestacions i consultes; però resulta que a Catalunya de violència no n’hi ha, almenys per part de d’independentisme, aquí el problema és pensar diferent, defensar una Catalunya independent, i un estat independent, això és el que es punible per part de l’estat, i estan demostrant que aquí no es persegueix la violència, es persegueixen idees i a les persones que no defensem un estat de nacionalisme espanyol excloent”. Puigcercós ha fet aquestes declaracions avui a Aitona, on ha assistit a la Paella popular de la localitat, acompanyat per Pau Blanco, l’alcalde del poble, Àngel Vidal, president d’Esquerra de Lleida i Carmel Mòdol i Maria Àngels Cabasés, diputats d’ERC. El president d’Esquerra també ha considerat que l’advocacia de l’estat hauria de fer marxa enrere en la seva decisió de suspendre la consulta a Arenys de Munt, “és lo lògic i de sentit comú que els ajuntaments exerceixin els seu dret a la democràcia, però amb aquestes decisions el que fa el govern espanyol és donar ales a l'independentisme”.

Pel que fa a una possible retallada de l’Estatut de Catalunya per part del Constitucional, Joan Puigcercós ha afirmat que “no es tracta tant de defensar l’estatut si no d’una decisió que van prendre els catalans, per tant no es pot sistemàticament retallar un text que ja l’han esmolat i l’han retallat dues vegades”. Segons el líder d'ERC “les institucions espanyoles saben el que s'hi juguen si deixen Catalunya penjant d'un fil”. El president d’Esquerra considera que hi ha coses que son “intocables” com la llengua o les institucions, i que els catalans i les empreses de Catalunya “no poden dependre de decisions arbitraries del govern espanyol, sigui del PP sigui del PSOE”. Puigcercós ha defensat que mentre Catalunya no esdevingui un estat propi ERC “defensarà tot el que és nostre i intentarà recuperar tot el que tenen a Madrid i també és nostre” però que l’única solució és “un estat independent, un estat lliure, i un estat propi, i això de moment només ho defensa ERC”.

Pel que fa als pressupostos de l’Estat, el president d'Esquerra Republicana veu molt difícil que el seu partit voti a favor dels pressupostos generals de l'Estat mentre els catalans no puguin decidir sobre els seus aeroports, “Aquí no es tracta de que hi hagi una aeroport a Barcelona i un altre a Madrid, aquí el que passa és que els aeroports catalans estan supeditats a les decisions arbitràries i als interessos de l’aeroport de Madrid”. Puigcercós també demana al govern espanyol que canviï la política per sortir de la crisi i creu que la negociació pels comptes de l'estat del 2010 seguirà verda mentre el govern espanyol no aposti pel suport a la indústria i la pagesia com a manera “seriosa” de sortir d'actual situació econòmica.