Federació de Lleida

Notícia

ERC porta al ple de la Diputació de Lleida iniciatives per a obtenir nous recursos per als ajuntaments

ERC ha presentat dues mocions, que han estat aprovades pel ple de la Diputació de Lleida, que planten cara als grans oligopolis controlats per empreses de sectors com l’energia o la gestió d’infraestructures, amb l’objectiu d’aconseguir un millor finançament per al món local.
 
La primera moció dels republicans està emmarcada en la campanya que Esquerra Republicana de Catalunya va iniciar el mes de gener per tal que els ajuntaments catalans comencin a cobrar el 100% de l’IBI de les autopistes, un cop que el 31 d’agost va finalitzar el benefici fiscal del 95% del qual gaudien algunes infraestructures viàries, entre elles l’AP-2.
 
Segons Jaume Gilabert, portaveu d’ERC a la Diputació, l’objectiu és ‘encarregar als serveis de gestió tributària responsables del padró de l’IBI que facin les gestions i actuacions necessàries per garantir el cobrament del 100% de la quota de l’IBI a l’empresa concessionària, després que el mes d’agost acabés la bonificació fiscal del 95%’. Els republicans també han reclamat que els diners que les concessionàries hauran de pagar a l’Estat d’acord amb el que estableix la clàusula V del RD 2346/1998 - 20,9M d’euros durant els darrers 5 anys de la concessió, és a dir, durant el període 2017-2021, a raó d’un 20% anual-, es ‘destinin a compensar aquests ajuntaments afectats per la bonificació del 95% de l’IBI de les autopistes durant tots aquests anys’. A les comarques de ponent, hi ha 16 municipis del Segrià i de les Garrigues afectats pel traçat de l’AP-2, Tarrés, Vinaixa, l’Albi, Castelldans, les Borges Blanques, Juneda, Puigverd de Lleida, Artesa de Lleida, Lleida, Alfés, Montoliu de Lleida, Albatàrrec, Sudanell, Torres de Segre, Soses i Aitona, del total de 98 municipis catalans que s’han vist perjudicats per aquest benefici fiscal de les concessionàries de les autopistes que, anualment, s’han estalviat 10 milions d’euros que no han anat a parar a les hisendes locals.
 
D’altra banda, ERC juntament amb la CUP, també ha presentat una moció per a impulsar l’establiment de taxes municipals per gravar les instal·lacions de transport d’energia, aigua i gas en terrenys de domini públic local. Aquesta mesura, segons Gilabert, ‘està prevista explícitament a la Llei d’Hisendes Locals i ve recolzada per diverses sentències del Tribunal Suprem que validen la legalitat d’aquest tipus de taxa, creant a més, jurisprudència’. El portaveu republicà també ha subratllat que ‘serà fonamental la col·laboració dels serveis jurídics i tècnics de la Diputació de Lleida per tal de que assessorin els ajuntaments en l’elaboració de les ordenances, els estudis per a mesurar l’abast dels terrenys afectats i els informes tecnico-econòmics, que han de permetre obtenir un benefici de l’ús que fan de l’espai públic aquestes empreses privades’.
 
Els republicans han destacat que ‘el sistema de finançament dels ajuntaments presenta enormes deficiències que posen en perill, molts cops, la sostenibilitat dels serveis municipals, que han resultat perjudicats per les normatives estatals, i pel fet que l’Estat espanyol no ha atès la reivindicació històrica del municipalisme per un sistema de finançament més just. Per a ERC és imprescindible ‘millorar la prestació dels serveis públics, per la qual cosa és necessari que els ajuntaments puguin cercar fórmules per permetin incrementar els seus ingressos’.
 
Ambdues mocions tenien com a objectiu comú que els municipis afectats per aquests tipus d’instal·lacions veure’s recompensats per les grans empreses, obtenint d’aquesta manera més recursos per destinar a la prestació dels serveis públics.