Federació de Lleida

Civit: ‘A la nova República Catalana volem ser més lliures, però també volem tenir un país més net de residus’

La Federació Regional de Lleida d'Esquerra Republicana ha organitzat una taula rodona per conèixer els detalls de l'econòmica circular i la sostenibilitat en la recollida de residus, i per exposar els millors models de gestió de les deixalles i del rebuig, que permeten prescindir de la incineració i els processos de crema de residus al. L’acte és durà a terme el proper divendres, a les vuit del vespre, al Centre Cívic de les Borges Blanques, i ha comptat amb la presència de Ferran Civit, diputat i portaveu de Junts pel Sí a la comissió de Medi Ambient i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya, David Mascort, alcalde de Vilablarreig i membre de l’Associació de municipis catalans per la recollida porta a porta, i Marta Huguet, regidora de Montornès de Segarra i diputada provincial d’ERC,

La Llei de residus catalana de 1993 va ser, segons ha afirmat Civit, la mes moderna d’Europa i va plantejar la recuperació vidre, envasos metàl·lics, paper... Però des d'aleshores ‘la política de gestió de residus no ha evolucionat gaire i ara estem davant d’un nou paradigma que ens fa plantejar el concepte d'Economia circular perquè els materials es poden reutilitzar i això estalviarà diners i generarà riquesa al territori, llocs de treball i ,a més, serà una pràctica sostenible’

Pel diputat al Parlament, cal aplicar el biodisseny, ‘el disseny d’envasos optimitzant mes el material i utilitzant materials purs perquè són mes fàcilment reutitzables’. També ha explicat que en molts països europeus s’aplica el sistema de retorn dels envasos i ha posat com a exemple ‘A Cadaques se n’ha fet una prova pilot i el poble no havia estat mai tant net’, i a conclòs la seva intervenció amb un rotund: ‘A la nova República volem ser lliures, però també hem de tenir un país més net’.

Mascort, per la seva part ha exposat els nombrosos avantatges del sistema de recollida “porta a porta’ que ‘redueix les emissions de gasos d'efecte hivernacle, minimitza la fracció que va a abocador, millora el balanç econòmic associat a la gestió de residus, allibera l’espai de la via publica, elimina els punts d’abocament i les males olors, a més permet implantar un sistema amb una taxa mes justa: el pagament per allò que es genera’. Això sí, ha volgut matisar que per implantar aquest sistema ‘es requereix un procés pedagògic perquè la gent entengui que és un sistema millor i és important evitar polititzar el tema’.

Huguet ha recordat que la Segarra, a l’any 2002, va implantar el porta a porta essent comarca pionera a les comarques de Lleida en aquest aspecte i ha destacat la importància del seguiment, ‘sense el qual no s'hauria assolit els resultats i això implica visites a llars, inspeccions dels residus generats o xerrades amb els veïns que s’han acompanyat amb campanyes sobre el malbaratament d'aliments, mercats de segona ma o repartir boc' rols i carmanyoles a les escoles’. De la mateixa ha deixat clar que ‘l’objectiu és arribar al sistema de pagament per volum de residus generats’ i que ja s’ha començat a implantar la prova amb xips a la localitat de Sant Guim de Freixenet.