Federació de Lleida

Suport unànime de la Diputació de Lleida a la moció d’ERC per a la instal·lació de caixers automàtics en l’àmbit rural

El ple de la Diputació de Lleida ha aprovat per unanimitat la moció presentada pel grup d’Esquerra Republicana de Catalunya per tal de que des d’aquesta administració s’estableixin els contactes amb les entitats bancàries interessades per tal d’arribar a un conveni que garanteixi la implantació de caixers automàtics als municipis de la demarcació que no disposin d’aquest servei amb l’objectiu de reduir l’exclusió financera a què es veuen molts municipis de la demarcació de Lleida, per fomentar la dinamització econòmica del territori i per a evitar el greuge de les empreses i negocis d’aquests municipis.

El portaveu del grup, Jaume Gilabert, ha destacat que ‘més de 37.000 habitants de 127 municipis de la nostra demarcació s’han de desplaçar a municipis veïns per poder realitzar qualsevol tipus de tràmit amb la seua entitat financera, ja no perquè no es disposa d’oficina bancària al mateix municipi si no perquè no es compta ni amb un caixer automàtic on realitzar alguns d’aquests tràmits. Ens trobem per tant en què més de la meitat de municipis de la demarcació no disposen de serveis bancaris al municipi’.

Els republicans han denunciat que ‘aquest fet, juntament amb altres, és un element més que ajuda al despoblament dels nostres pobles i a que existeixi un desequilibri cada vegada més gran’, i han plantejat que les entitats bancàries ‘tot i que són avui en dia empreses privades, presten un servei que es pot considerar bàsic, per la qual cosa tenen una responsabilitat social al territori, que hem de vetllar perquè es dugui a terme’.

Gilabert ha denunciat que ‘els veïns d’aquests municipis pateixen una discriminació per viure en l’àmbit rural, que si a més, es tracta de nuclis amb població en edat avançada, es produeix una doble discriminació ja no només de residència sinó d’edat’ i ha reforçat la proposta al·legant també l’afectació sobre els ‘petits negocis d’aquestes poblacions, en les que molts cops el cobrament en efectiu és l’única manera de poder cobrar els seus serveis o productes’.

El grup republicà ha esmentat que aquesta situació afecta d’altres territoris, com és el cas de Tarragona. En aquest cas, la Diputació està treballant en la recerca d’alternatives que permetin un conveni amb les entitats financeres per tal de trobar resposta a aquest greuge, que de manera més o menys directa condiciona tant el present com el futur dels nostres pobles.

En el ple s’ha aprovat l’adhesió de la Diputació a l’Asociación Española de Municipios de Montaña. En aquest sentit, des del grup d’Esquerra Republica de Catalunya, s'ha instat a la Diputació de Lleida per a que impulsi la creació de l’Associació Catalana de Municipis de Muntanya, eina que consideren imprescindible per atendre els requeriments d’aquests territoris.