Federació de Lleida

Bernat Solé: ‘Cal impulsar el model de recollida de residus porta a porta que s’ha demostrat més efectiu allà on s’ha implementat’

La Federació Regional de Lleida d'Esquerra Republicana de Catalunya ha organitzat, avui a Almacelles, una taula rodona per debatre sobre la sostenibilitat en la recollida de residus, i per exposar els millors models de gestió que permetin reduir al màxim la fracció de rebuig. L’acte ha comptat amb la presència de Bernat Solé, enginyer industrial, alcalde d’Agramunt i diputat al Parlament de Catalunya, Ferran Civit, diputat i portaveu de Junts pel Sí a la comissió de Medi Ambient i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya, Sara Nadal, fundadora i directora general d’Arum Consultoria Ambiental, SL, David Mascort, alcalde de Vilablareix i membre de l’Associació de municipis catalans per la recollida porta a porta i ha estat moderat per Ignasi Comella, portaveu del Grup d’ERC-AM a l’Ajuntament d’Almacelles i diputat provincial.

Solé ha volgut destacar que és evident que amb els actuals models de recollida difícilment s’assoleixen els objectius que en el seu moment el Govern de la Generalitat va concretar amb el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) i ‘els abocadors cada cop estan més plens i suposen un cost més elevat per al contribuent, de manera que cal anar cap a models que fomentin a la ciutadania la prevenció, la reutilització i l’increment de la recollida selectiva per reduir al màxim la fracció de rebuig’.

De la mateixa manera ha evidenciat  que els models que passen per passar de contenidors individuals a model d’illes ‘s’ha comprovat que no donen els resultats òptims, per tant hem d’anar a models que posin en el ciutadà la responsabilitat de triar millor i el porta a porta és un dels models que caldria impulsar i que sembla demostrar-se més efectiu’.

Sara Nadal s’ha referit al dilema aparegut a la comarca del Segrià sobre els models de recollida de residus amb dades inqüestionables ‘el municipi que més recicla de la comarca és Artesa de Lleida que fa el porta a porta i el que menys Almacelles, amb contenidors’. Segons l’empresària, per complir aquests plans en el futur caldrà fer front als increments dels cànons d'incineració i d'entrada a abocador i aplicar el sistema de pagament per generació, ‘és un pagament just, per complir amb el principi de qui contamina paga’.

Per la seva banda, Mascort, s’ha mostrat rotundament convençut de que és imprescindible no polititzar el tema de la gestió dels residus. ‘O ens creiem que primer el propi municipi i després el planeta mereixen mes o no funcionarà, cal unitat total en la cerca dels millors models de gestió que permetin reduir al màxim la fracció de rebuig’, ha afirmat.

En la seva intervenció, Civit ha afirmat que actualment som en un procés de transcició nacional però també en una transició energètica i de la gestió dels residus ‘anem a un model de societat que tindrà 100% energies renovables i que tendirà cap al residu zero’. El diputat tarragoní s’ha decantat cap a un canvi de paradigma en el qual ‘la societat haurà d’aprendre a reutilitzar materialment tot el que no és brossa orgànica -com els plàstics, els metalls, el vidre i s’haurà de tornar a posar en circulació’.

‘Anem cap a una nova societat en la qual hem de convertir els residus en recursos, en la qual les externalitats negatives passaran a ser oportunitats, no només pel medi ambient i pel nostre entorn, també fins i tot oportunitats de negoci i per tant de creació de nous llocs de treballs’, ha reblat Civit.