Federació de Lleida

ERC reclama a la Generalitat un ‘Pla de Xoc’ per solucionar els problemes de viabilitat de les vies de muntanya amb necessitats urgents

• Roda de Premsa
  • Roda de premsa
El republicans insten a la Diputació de Lleida que faci d’intermediari entre els municipis afectats i el Govern per tal d’assegurar que totes les carreteres de muntanya amb accessos a nuclis urbans siguin transitables i segures en un període curt de temps.
El grup d’ERC a la Diputació de Lleida ha presentat una moció per reclamar a la Generalitat un “Pla de Xoc” per millorar la seguretat i la viabilitat d’algunes carreteres de muntanya les quals, actualment estan molt deteriorades i pateixen perill d’esllavissades i moviment de talussos, amb el conseqüent perill que pot comportar això per les persones.

Jaume Gilabert, portaveu d’ERC a la Diputació de Lleida explica que les línies de suport que reben dels diferents Departaments els municipis de muntanya són absolutament insuficients per poder fer front a les necessitats urgents d’algunes vies que presenten perills imminents per les persones. “És per aquesta raó que reclamem la necessitat d’explorar altres vies de col·laboració institucional que comporti la realització d’un pla de xoc específic i extraordinari destinat a atendre aquelles vies de muntanya que suposin un risc per la seguretat de les persones”, apunta Gilabert.

Francesc Viaplana, diputat d’ERC al Parlament de Catalunya, denuncia que actualment hi ha nuclis de muntanya que tenen l’accés tallat. “Tenim exemples com Torà de Tost, Sant Esteve de la Sarga o el municipi de Soriguera, que les carreteres tenen molts moviments i possiblement es tallaran en breu. Des del Parlament tenim molta legislació a fer i l’estem treballant, però ara mateix necessitem inversions urgents a les nostres carreteres”, afirma Viaplana.

La Senadora Anna Azamar, avisa que si aquests diferents nuclis no disposen d’accessos segurs poden patir de despoblació. “Les característiques geològiques de determinades zones de muntanya, especialment del Pirineu, així com les inclemències meteorològiques agreugen  encara més la situació de les vies de muntanya,  comportant un greu deteriorament del ferm. Actualment, hi ha algunes vies que el seu estat de conservació fa que siguin impracticables i d’altres que tenen perill imminent d’esllavissades; per tant, requereix una actuació urgent de les administracions supramunicipals per garantir la seguretat i l’accés als municipis, si no volem que el territori mori”, avisa Azamar.

La moció serà debatuda el proper Ple de la Diputació de Lleida que tindrà lloc dijous 26 de juliol.