Federació de Lleida

Totes les notícies

La comitiva d'Esquerra Republicana fent el tradicional Tastet del Ranxo de Ponts

Vilalta, Talarn, Fornells i Serra encapçalen la comitiva d’Esquerra Republicana a les celebracions del dimarts de Carnestoltes de Ponts, Gualter i Artesa de Segre

La secretaria general adjunta i portaveu nacional d’Esquerra Republicana de Catalunya, Marta Vilalta, acompanyada de Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida, la diputada al Parlament de Catalunya, Montserrat Fornells i el president de la Federació Regional de Lleida, Miquel Serra han encapçalat la comitiva que ha visitat avui Ponts, Gualter i Artesa de Segre i ha participat en els diversos actes del dimarts de Carnaval d’aquestes tres localitats de la Noguera.   Durant el matí nombrosos membres de la Secció Local dels republicans a Ponts i altres càrrecs orgànics i electes de la formació republicana a la comarca de la Noguera s’han sumat a la comitiva oficial que ha visitat la fira de productes artesanals, juntament amb el president del Consell Comarcal de la Noguera, Miquel Plensa i la portaveu del Grup Municipal d’ERC-AM, Solés Carabassa. Per, finalment, participar també amb la resta d’autoritats polítiques, socials, policials i religioses assistents a la tradicional remenada i, posterior, tastet del Ranxo. Seguidament, la comitiva republicana, encapçalada per Plensa, Serra, Fornells i la vicepresidenta segona de la Diputació de Lleida, Estefania Rufach, ha visitat la localitat de Gualter, al municipi de la Baronia de Rialb, on ha participat del dinar popular amb Ranxo que se celebra a la plaça Major d’aquesta població i que compta amb l’assistència i el voluntariat de tots els veïns i les veïnes de la població i de poblacions properes. Acabat el dinar, i ja entrada la tarda, s’han desplaçat a la veïna localitat d’Artesa de Segre per assistir a la recepció d’autoritats que se celebra a l’Ajuntament i, acte seguit han participat a la degustació de la matança del porc amb la qual aquest municipi de la Noguera acomiada el dimarts de Carnaval.   Per cloure la intensa jornada, la comitiva s’ha reunit amb la militància de la secció local d’Esquerra Republicana de Catalunya d'Artesa de Segre i amb els alcaldes, alcaldesses i portaveus municipals de les localitats veïnes.

La nova executiva de la sectorial nacional d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

L’alcarrassí Josep Castells ha estat escollit nou president de la sectorial nacional d’Agricultura, Ramaderia i Pesca d’Esquerra Republicana de Catalunya

La consellera Teresa Jordà ha assistit avui a la reunió celebrada a Alcarràs i, posteriorment, ha participat al Ranxo de Carnaval de Vilanova de l’Aguda.     El Centre Major d’Alcarràs ha acollit avui una reunió de la sectorial nacional d’Agricultura, Ramaderia i Pesca d’Esquerra Republicana en la qual s’ha escollit la seva nova Executiva per als propers quatre anys que estarà encapçalada pel veí d’aquesta localitat del Segrià, Josep Castells i Gòdia. A la reunió també hi han estat convidats la consellera del DARP, Teresa Jordà, el delegat territorial d’aquest departament Ferran de Noguera i el president de la Federació Regional de Lleida dels republicans, Miquel Serra.   La consellera ha felicitat i ha desitjat molts encerts a Castells que és empresari ramader i ha ocupat diversos càrrecs orgànics i electes a la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana en una època en la qual el sector ‘ha d’afrontar moltes reformes estructurals a mig i a llarg termini’. Alhora que ha s’ha mostrat optimista a l’afirmar que, malgrat tot, ‘des del Govern les estem fent i també les exigirem allà on les hem d’exigir de manera ferma, de manera contundent’.   Castells ha agraït les paraules de Teresa Jordà, alhora que li ha ofert tota la col·laboració de la sectorial com a interlocutora amb el sector agrari i amb tots els agents implicats alhora que ha reconegut que l’actual és ‘una problemàtica estructural i requereix de molt compromís del Ministeri, sobretot amb el tema de la Llei de la cadena alimentària i els plans d’arrancades’.   La nova executiva de la sectorial nacional estarà composada també per Alba Balcells, com a Secretaria General, Francesc Pena a l’àrea de Polítiques Sectorials, Rosa Maria Amorós a Polítiques de muntanya, Oriol Anson a Acció Política, Montse Colàs a Partit Obert, Just Serra a Política Forestal i Josep Farreny a Comunicació. Alhora també s’ha creat un Consell Assessor amb diferents experts de tots els sectors i territoris com Carmel Mòdol, Antoni Díaz, Jordi Benet, Jordi Navarra o Dionís Guiteras, entre altres.

L'alcalde de Corbins, Jordi Verdú, el president del Parlament, Roger Torrent, i el president de la Federació de Lleida d'Esquerra Republicana, Miquel Serra.

Torrent: ‘Cal lluitar perquè tothom pugui desenvolupar el seu projecte vital i familiar, amb unes condicions dignes, des del qualsevol part del país’

El president del Parlament ha visitat aquesta tarda les localitats de Vilanova de Segrià i de Corbins.   El president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, ha visitat aquesta tarda les localitats de Vilanova de Segrià, on ha conversat amb els veïns i veïnes a la Sala Social de la Cooperativa, i de Corbins, on s’ha reunit amb els alcaldes i alcaldesses i els i les portaveus de tots els grups municipals d’Esquerra Republicana de Catalunya–Acord Municipal a la comarca del Segrià i, a continuació, ha pronunciat, també, una xerrada oberta a la ciutadania.   Torrent, s’ha reunit també amb els edils de les dues localitats, Jordi Figuerol i Jordi Verdú i amb els seus respectius consistoris i s’ha mostrat satisfet d’aprofitar la jornada per ‘fer territori i per reconèixer directament quines són les problemàtiques, les inquietuds i els anhels, en aquest cas de la comarca del Segrià i sobretot venim aquí, també, a fer un reconeixement a la feina que es fa des dels municipis’.   El President que ha recordat la seva etapa com a alcalde de Sarrià de Ter, ha volgut agrair la tasca de tots els regidors i regidores que, ‘constantment i picant pedra, fan créixer el projecte republicà arreu del territori, arreu de Catalunya i que ens recorden sempre d’on venim’. Per Torrent és molt important fer aquest reconeixement des del mateix territori, per tal de ‘valorar, d'una manera especial, la lluita per poder desenvolupar les nostres vides des del nostre paisatge habitual, el que ens ha vist créixer’.   Des d’aquest punt de vista, també s’ha volgut solidaritzar amb la ‘lluita de la pagesia’ que ha definit com ‘la lluita de la gent del territori per tenir unes condicions de vida digna que permetin fixar les persones allà on van viure els seus pares i on tenen tot el dret a desenvolupar el seu projecte vital i familiar’.

La senadora Sara Bailac, el portaveu d'Esquerra Republicana, Ignasi Comella, i el director del centre, Guifré Palau.

ERC proposarà al Senat millores en l’accés a Sant Joan de Déu d’Almacelles

Els republicans consideren que l’encreuament per accedir al centre, per la carretera N-240, pot suposar un perill pels seus usuaris i proposaran a la cambra de Madrid millores de seguretat per facilitar-ne l’arribada i la circulació   Sara Bailac, senadora del Grup Republicà i Ignasi Comella, portaveu d’ERC a l’ajuntament d’Almacelles, han visitat avui el centre de salut mental Sant Joan de Déu d’Almacelles, per comprovar personalment la via d’accés a les instal·lacions, per la carretera N-240, la qual presenta poques mesures de seguretat. Els republicans consideren que aquesta carretera pot suposar un perill per als seus usuaris, especialment per aquells que volen accedir al centre hospitalari i s’han compromès a presentar al Senat propostes de millora pel que fa aquest punt de la via.   La senadora explica que la intensitat mitjana diària de circulació del tram de la N-240 on s'ubica el centre és de 2.638 vehicles, 9,7% dels quals són pesats, amb l’agreujant que 7 d’aquests són de matèries perilloses. “El Pla de Mobilitat del centre reflecteix que hi ha un gran volum de trànsit en l'accés des de la N-240 estimat en 200 accessos diaris per part dels treballadors i 36 accessos diaris de vehicles pesats. Per tot plegat, el grup d’ERC proposarem al Senat una bateria de millores, que serveixin per pal·liar la inseguretat que pot generar als usuaris del centre, treballadors, familiars i proveïdors la circulació per la N-240, especialment a l’hivern quan hi ha boira espessa i les condicions climatològiques no són les adients.”   Bailac assegura que estudiaran quina és la millor opció a dur a terme en aquest encreuament, “Deixarem que els tècnics analitzin quina és la millor solució per reduir la perillositat d’aquest tram, ja sigui una rotonda o un tercer carril, però és evident i el centre ho reclama, que s’ha de fer una modificació urgent”.   Els republicans van ser atesos pel director del centre, Guifre Palau, qui els va explicar més detalladament l’alt risc que suposa pel centre aquest encreuament, tenint en compte que al centre hi treballen més de 400 persones i presta servei a unes 370 persones usuàries.

Àmplia representació d’alcaldes i d’alcaldesses d’Esquerra Republicana de Catalunya a la reunió sobre el futur de la pagesia celebrada avui a la ciutat de Lleida

La consellera Teresa Jordà apel·la a la unitat de tot el sector, els partits polítics, les administracions públiques i la ciutadania per abordar la problemàtica estructural del sector   La reunió de treball per abordar la problemàtica dels preus i el futur del sector de la pagesia que s’ha celebrat aquest matí a Lleida, amb la presència del president de la Generalitat, Quim Torra, la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn i l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha comptat amb una amplia representació d’alcaldesses i alcaldes d’Esquerra Republicana de Catalunya, encapçalada per l’edil d’Agramunt i portaveu adjunt del Grup Republicà al Parlament de Catalunya, Bernat Solé.   La consellera Jordà ha valorar molt positivament la sessió d’avui, en la qual, com ja es va fer fefaent en la mobilització del passat divendres s’ha demostrat de nou ‘aquesta unitat extrema del sector en totes les baules de la cadena i sota el paraigües institucional dels alcaldes i alcaldesses’, alhora que ha afegit que ‘tots i totes estem d’acord amb la diagnosi, que és claríssima: els preus de la fruita dolça es paguen en aquest moment per sota del cost de producció’.   De la mateixa manera, ha recordat que cal adoptar mesures a mig i llarg termini per revertir aquesta crisi del sector de la fruita dolça que ja estan contemplades en un pla estratègic ‘que no hem d’elaborar ara perquè el Govern ja el va començar a treballar el 2017 al costat del sector i al 2018 es va començar a elaborar el Pla d’Acció de la Fruita Dolça, perquè després del vet rus, ja preveiem que tot això podia passar’.   ‘Aquí hi ha deures absolutament per a tothom, per a tots els que estem representats en aquesta taula i tot i que val a dir que la Generalitat ha fet els seus, inventarem  i crearem com he dit mil vegades tot el que sigui necessari, d’entrada mesures d’immediatesa que és el més important’ ha continuat Jordà, que ha aprofitat per anunciar que els pagesos que s’han acollit al Pla d’Arrancades percebran els diners en els propers dies i que l’Institut Català de Finances establirà en breu una línia de crèdits per al sector.

El Congrés aprova, per unanimitat, una bateria de mesures impulsades pel Grup d’Esquerra Republicana per pal·liar la crisi dels preus de la fruita.

La moció, presentada per Inés Granollers, insta el govern de l’Estat a posar fi a les pràctiques deslleials cap als productors i a reforçar la seva posició envers les grans empreses   El Congrés dels Diputats va donar llum verda, el dimarts a la nit, a una moció presentada pel Grup Republicà que inclou una bateria de mesures per a pal·liar la crisi dels preus de la fruita, que està portant a molts petits i mitjans productors a haver de vendre per sota del cost de producció. Es tracta, ha avisat la diputada republicana Inés Granollers, d’una ‘crisi estructural’ en un sector que ‘ens posa tots els dies un plat a taula, cohesiona el territori evitant el despoblament i aporta un valor econòmic impagable a territoris que sense ells no tindrien gairebé vida’. La moció del Grup Republicà insta el govern de l’Estat a posar fi a les pràctiques deslleials cap als productors, establir un sistema estadístic per supervisar els preus en origen i presentar un pla per adequar la oferta i la demanda del préssec i la nectarina per a reequilibrar la producció, entre d’altres iniciatives. A més, emplaça l’Executiu a col·laborar amb els governs autonòmics en les mesures estructurals que hagin posat en marxa, en el cas de Catalunya, per exemple, un pla d’arrencades per reequilibrar l’oferta. El Grup Republicà ha aconseguit bastir un consens ampli a la cambra, que ha aprovat la moció per unanimitat. ‘Fan falta reformes estructurals valentes que permetin revertir la situació de crisi actual. Tractar aquest tema com a qüestió d'estat i dotar-lo de tots els mitjans i recursos. Si això no és viable, els costos mediambientals i socials en el medi rural seran profunds’, ha alertat la diputada lleidatana. La moció del Grup Republicà reclama activar la transposició de la Directiva (UE) 2019/633, de 17 de abril del 2019, relativa a las pràctiques comercials deslleials, per tal de ‘posar fi a la deficient regulació dels contractes de dipòsit, fonts d’abusos i pràctiques deslleials cap als productors’.

Front comú d'Esquerra Republicana amb la pagesia per reivindicar preus justos al sector agrari

Jordà, Vilalta, Talarn i Pueyo encapçalen la delegació republicana a la manifestació de Lleida sota el lema 'Salvem la pagesia, defensem el món rural'   Esquerra Republicana s'ha sumat aquest divendres a la manifestació que, des de Lleida, reivindica preus justos per al sector agrari. Sota el lema 'Salvem la pagesia, defensem el món rural', els republicans han donat suport a les reivindicacions dels agricultors perquè ‘defensar la pagesia és defensar la vida i el país’, ha apuntat la secretària general adjunta d'Esquerra, Marta Vilalta, des de la plaça de Sant Joan.   Ho ha dit al costat de la delegació republicana que ha participat a la manifestació d'aquest divendres a Lleida, encapçalada per la consellera d'Agricultura, Teresa Jordà, que ha deixat clar també el seu compromís amb el sector i amb la reivindicació que aquest divendres ha fet sortir al carrer centenars de tractors en un clam per dignificar la pagesia.   ‘La crisi de la fruita dolça ha fet vessar el got: no pot ser que homes i dones que treballen cada dia amb dedicació percebin un preu per sota del cost de producció. Això no ho pot suportar ningú’, ha alertat la consellera d'Agricultura exigint a l'Estat que actualitzi la llei de la cadena alimentària i també posant el focus en una nova norma catalana que ja es treballa amb les organitzacions agràries. Jordà, que ha defensat les mesures a curt termini com una línia de crèdits per liquidar una temporada ‘ruïnosa’, s'ha fet seves les demandes del sector. ‘Sense el sector primari ens quedem sense territori’, ha sentenciat.   El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha reivindicat els pressupostos de l’ens en la lluita dels pagesos. ‘No podem fer una altra cosa que ser al vostre costat; són uns pressupostos pensats per arribar arreu’, ha afegit. També els del Govern que, entre d’altres mesures, incrementen els recursos per al món rural en 66,2 milions d’euros; destinen 24 milions d’euros al contracte global d’explotació per millorar la competitivitat i ampliar l’accés als ajuts, i augmenten les places d’agents rurals.

Eritja: ‘Calen una major transparència en la cadena de valor i preus de venda justos que permetin acabar amb la situació d’emergència que viu actualment el sector fructícola’

El diputat lleidatà de la coalició Esquerra Republicana de Catalunya –Sobiranistes, Xavier Eritja, ha formulat avui en el plenari del Congrés una interpel·lació urgent al ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació sobre la situació por la qual està passant el sector fructícola, alhora que li ha demanat preus de venda justos i un pla immediat per abordar una situació que ha qualificat ‘d’emergència per als fructicultors’.   Eritja s’ha referit, davant del titular del ministeri, Luis Planas, al sense sentit que és que el propietari d’una explotació agrària mitjana, ‘després de l’esforç i la inversió realitzats, no només no pugui viure de la seva feina, sinó que, a més, li surtin els números negatius i hagi de pagar per sobreviure’.   Eritja ha exigit al govern de l’estat espanyol la transposició pendent de la directiva europea relativa a les pràctiques comercials deslleials ‘que és molt necessària per a poder seguir la traçabilitat i reclamar una major transparència en la cadena de valor i la formulació de preus justos’.   De la mateixa manera, ha insistit en la necessitat d’aplicar ‘amb total immediatesa mesures urgents que tinguin efectes en el sector frutícola’. Entre les quals, el diputat republicà, ha plantejat la creació d’un nou pla d’arrancada d’arbres de fruita de pinyol que, com ha assegurat, ‘sí que ofereix resultats visibles que permeten revertir la tendència negativa que acumula pèrdues en el sector esmentat’.   ‘Fa falta, també, que les diferents administracions públiques abordin plantejaments a mig termini per tal que es duguin a terme actuacions que facin percebre realment que hi ha canvis immediats en el sector de la fruita de pinyol’, ha reblat el lleidatà.

Alcaldes, administracions i entitats impulsen la ‘Cabanera’ com a model de creixement sostenible, intel·ligent i vertebrador del territori

Identifiquen la recuperació d’aquest camí ramader que uneix el Pirineu amb la plana, com una oportunitat per posar en valor la cultura tradicional, el paisatge i la lluita contra el despoblament rural Aquest matí s’han reunit a l’ajuntament d’Àger alcaldes i representants de les diferents administracions, consells comarcals, Generalitat, Diputació i d’altres entitats, per posar fil a l’agulla a la recuperació de la ‘Cabanera’, el camí ramader que uneix el Pirineu Occidental amb la plana de Lleida, (Taüll – Linyola). Amb aquesta iniciativa, és vol posar en valor la cultura tradicional transhumant de la ramaderia extensiva, alhora que es potencien els recursos naturals del territori, la biodiversitat i el paisatge i l’oferta turística i rural dels municipis del territori. Àlex Mases, alcalde de Linyola, ajuntament impulsor d’aquesta iniciativa, explica que la ‘Cabanera’ és l’única ruta existent avui per avui que uneix Pirineu i plana i que implica a més de 20 municipis de la província. 'Es tracta de reconèixer aquesta ruta mil·lenària com a eix vertebrador d’un nou model de creixement intel·ligent i sostenible, que potencia els recursos dels quals ja disposem i que pren com a element dinamitzador el ric patrimoni natural, material i immaterial que envolta aquesta ruta' En aquest sentit, Mases considera que treballant conjuntament i de forma col·laborativa les diferents administracions locals i municipis que formen part d’aquest trajecte, es potencia la unitat del territori, es posa en valor les singularitats dels municipis de muntanya, és millora el paisatge i la neteja de boscos i a la vegada serveix com a eina per revertir el despoblament de les zones rurals.'“La trobada d’avui és per traslladar el projecte als més de 20 municipis pels quals té incidència la ‘Cabanera’ i valorar si entre tots, sumant les administracions, estem disposats a emprendre mesures conjuntes encaminades a garantir a les generacions actuals i futures dels nostres municipis un entorn econòmic, social i ambiental estable i un territori més sostenible, atractiu i habitable'.