Federació de Lleida

Dos anys fent una oposició constructiva i de control

Montse Bergés

Fer oposició en política comporta fer propostes per tal de millorar la ciutat, però també implica una tasca de control de l’equip de govern. La proposta i el control ha estat des de fa dos anys la principal ocupació d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Lleida.
De propostes (mitjançant mocions, preguntes o propostes de resolució), n’hem fetes gairebé seixanta en aquests vint-i-quatre mesos de l’actual mandat. Això representa una mitjana de dues per mes. N’hem fet de tota mena. Permeteu-me que en recordi algunes:
En matèria d’habitatge, vam aconseguir que l’equip de govern convoqués una comissió extraordinària per consensuar polítiques que milloressin l’accés a l’habitatge i per tal de cercar noves fórmules compatibles amb el moment de crisi actual.

Per combatre la crisi hem anat plantejant accions per als col•lectius més fràgils, com el dels joves mileuristes (a través de l’avançament dels 210 euros d’ajuda al lloguer, ja que l’Estat no els la fa arribar); o el dels pensionistes, amb la gratuïtat de tràmits administratius; també els col•lectius dels comerciants i petits empresaris (plantejant mesures compensatòries per a aquells que es trobin en zones d’obres, com la de Ricard Viñes…).

També en clau econòmica i per fer front a la davallada d’ingressos municipals, el Grup d’ERC ha presentat un pla d’austeritat basat en quinze propostes que comporten un estalvi anual per part de l’Ajuntament de més d’1,5 milions d’euros.

En un altre àmbit, però també per tal de contribuir a l’estalvi municipal, hem estat els primers a demanar a l’alcalde Ros que no pagui els més de 600.000 euros per la residència de suboficials de Gardeny, advertència que sembla que el paer en Cap s’ha pres molt seriosament.

En matèria d’educació, hem estat “pesats” demanant una i altra vegada la construcció de l’IES de Cappont, fins al punt que avui és més viable que ara fa un any. També hem insistit en el fet que el Centre Històric necessita una escola i fins i tot hem plantejat de fer-la a l’antiga comissaria de la policia nacional, a Sant Martí.

Pel que fa a l’oci i les festes vam presentar un paquet d’idees per potenciar els actes de cultura i tradició catalanes i donar suport als artistes i músics locals mitjançant un escenari per a les festes majors perquè estigui a disposició dels grups emergents i/o facilitant sales de concert municipals o espais a l’aire lliure perquè aquests puguin portar a terme el seu treball.

En l’àmbit de medi ambient també hem estat resolutius. En plena sequera vam demanar que l’Ajuntament repartís reductors de cabals d’aigua –mesura, que va ser adoptada per l’equip de govern– i que a dia d’avui ja se n’han repartit milers. També hem proposat canviar tots els contenidors de Residus Sòlids Urbans (RSU), ja que molts presenten molt mal estat i no són pràctics; continuant amb medi ambient, però en un altre ordre de coses, se’ns acaba d’aprovar una proposta per tal de fer horts urbans per a la gent de més de 65 anys; i, pel que fa a l’Horta, hem demanat el Pla Director, a més de presentar al•legacions per tal que la variant sud no seccioni aquest pulmó verd.

En matèria de mobilitat, se’ns va aprovar per unanimitat una moció per demanar més freqüències de trens AVANT, així com abonaments per als estudiants i persones que utilitzin amb periodicitat l’AVE. I, a escala local, hem denunciat el “lamentable” estat de l’estació d’autobusos de Lleida a més de demanar que es posin en marxa els aparcaments dissuasoris connectats amb el transport públic. Com a darrer exemple, no vull pas cansar el lector que altres coses interessants a fer també deu tenir (en aquest sentit, per més informació podeu visitar la nostra web: www.esquerra.cat/lleida), us cito la residència d’avis que es construirà al Parc de l’Aigua. Aquest equipament va ser una de les principals condicions per què ERC aprovés els pressupostos de 2009.

Com hem vist, doncs, fer oposició és també enriquir i participar en la millora de la ciutat. No solament és tasca de qui governa, sinó també d’aquell que es troba a la banqueta contrària. Hem estat actius en aquest tipus d’oposició constructiva. Quan no hem estat d’acord en algunes de les polítiques de l’equip de govern del PSC o hi hem votat en contra o hi hem plantejat alternatives:

Exemples com el de l’aparcament de Ricard Viñes, on ha mancat diàleg amb veïns i comerciants; la construcció de la mesquita al polígon que tants problemes està causant als empresaris; les sancions a prostitutes sense fer abans un treball social previ; una Àrea Residencial Estratègica desmesurada pel que fa al nombre d’habitatges; l’estat en què es troba el Centre Històric...

La gent, i així ho van demostrar els últims resultats en les eleccions europees, està cansada de certs costums endèmics dels polítics (la confrontació, els no-consensos, els incompliments, etcètera). Per tant, les persones que ens dediquem a la política hem de treballar per tal que aquest desencantament no vagi a més. Aquests tocs d’atenció per part de la ciutadania ens han de servir per fer “autocrítica”, reflexionar i continuar treballant. Crec, sincerament, que qui no ho faci ja pot plegar.

És per això, que el Grup Municipal d’ERC va plantejar el passat debat de la ciutat com un punt d’inflexió, marcar un abans i un després. I ho va fer per tal de fer veure que allò important avui no és tant presentar propostes i més propostes (algunes de les quals són irreals, anacròniques i inassolibles) sinó complir el que s’aprova. I amb aquesta línia vam presentar una proposta de resolució per tal que l’equip de govern informi la ciutadania (a través dels grups polítics representatius de gran part de la ciutat) sobre el procés dels expedients, propostes de resolució i mocions aprovades en el ple. I aquest “passar comptes” es farà amb menys de sis mesos. O sigui, si aprovem una moció aquest mes de juliol, abans del febrer de l’any que ve l’equip de govern ens haurà de dir què ha fet per tal de dur-la a terme. D’aquesta manera l’oposició (i la ciutat) podran exercir un major control i “pressió”.

Com us deia proposta i control, dues paraules que, per a nosaltres, per a ERC són claus en aquest mandat.

Portaveu d’ERC a la Paeria