Federació de Lleida

Notícia

ProuMortsN240! Sentit comú, Sentit d’Estat!

Carles Gibert, president de la Federació comarcal d’ERC de les Garrigues i Joan Talarn, diputat d’Esquerra Republicana a la Diputació de Lleida.

El 12 de setembre del 2017 es va reunir la Plataforma Prou Morts a l’N-240, va ser una de les darreres reunions que va poder realitzar el conseller Rull al territori abans que fos empresonat injustament per la defensa del dret a vot i del referèndum d’independència, la següent reunió de la Plataforma no ha estat fins el passat 12 de novembre, és a dir, han passat 14 mesos sense que l’entitat fes cap reunió.

Des de la reunió del setembre del 2017 s’han produït acords i accions molt significatives relacionades amb la millora de la seguretat en aquest tram. Des d’Esquerra Republicana entenem que requerien la necessitat de reunir la plataforma. Així, el 19 de juny de 2018, el Ministeri de Foment va adjudicar per 677.500€ la redacció de l’estudi informatiu “Augment de la capacitat de la N240. Tram: variant de les Borges Blanques- Variant Sud de Lleida (C13)” amb un termini d’execució de 24 mesos, a pocs mesos de l’alliberament de l’AP2. La finalitat de l’estudi és la realització del projecte d’ampliació valorant i analitzant les diferents alternatives, tenint en compte, entre altres,  els factors ambientals, l’anàlisi cost-benefici i, especialment el trànsit present i futur. A partir del juny del 2020, amb l’estudi finalitzat, si hi ha voluntat política i pressupostària, s’iniciaria la tramitació per executar el projecte: expropiacions, licitacions, adjudicacions... amb els seus terminis corresponents d’al·legacions, recursos, etc.... Si a més, hi sumem les demores i incompliments sistemàtics de l’estat, com per exemple, en el cas de les rotondes,  ens porta a afirmar que l’ampliació de la N240 que determini l’estudi, no pot ser una realitat a curt ni a mig termini.

D’altra banda, al setembre d’aquest any entraven en vigor les mesures de bonificacions i desviació obligatòria de vehicles pensants de l’N240 a l’AP2 entre Montblanc i les Borges. De forma totalment incomprensible,  es va excloure  el tram entre les Borges Blanques i Lleida/Soses, el de més sinistralitat i accidentabilitat de tota la via. L’experiència d’aplicació d’aquesta mesura en altres vies similars, demostra que treure el trànsit pesat, és el mètode més econòmic, immediat i efectiu per disminuir la sinistralitat. Així, des del 2013, aquesta mesura que s’aplica a l’AP7 entre Maçanet de la Selva i la Jonquera, i ha aconseguit que la mortalitat a la NII hagi passat d’una mitjana de 15 morts anuals a 1.

Des de que es va conèixer l’exclusió del tram Borges-Lleida, Esquerra Republicana de Catalunya i altres partits i entitats que formem Rescap-2, hem denunciat i exigit la necessitat d’incorporar el tram exclòs. I què ha fet o ha manifestat la Plataforma Prou Morts?

Fins a mitjans de novembre, no s’ha convocat cap reunió per reclamar l’extensió de la bonificació. Per contra, ens hem trobat amb propostes populistes que pretenien desviar l’atenció de l’error de l’exclusió del tram Borges-Lleida. Així, a mig estiu, Enric Mir, portaveu de la Plataforma, demanava la gratuïtat de l’AP2 pels garriguencs, seguint l’exemple de la N340 a Tarragona, una via que té una intensitat de trànsit 3 vegades superior a la nostra, una mesura insolidària amb, per exemple, la gent del Pla d’Urgell, el Segrià o la Conca de Barberà, alguns dels quals membres també de la Plataforma Prou Morts.

D’altra banda, el passat 31 d’agost, dia en què el Consell de Ministres aprovava les bonificacions amb l’exclusió del Tram Borges-Soses, mentre els diferents partits i entitats que formem Rescap-2, ens concentràvem davant de la subdelegació de l’Estat per exigir l’extensió de la bonificació, el portaveu de la Plataforma Prou Morts a la N240, en declaracions als mitjans seguia ‘demanant el desdoblament’ i justificava que no s’inclogués el tram exclòs perquè ‘l’autopista no va en paral·lel a la N240’.

Tot i que des d’Esquerra Republicana de Catalunya continuem defensant la necessitat de rescatar  l’AP2 (el cost actual es inferior a 40 milions d’euros quantitat irrisòria si és té en compte el deute de l’estat que el Molt Honorable President Torra va fixar en uns 10.000 milions d’euros) mentre no es produeixi, focalitzem els esforços en defensar l’aplicació de les mesures que puguin ser immediates, efectives i sostenibles per aturar la sinistralitat a la via. I això passa per treure el trànsit pesant de l’N240.

Així, el Grups Parlamentari de la nostra formació a Madrid van aconseguir que el ministre de Foment es comprometés públicament a que l’Estat bonificaria el tram fins a Soses si la Generalitat ho demanava. I fa pocs dies, va aconseguir que per unanimitat s’aprovés una resolució al Senat que instava al Govern a que les bonificacions pels transportistes fossin com a mínim del 75%. 

De la mateixa manera, als ens locals, hem presentat i donat suport a les mocions que defensaven la inclusió del tram exclòs, i exceptuant el plenari de les Borges Blanques i de Juneda, a tota la resta s’han aprovat, en molts casos amb el suport de tots els regidors. Al Ple de la Diputació també es va aprovar la moció per unanimitat però sorprenentment, també es va aprovar la moció de CIU/PDeCAT que va defensar Enric Mir, vicepresident de la Diputació amb l’acord i suport (només) dels partits unionistes (C’s, PSC i PP) en la qual es demanava que fos la Generalitat qui garantís la gratuïtat de l’AP2 entre Lleida i Montblanc, per a tots els usuaris. El que ve a ser que la Generalitat rescati l’AP2!  Una nova mesura populista i de manca de sentit d’Estat.

Finalment, a la reunió d’aquest 12 de novembre, la Plataforma Prou Morts, coincidint en la setmana en què el Parlament va aprovar per unanimitat la resolució sobre la bonificació del tram exclòs, també va prioritzar treure el trànsit pesat del tram les Borges-Lleida.

Ha tornat el sentit comú, i també el sentit d’Estat!!!