Federació de Lleida

Totes les opinions

Jaume Gilabert, alcalde de Montgai i portaveu del grup d’ERC a la Diputació de Lleida

Pla de xoc per les carreteres de muntanya

Imatge de la Roda de Premsa sobre carreteres.

Sempre hem defensat que a les nostres contrades, les carreteres tenen una rellevància clau en termes socials i econòmics, no només per garantir l’accessibilitat als nuclis de població i per afavorir la mobilitat de les persones, sinó pel progrés i l’economia, i són claus des del punt de vista de la cohesió i el reequilibri territorial. Malauradament, les reivindicacions sobre l’estat de les vies de muntanya s’han accentuat darrerament arran de greus situacions d’emergència que han patit algunes d’aquestes vies.

Bernat Solé i Barril. Alcalde d’Agramunt i diputat d’Esquerra Republicana al Parlament de Catalunya

Més enllà de la cadira del Paer

Si hi ha una qualitat que cal exigir a qualsevol responsable polític és l’elegància i el rigor. Em dol que alcaldes homòlegs que representa que haurien d’estar per sobre de la demagògia no estiguin a l’alçada del que s’espera d’ells. I en aquest sentit, no és voluntat d’aquest article la de respondre a les acusacions que em fa personalment el paer de Cervera sinó la de posar llum a un tema que s’ha anat enfosquint per la manca de diàleg entre tots els agents que conformen la comunitat educativa d’un municipi.

Marta Vilalta i Torres. Portaveu nacional i secretària d'Entorn

Impunitat feixista

Aquests dies de juliol, 82 anys després que el feixisme trenqués la legalitat democràtica i s’alcés contra la República per mitjà de les armes, veiem com el mateix feixisme està massa present en el nostre dia a dia. És el resultat d’una llarga història d’impunitat i de complicitat. I de no haver tallat d’arrel aquest feixisme i les entitats que en fan apologia, així com les actituds contaminades en entorns institucionalitzats i en cossos policials.

L’escola: bé comú estructurat com a servei públic

Exactament amb aquestes paraules el Conseller d’Educació, Josep Bargalló, definia el model de sistema educatiu del nostre país durant la seva primera compareixença al Parlament de Catalunya. Un model de llarga trajectòria i amb una doble aspiració: recuperar els pilars fonamentals de l’escola republicana i alhora ser eina de transformació social de present i de futur. Reduir la valoració de l’èxit o del fracàs de les polítiques educatives d’un país a les necessitats puntuals d’una escola o d’un institut és renunciar a decidir amb visió àmplia i estratègica el que li cal al sistema i a cadascun dels pobles i ciutats.

Carles Comes i Marco. President de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Repuplicana

És l’hora dels valors republicans!

El 14 de juliol, dia nacional de França, es commemora la presa de la Bastilla, data que per tradició es considera la fi de “l’antic règim” i que, de ben segur, no només marca el començament de la Revolució Francesa, sinó també l’inici de la revolució més important del segle XVIII a Europa i segurament al món. “Liberté, egalité, fraternité” ha esdevingut el lema oficial de la República Francesa i alhora ha marcat els valors fonamentals del republicanisme.

Francesc Pla i Falip. Secretari d'Imatge i Comunicació, Polítiques socials i LGTBIQ+ de la Federació Regional de Lleida d‘Esquerra Republicana de Catalunya

Un dia de lluita, un dia més de lluita... sense descans i convençuts.

En el Dia de l'Orgull Lesbià, Gai, Transexual, Bisexual, Intersexual i Queer es commemoren els esdeveniments del 28 de juny de 1969 al bar Stonewall Inn de Nova York (EUA). Aquesta data es considera que marca l'inici de l'alliberament homosexual, quan la població LGTBI va sortir al carrer de forma pacífica per visualitzar-se, demanar la plena igualtat jurídica i social i lluitar contra la discriminació i els abusos patits.

Miquel Àngel Estradé i Palau. Senador d’Esquerra Republicana de Catalunya

Qui són els supremacistes?

Jo no en tinc cap dubte: els nacionalistes espanyols. En són des de fa tant temps, amb tanta impunitat, de forma tan implícita i natural, que jo crec que sovint ni se n'adonen. I com que l’espanyolisme és àmpliament majoritari a l’Estat, aquest supremacisme ha esdevingut consubstancial a la societat espanyola, amb honroses excepcions que han de bregar, per cert, amb una manifesta hostilitat.

Núria Marín i Casas. Regidora del Grup d'Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem a l’Ajuntament de Lleida i Diputada provincial

Llaços grocs i carrers franquistes

Em passejo pel carrer de l’alcalde Areny i inevitablement em ve a la memòria la seva biografia. Segur que bona part de la ciutadania de Lleida que hi viu o hi passeja no la coneix. Per què? Passa sovint que els personatges a qui honorem amb un carrer ens són desconeguts, malgrat hauria de formar part del nostre entorn memorístic. Igual que coneixem més Víctor Fleming o Albert Einstein que no pas els lleidatans Victorina Vila o Albert Coma Estadella.

Un dia de lluita, un dia més de lluita... sense descans i convençuts

En el Dia de l'Orgull Lesbià, Gai, Transexual, Bisexual, Intersexual i Queer es commemoren els esdeveniments del 28 de juny de 1969 al bar Stonewall Inn de Nova York (EUA). Aquesta data es considera que marca l'inici de l'alliberament homosexual, quan la població LGTBIQ+ va sortir al carrer de forma pacífica per visualitzar-se, demanar la plena igualtat jurídica i social i lluitar contra la discriminació i els abusos patits.