Federació de Lleida

Totes les opinions

Al sector agrari català ens falta la presencia de la dona de 69.000 persones que treballaven al sector l’any 2018, només 11.000 són dones.

Agricultura, alimentació, emprenedoria són paraules femenines

A les zones on les  dones es dediquen professionalment al sector primari aporten una gran millora econòmica, social i cultural. Quan parlem d’agricultura i alimentació, poques vegades fem referència al paper clau que les dones han tingut i tenen en la producció, la distribució i el consum dels aliments. És imprescindible donar valor al que mengem i a com mengem. Avui que estem a les portes del 15 d’octubre, dia internacional de la dona rural, volem reivindicar el paper de la dona en aquest sector hem pensat que publicar l’entrevista d’un cas d’èxit a les terres de ponent no només és una bona idea, sinó que és molt necessària per impulsar el sector i animar a la dona a formar-ne part.

Marta Vilalta i Torres, vicesecretària General d’Estratègia, Entorn i Gestió del Coneixement, portaveu nacional i diputada al Parlament. @martavilaltat

Salvar vides

A la gent de la terra ferma el mar ens queda una mica lluny, però això no vol dir que restem impassibles davant dels seus reptes o bé davant les emergències que s’hi produeixen. Perquè la solidaritat és la tendresa dels pobles, no podem concebre cap altre posicionament que no sigui el de salvar les vides que estan en perill i ajudar aquells que fugen de les guerres i les injustícies, i que fa massa temps que troben en el mar les barreres del seus somnis.

Carles Comes. President de la Federació de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya.

Per una Diputació transformadora, equitativa i republicana

Esquerra Republicana hem estat, per primera vegada, la força més votada i la que obté major representació a la Diputació de Lleida. Aquests resultats són l’efecte de la feina feta durant els darrers anys en els nostres pobles, per la nostra gent, des de l’ajuntament o a l’oposició, constants i ferms als nostres principis, fidels a una manera de fer les coses i a un model de governança que poc a poc s’ha anat estenent fins arribar al nucli de quasi tots els ajuntaments del nostre territori: El model de Governança Republicana.

Rosa Mas i Fustà. Vicepresidenta I de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya. @Rosamasfusta

50è aniversari dels fets d’Stonewall. La lluita continua

Cada any, a finals de juny, recordem els fets d’Stonewall, fets que van donar lloc, ara fa 50 anys, al naixement del moviment reivindicatiu LGTBI, i que amb el temps, ha consolidat arreu del món el 28 de juny com a Dia Internacional de l’Alliberament LGTBI o Dia de l’Orgull Gai. Si bé han passat una cinquantena d’anys d’aquella reacció de protesta espontània davant una operació policial que va tenir lloc a un bar gai de Nova York, no podem pas afirmar que els atacs LGTBIfòbics siguin una cosa del passat, doncs massa sovint es reprodueixen fets i conductes rebutjables que ataquen la llibertat sexual i els drets d’aquest col·lectiu arreu dels nostres pobles i ciutats.

Lleida-tanament

La nova etapa que comença a Lleida després de l’acord pel canvi honest i valent és una de les notícies històriques, i sens dubte plenes d’esperança i il·lusió per construir una ciutat molt millor. Però és també una oportunitat en clau territorial.   Precisament una conversa creuada a Twitter, amb el nou paer en cap, Miquel Pueyo, com a protagonista, d’aquelles que es troben a faltar en aquesta xarxa social perquè hi pesa massa el retret i el troleig, anava en aquest sentit.

Juli Otal, vicepresident II de la Federació Regional d’ERC de Lleida

Catalunya necessita un Marc Laboral Català

Ens trobem de nou amb un 1 de maig que ha de ser de lluita i commemoració. Com tantes dates assenyalades, sembla que només aquell dia hem de cridar i reivindicar. Però no, no és així, la classe treballadora durant 365 dies està en peu per a recordar-nos que encara queden molta drets per guanyar. El primer de maig aprofitem per a vindicar aquell companys i companyes, la lluita dels quals ens ha permès arribar on estem.

Pioneres feministes

Ahir vaig assistir a l’acte sobre les pioneres del municipalisme feminista, organitzat per la Fundació Josep Irla, que recordava les primeres dones que es van convertir en representants electes locals al nostre país. Era l’any 1934, en plena República, quan les dones vam adquirir el dret a vot i ens vam poder presentar per ser escollides per primer cop. En aquelles eleccions municipals del 34 van ser literalment quatre dones les que es van convertir en regidores.

Terror groc

Avui, 21 de març, a banda d’ésser el primer dia de la primavera és també el Dia Mundial de la Poesia. Com ens aniria de bé com a societat més poesia, més sensibilitat i més cultura, en general! Potser serviria per obrir les ments, per aprendre a créixer, o per generar més i millor empatia.   Penso sobretot en aquelles persones que tendeixen gairebé de forma obsessiva a generar odi, a atiar el conflicte o a voler dividir en lloc de trobar solucions democràtiques a través de la paraula, del diàleg i de formes democràtiques.

Bernat Solé i Barril. Alcalde d’Agramunt i diputat al Parlament de Catalunya pel Grup Republicà. @bernatsole

Pacte contra la segregació escolar

Bernat Solé amb tots els signants del pacte al Parlament de Catalunya

Aquest dilluns, a instàncies del Síndic de Greuges i amb el suport del Departament d’Educació, bona part de la comunitat educativa i de l’arc parlamentari del país, juntament amb gairebé la totalitat dels municipis de més de 10.000 habitants i les entitats municipalistes signàvem al Parlament de Catalunya el Pacte contra la segregació escolar. Un document elaborat després de mesos de treball amb tots els agents implicats que exemplifica clarament l’ampli consens en el blindatge del sistema educatiu públic de Catalunya com a garant de la igualtat d’oportunitats.