Federació de Lleida

Totes les opinions

Marta Vilalta, vicesecretària General d’Estratègia, Entorn i Gestió del Coneixement, portaveu nacional i diputada al Parlament

Sense por a qui espanta

Sense res a celebrar en el 40è aniversari de la Constitució espanyola que se dieron entre ellos perquè és la cotilla que oprimeix els drets de la ciutadania de Catalunya. Sense res a celebrar, perquè és l’excusa per retallar i impugnar lleis i suspendre institucions democràtiques.   Sense cap ganes de celebrar una transició de fireta que va ser un fals final de la dictadura. I en els últims temps ho veiem més que mai amb l’auge dels moviments feixistes i d’extrema dreta, que mai han desaparegut.

Miquel Àngel Estradé. Exalcalde de les Borges Blanques i senador d’Esquerra Republicana. @mangelestrade

Els esvorancs del règim

El règim, em refereixo a l'Estat, està profundament corcat i els esvorancs que finalment permeten veure la profunda descomposició que impera en les seves entranyes, així ho evidencia. N’hi ha que ho neguen obstinadament, mentre duen tapats els ulls amb una enorme bena rojigualda i advoquen per la sagrada unitat de la pàtria. Però qualsevol ciutadà que no visqui permanentment intoxicat pels mitjans d’adoctrinament periodístic madrilenys pot percebre la realitat.

Noemí Fabregat. Portaveu Regional de Jovent Republicà a Ponent i militant d'Esquerra Republicana

Una ració de món amb patates, si us plau

El 30 de Novembre va ser establert com el dia mundial contra els trastorns alimentaris. Certament és una llàstima que aquest dia existeixi com a tal, ja que ens demostra que el problema és real en una societat superficial com la nostra dominada per estereotips i models de bellesa perfectes. L’Organització Mundial de la Salut (OMS), va classificar en el seu moment l’anorèxia i la bulímia com a trastorns mentals i de comportament.

Carles Gibert, president de la Federació comarcal d’ERC de les Garrigues i Joan Talarn, diputat d’Esquerra Republicana a la Diputació de Lleida.

ProuMortsN240! Sentit comú, Sentit d’Estat!

El 12 de setembre del 2017 es va reunir la Plataforma Prou Morts a l’N-240, va ser una de les darreres reunions que va poder realitzar el conseller Rull al territori abans que fos empresonat injustament per la defensa del dret a vot i del referèndum d’independència, la següent reunió de la Plataforma no ha estat fins el passat 12 de novembre, és a dir, han passat 14 mesos sense que l’entitat fes cap reunió.

No estem sols

Aquest dimarts vaig tenir l’oportunitat de participar en la creació de la xarxa de grups parlamentaris europeus amics de Catalunya. Potser el nom no fa honor al seu potencial, però puc assegurar que és una acció importantíssima per teixir aliances nord enllà en la defensa dels drets fonamentals, entre ells el d’autodeterminació. És increïble, però alhora gratificant, evidenciar com diputats i diputades d’Eslovènia, Westminster, Dinamarca, Irlanda, Suïssa, Estonia o de la cambra flamenca, de moment, no només coneixen la situació política de Catalunya sinó que s’hi solidaritzen.

Stop al bus

Els que últimament només parlen de xiringuitos, de comandos separatistas, o de golpe a la democracia, els que organitzen batudes per retirar llaços grocs i busquen la confrontació per seguir sobrevivint, ara apareixen amb una nova acció cruel, inhumana i indigna. Es tracta de la campanya de publicitat de Ciutadans a través del bus que passeja per Madrid reclamant Stop Indults amb les fotos de Puigdemont i Junqueras.

De l'Estatut a l'Estat

Com en la moda que tot torna, prepareu-vos perquè arriba el look dels 2000. I és que justament quan es compleixen 15 anys de l’“apoyaré el Estatuto que apruebe el Parlament de Catalunya” de Zapatero, surt Pedro Sánchez a anunciar que la seva proposta per a Catalunya és ni més ni menys que un nou Estatut.   Esperpèntic. No és només que 15 anys després el país hagi superat diverses pantalles, sinó que fer una oferta de reforma estatutària és un insult a tots els que recordem com va anar llavors.

Consensos per guanyar

En un temps en què hi ha qui només intenta atacar la convivència i fracturar la societat per evidenciar que hi ha divisió, és molt important trobar i generar els consensos que demostrin que aquesta suposada fractura és només una fal·làcia que alguns Ciutadans voldrien.   Que no ens enganyin, ni la pluralitat ni la diversitat són fractura de res. Precisament aquestes són característiques de les societat riques, madures i complexes, com la nostra.

Xavier Eritja, diputat al Congrés i Carles Gibert, alcalde de la Granadella i president comarcal de les Garrigues d’Esquerra Republicana de Catalunya

Plans d’emergència nuclear

Arrel del devastador accident nuclear de Fukushima I com a conseqüència del terratrèmol i posterior tsunami al Japó, l’11 de març de 2011, la comunitat internacional va considerar que era imperatiu revisar la seguretat i els dispositius d’emergència de les instal·lacions nuclears. Va ser aleshores quan l’estat espanyol es va comprometre a actualitzar els plans d’emergència nuclear. Uns plans que afecten la seguretat de 46 municipis catalans, situats a un radi de 20 km de les centrals nuclears de Vandellós i Ascó.