Figueres

Resum del primer any de mandat

Les claus del primer any de mandat d'Agnès Lladó

- El 15 de juny de 2019, Agnès Lladó és proclamada alcaldessa de Figueres mitjançant un pacte de forces progressistes i ciutadanes (ERC-PSC-Guanyem Figueres-Canviem Figueres). Els membres del pacte són rebuts enmig d’un escrache propiciat per l’equip de govern sortint.
- Al discurs d’investidura, Lladó diu: «(...) vull treballar activament per Figueres (...)». I tan activament! Dilluns 17 de juny, l’alcaldessa arriba a l’Ajuntament a les 7,30 h i es troba la porta tancada. Ha d’esperar que l’obrin a les 8,00. Ningú no li havia donat les claus... I no es presenta ningú del govern anterior per fer el relleu de carteres.
- La primera setmana de mandat, els veïns del barri del Ral·li Sud es mobilitzen per demanar que es paralitzi la instal·lació d’una antena de telefonia. La negociació de l’alcaldessa amb Telefónica fa possible que, al cap d’uns mesos, l’antena s’instal·li en un altre emplaçament.
- (Agost) El plenari municipal aprova desistir de la petició d’ampliació de municipi turístic presentada pel govern del PdCAT al final del mandat anterior a la Direcció General de Comerç per la manca d’acord amb el sector. S’impulsa un pla d’acció per als comerços del centre.
- (Agost/Setembre) Es reobre el carrer Sant Pau al trànsit, tot i que amb prioritat per als vianants. Mesura ben valorada pels veïns i comerciants del carrer.
- (Setembre) Modificació ordenances fiscals, millora l’eficàcia en els cobraments i baixa la morositat envers l’Ajuntament. Per primer cop en molt temps, les taxes es cobren!
- Primers 100 dies de govern: s’ha aconseguit posar ordre a l’Ajuntament (voler és poder), han millorat la seguretat i la neteja dels carrers, es treballa conjuntament amb les institucions (Generalitat, Diputació, etc.), l’equip de govern és una pinya amb un lideratge clar de l’alcaldessa.
- (Octubre) S’emprèn la construcció del pàrquing dissuasiu a l’antic camp de futbol de la carretera del Far. Tot i ser un projecte rebutjat per ERC en l’anterior mandat, es posa en marxa millorant-lo amb l’enderrocament de les grades de l’entrada, fet que no es contemplava en l’anterior projecte.
- (Octubre) Es posa en marxa el nou centre de dades de l’Ajuntament i la modernització de l’atenció telemàtica a la ciutadania, a més d’alguns processos interns en àrees com la Guàrdia Urbana.
- (Novembre) Factures al calaix: Cal un ple municipal perquè l’anterior equip de govern reconegui l’existència de factures no consignades per un total de 722.500€ i que es pugui fer un nou crèdit per pagar els proveïdors.
- (Novembre) Es presenta el Pla d’Acció Municipal, als treballadors municipals i a la ciutadania (fet inèdit a Figueres), amb un conjunt d’accions planificades per als quatre anys de mandat, vertebrat en tres eixos: posar la ciutat al dia, recuperar la capitalitat de la comarca i vetllar per la ciutadania tot generant el major nombre possible d’oportunitats.
- (Novembre) Es presenta el programa d’activitats de Nadal amb alguns canvis substancials, entre ells en referència al mercat de Nadal i a la cavalcada de Reis.
- (Desembre) Campanya “Aigua de Figueres”: ens certifiquen que la qualitat de l’aigua la fa bona per al consum de boca i que, a més, ens en podem vantar. També als bars i restaurants.
- (Desembre) Figueres, com a capital de la comarca, és l’amfitriona de la primera trobada amb alcaldesses i alcaldes de la comarca per debatre temes d’interès econòmic. Així com amb l’alcalde d’Olot: generant sinergies intercomarcals!
- (Desembre) Reobertura del cinema Las Vegas amb un acord que preserva els interessos municipals.
- (Gener) Davallada del 40% en els preus de l’aparcament en zones blaves i verdes.
- (Gener) Millora de la senyalística dels aparcaments públics i l’estació de l’AVE.
- (Gener) Obres de millora al pavelló Rafael Mora.
- (Gener) Programa Treball i Formació amb el SOC, 12 projectes i contractació de 43 persones provinents de l’atur.
- (Gener) La salut de la ciutat també és la salut dels seus parcs i zones verdes: s’han substituït entre el 2 i el 3% d’arbres, arbres que eren morts.
- (Gener) S’executa la partida de pressupostos participatius... del 2017!, en què els veïns dels barris van demanar la reforma de les places de l’Estació i Creu de la Mà.
- (Gener) Mesures alternatives a la sanció a menors denunciats per consum d’estupefaents a la via pública: atenció terapèutica i pedagògica per revertir aquest consum i implicació de les famílies.
- (Gener) Programa “Apropa Cultura”: Espectacles dins la programació estable de la ciutat amb tarifa reduïda per a col·lectius en risc d’exclusió social o col·lectius vulnerables.
- (Gener) Gestió de l’emergència arran del temporal Glòria.
- (Febrer) L’alcaldessa proposa avançar els fons per a la construcció de l’escola Carme Guasch per agilitar-ne els tràmits. S’està treballant en el nou planejament dels terrenys on s’ha d’ubicar l’escola, un tràmit burocràtic que cal fer per cedir els terrenys a Educació.
- (Febrer) Reducció del 35% en el període de pagament a creditors i proveïdors. Període per sota dels 30 dies. Major eficiència... també en els pagaments!
- (Febrer) Reunió amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per demanar que es cedeixin més pisos buits a l’Ajuntament.
- (Febrer) Canvis en les dates i el format de la Fira del Vi, que se celebrarà per la festa de Sant Pere (quan les noves circumstàncies ho permetin). Aquest 2020, i a causa de la Covid-19, es continuarà celebrant al setembre.
- (Febrer) Posada en marxa del Servei d’Atenció Integral per atendre les consultes i demandes del col·lectiu LGTBI.
- (Febrer) Reunió amb Fundació Salut Empordà per impulsar un estudi de la salut com a generadora d’ocupació i activitat econòmica a l’Alt Empordà.
- (Febrer) Aprovació dels pressupostos municipals per al 2020. Se surt del Pla d’Estabilitat Financera, que vol dir disposar de més capacitat financera i de gestió pressupostària; es prima l’eliminació de despeses supèrflues, es contractarà més personal per a la Guàrdia Urbana i la Brigada Municipal i augmentaran les inversions en un 27,29%.
- (Febrer) Projecte “Connecta’t”: acord amb Endesa Distribución per a reconnectar l’electricitat en habitatges de la zona oest de la ciutat en situació de frau. Reunions amb els veïns per tractar les millores a fer al barri.
- (Març) Inici de les obres de la 2a fase (ampliació) de l’espai formatiu Ferran Sunyer.
- (Març) Millores en la comunicació de l’Ajuntament amb la ciutadania. Obertura del canal a Telegram.
- (Març a juny) Entrada en vigor de l’estat d’alarma, també a Figueres. Es duen a terme un conjunt de mesures per pal·liar-ne els efectes, entre les quals l’ajornament del pagament dels impostos, el repartiment de 1.300 targetes moneder per a alumnes amb beca de menjador, el mapa de comerços amb servei a domicili, un conjunt de mesures socials per als col·lectius més vulnerables, el servei de mediació amb propietaris de locals amb comerços obligats a tancar, suport a famílies vulnerables en el seguiment educatiu, el segell de qualitat Covid-19 per als comerços i el nou pla de reactivació econòmica de la ciutat.
- (Juny) Projecte “Art al carrer” amb artistes locals.
- (Juny) Reunió amb Rodalies anterior a la Covid-19 i ara amb RENFE per a la millora dels dos serveis de trens.