Gavà

ERC-Gavà demana millorar el servei de transport públic metropolità

Estació de Renfe Gavà
La crisi del coronavirus ha afectat de ple tots els aspectes de la vida dels ciutadans i ciutadanes del nostre país. Un dels que més s’ha vist afectat és el transport (tant públic com privat) tant pel fet de la baixada dràstica de l’activitat econòmica i de lleure pel confinament com per la necessitat de mantenir la distancia de seguretat. De fet la necessitat de mantenir la distancia de seguretat ha comportat que el descens de demanda del transport públic hagi estat molt més alta que no la disminució del trànsit a les principals vies d’alta velocitat de l’àmbit metropolità i que aquesta hagi recuperat més ràpidament el seu ús.

Evidentment, en els propers mesos, l’èmfasi en el transport públic serà adaptar-lo a les necessitats imposades per la crisi del coronavirus, augmentant la freqüència i la oferta de transport públic per tal de pal·liar les restriccions del 30% d’ocupació per tractar de garantir que no hi hagi aglomeracions en les hores punta i impedir una substitució massiva del transport públic per l’ús del vehicle privat. Ara bé, aquest enfocament centrat en el coronavirus (ara absolutament necessari) no ens pot fer oblidar les problemàtiques ja existents que pateix el transport públic de l’àrea metropolitana.

Que el transport públic és un tema de gran interès per a la població es va poder comprovar amb la polèmica generada arrel del canvi efectuat per l’AMB en les tarifes i, sobretot, en el canvi de funcionament d’alguns dels títols de transport (especialment pel que fa a la T-Casual, que substitueix l’antiga T-10 i ha passat a ser d’ús unipersonal). Deixant de banda la disputa sobre si és convenient apujar algunes de les tarifes amb l’argument que el transport públic està molt subvencionat quan es vol, precisament, que s’utilitzi més en detriment del vehicle privat, una de les crítiques més esteses era que calia una millora substancial de la qualitat del transport públic, que de fet ja patia una baixada percentual respecte al vehicle privat per aquesta causa abans que esclatés la crisi del coronavirus.

A part de l’extrema massificació que es donen en totes les tipologies de transport (tren, autobús, tramvia) durant les hores punta, la saturació general d’algunes línies concretes i les massa freqüents avaries del servei ferroviari de Renfe, des d’ERC-Gavà observem certs problemes estructurals en la gestió del transport metropolità, especialment pel que fa a la mobilitat dels treballadors que n’han de fer ús per anar als seus llocs de feina.

•     - Un d’ells és la organització radial del transport (especialment el ferroviari) respecte a Barcelona, que si bé no afecta els desplaçaments des de i cap a Barcelona, és problemàtic si el trajecte ha de travessar Barcelona (per exemple el trajecte a Badalona) o si és entre poblacions properes però en ramals diferents respecte a Barcelona (per exemple, des de Gavà a la capital de comarca, Sant Feliu, sense cap transport directe i sent la millor opció anar passar per Barcelona si es volt viatger entre aquestes dues poblacions).
  •
  •     - L’aïllament efectiu de molts polígons industrials respecte les principals línies de transport públic metropolitanes. La majoria d’aquests espais estan allunyats (el seu conjunt o parts important del mateix) de les estacions o parades per on hi passen la major part de les línies principals o hi estan connectats per algunes línies intra-urbanes, però que no estan pensades (horaris, freqüències,...) per donar servei als treballadors que s’hi han de desplaçar des de fora del municipi.
  •
  •     - Sobretot per causa dels punts anteriors (però no només) es pot constatar una gran diferència entre els temps de trajecte del vehicle privat respecte els del transport públic. Evidentment, pel fet de parar en diversos punts el transport públic és més lent, però les diferencies poden ser molt grans (estem parlant del doble, triple i fins quatre vegades més de temps, és a dir, que un mateix trajecte es pot fer amb cotxe en uns 30 minuts i necessitar 2 hores o més si es fa en transport públic).
  •
Encara que es podria objectar que amb vehicle privat cal comptar els embussos de trànsit (que afecten també els autobusos) i la necessitat de trobar aparcament, aquest és poc problemàtic en el cas dels desplaçaments als polígons industrials, sent aquests trajectes els més problemàtics (en temps de trajecte i disponibilitat de rutes i horaris) si es vol utilitzar el transport públic.

Des d’una òptica ecologista i d’esquerres aquesta situació és inacceptable. Si volem una disminució efectiva de l’ús del vehicle propi i que sigui substituït pel transport públic i així disminuir de manera substancial la contaminació de les ciutats de l’àrea metropolitana, el transport públic ha de ser un substitut raonable, tant per preu com per utilitat. No podem, en nom de l’ecologisme, demanar als treballadors que el trajecte diari al lloc de feina sigui una odissea i que es converteixin en una mena d’herois diaris, sacrificant, encara més, la necessària conciliació entre la vida laboral i la familiar.

La percepció que tenim des d’ERC-Gavà és que les problemàtiques abans esmentades no es reflecteixen gaire en els diversos plans de mobilitat de l’AMB existents. Certament es proposen millores diverses, però no hi ha cap pla, a mig o llarg termini, que proposi millores estructurals si no que més aviat estan projectats en variacions del model ja existent.

Des d’ERC-Gavà som conscients que els canvis que proposem són difícils, a llarg termini i requereixen una planificació molt acurada per evitar desgavells però absolutament necessaris si volem que el transport públic sigui una alternativa real al vehicle propi.

Com sempre, des d’ERC-Gavà agraïm, una vegada més, la gran feina que els/les professionals de la salut estan duent a terme, extensiu a tots els/les treballadors/es que garanteixen els subministraments bàsic i, també, agraïm i encoratgem el conjunt de la població que ha de romandre confinada durant tants dies per tal d’aturar l’expansió del coronavirus.

Com a recordatori, des d’ERC-Gavà adjuntem l’enllaç a la secció sobre el Coronavirus del web de la Generalitat (aquí), on es poden consultar totes les mesures que s’han emprés, informació detallada sobre com evitar transmetre la malaltia i altres consells per al ciutadans.